برخلاف کنسول‌های بازی و مانیتورهای حرفه‌ای مانند مانیتور ایسوس PA32UC-K که دارای فریم ریت ثابت 60 فریم بر ثانیه هستند؛ بسیاری از مانیتورهای گیمینگ مانند مانیتور گیمینگ ایسوس PG258Q در قابلیت‌های خود ساپورت از فریم ریت های بالاتر از 60 فریم بر ثانیه را تبلیغ می‌کنند.

اما آیا فریم ریت بالاتر در نحوه بازی شما تأثیری دارد؟ برای پاسخ به این سؤال همراه ما باشید.

فریم ریت چیست

فریم ریتفریم ریت به صورت ساده به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که تصویر فضای بازی توسط کارت گرافیک شما رندر می‌شود و تصویر آن بر روی مانیتور دیده می‌شود.

در گذشته میزان فریم بر ثانیه در کامپیوترها میزان ثابتی بود و عدد آن متناسب با توان‌های عدد 2 بود. به عنوان اعداد فریم ریت به صورت 2، 4، 8، 16، 32، 64، 128 فریم بر ثانیه تنظیم می‌شدند.

دلیل آن این بود که در گذشته به عنوان مثال برای انتقال از 30 فریم بر ثانیه به 45 فریم بر ثانیه کارت گرافیک باید به رندر یک و نیم فریم می‌پرداخت که این کار بازدهی مناسبی را نداشت و انتقال از 30 به 60 فریم بر ثانیه کاری ساده‌تر بود.

اما با کارت‌های گرافیک و موتورهای بازی‌سازی امروزی فریم بر ثانیه ماکسیمومی که در مانیتور خود مشاهده خواهید کرد بر اساس قدرت کارت گرافیک و ماکسیموم فریم ریت قابل اجرا توسط مانیتور شما خواهد بود.

بسیاری از مانیتورهای عادی و حرفه‌ای غیر گیمینگ دارای ماکسیموم 60 فریم بر ثانیه هستند و بالاتر بودن فریم ریت ماکسیموم مانیتورهای گیمینگ و قابلیت بازی با فریم ریت بالاتر یکی از دلایل برتری گیمینگ PC ها نسبت به کنسول‌های بازی هستند.

تفاوت مانیتور گیمینگ و عادی

تفاوت مانیتور گیمینگ و عادییکی از قابلیت‌ها و تفاوت‌های اصلی مانیتورهای گیمینگ و عادی در ساپورت مانیتورهای گیمینگ از فریم ریت بالاتر از 60 فریم بر ثانیه هستند و اکثر مانیتورهای گیمینگ دارای فریم ریت ماکسیموم 120 فریم بر ثانیه هستند و برخی از مانیتورهای گیمینگ حرفه‌ای  مانند مانیتور گیمینگ ایسوس XG258Q فریم ریتی تا 240 فریم بر ثانیه را نیز ساپورت می‌کنند.

این قابلیت بدین معناست که تعداد تصویری که شما در حین بازی از مکان بازی مشاهده می‌کنید بیشتر است و نسبت به کسی که با فریم ریت کمتری نسبت به شما در حال بازی است بروزرسانی‌های تصویر بیشتری را مشاهده می‌کنید.

این موضوع در بازی‌های جنگی و استراتژیک آفلاین و آنلاین حرفه‌ای مانند CS:GO، PUBG، OverWatch، Call of Duty و… اهمیت بسیاری دارد زیرا باعث می‌شود تا در صورت وجود دشمن شما لحظه‌ای زودتر متوجه حضور او شوید و تا زمانی که او بخواهد نسبت به شما واکنشی نشان دهد شما قابلیت شکست او را داشته باشید.

همچنین اجرای بازی با فریم ریت بالاتر به دلیل روان‌تر بودن محیط بازی است و برای نشانه‌گیری‌های دقیق‌تر مزیت محسوب می‌شود. همچنین روان‌تر بودن محیط بازی به معنی مشاهده کمیتر ناپیوستگی‌های تصویری یا Tearing و بهبود کلی روند نمایش بازی نیز هست.

جمع‌بندی

تمرکز اصلی مانیتورهای گیمینگ داشتن رزولوشن‌های بسیار بالا یا نمایش رنگ‌های بسیار زنده و دقیق نیست و تمرکز اصلی آن‌ها اجرای بازی با بالاترین سرعت و فریم ریت و روان‌ترین حالت ممکن است؛ به همین دلیل نیز این مانیتورها اکثراً به جای پنل‌های IPS و OLED از پنل‌های TN استفاده می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر درباره قابلیت‌های ویژه مانیتورهای گیمینگ مطلب “تفاوت مانیتور گیمینگ و عادی” را مطالعه نمایید.

همچنین برای مطالعه بیشتر درباره تأثیر استفاده از ماوس و کیبورد گیمینگ در بازی توصیه می‌کنیم تا مطلب مربوط به تأثیر تجهیزات گیمینگ را نیز مطالعه نمایید.

 

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *