همه ما می‌دانیم که وظیفه ماوس، کلیک کردن، اسکرول کردن و حرکت دادن پنجره‌های کامپیوتری است، حال در این بین بنظر شما چه خصوصیتی باعث برتری ماوسی نسبت به ماوسی دیگر می‌شود؟ تفاوت ماوس گیمینگ و معمولی در چه چیزی است؟

ماوس گیمینگ چیست

ماوس گیمینگ یکی از انواع ماوس است که قابلیت‌ها و امکانات آن بر بهبود عملکرد شما در بازی تمرکز دارد و یک تجهیزات تخصصی به شمار می‌آید.

داشتن سنسوری با رزولوشن بالا برای ردیابی دقیق حرکت دست شما و سرعت واکنش بالا به حرکت دست شما از قابلیت‌های اصلی یک ماوس گیمینگ به حساب می‌آید.

اما علاوه بر این می‌توان داشتن اتصال وایرلس (به شرط عدم داشتن لگ در اجرای دستورات)، داشتن دکمه‌های فراوان و قابل تنظیم و قابلیت تنظیم و تغییر میزان DPI سنسور ماوس و سرعت کارکرد آن را از قابلیت‌های دیگر یک ماوس گیمینگ شناخت.

سنسور های لیزری و نوری

سنسور ماوس گیمینگ چیست

ماوس‌های معمولی و رایج بیشتر از سیستم سنسورهای نوری دارای LED استفاده می‌کنند، آخرین تغییرات این صنعت استفاده از سنسورهای لیزری و اپتیکال است. اما این دو نوآوری چه تفاوت‌هایی دارند؟

نحوه عملکرد و ساخت ماوس‌های لیزری نیز هم‌مانند ماوس‌های نوری استفاده است، با این تفاوت که به جای نور قرمز رنگ، LED و فروسرخ در ساختشان از فناوری جایگزین لیزر استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نور قرمز ماوس چیست

نور لیزر باعث روشن شدن سطح ماوس‌پد می‌شود، اما بر خلاف سنسورهای نوری که با پردازش تصویر دریافت شده و تغییرات آن جهت و سرعت حرکت ماوس را تشخیص می‌دهند؛ ماوس‌ها با سنسور لیزری، عمق فرورفتگی و برآمدگی‌های سطح ماوس‌پد را تشخیص می‌دهند. این امر باعث می‌شود تا ماوس‌های لیزری در مقابل ماوس‌های معمولی حساسیت بیشتری داشته باشند.

با توجه به نحوه کارکرد و ردیابی این دسته از سنسورها، استفاده از ماوس پد باعث می‌شود تا این دسته از ماوس‌ها بیشترین دقت خود را در ردیابی داشته باشند.

گیمرها نیز با استفاده از یک ماوس پد گیمینگ با همین هدف تلاش به هرچه بیشتر کردن دقت ماوس خود در ردیابی حرکات دستشان دارند.

DPI ماوس گیمینگ چیست

تفاوت ماوس گیمینگ و معمولی

DPI یا Dots Per Inch اندازه‌گیری دقت ماوس شماست. هرچقدر که DPI ماوس شما بیشتر باشد، زمانی که ماوس خود را حرکت می‌دهید، نشانگر ماوس بیشتر حرکت می‌کند. تفاوت ماوس گیمینگ و معمولی در این است که ماوس‌های گیمینگ دارای DPI بالاتری هستند تا دقت بیشتری در ردیابی خود داشته باشند.

همچنین برخی از ماوس‌های گیمینگ دارای دکمه‌‌های تنظیم DPI هستند یا حتی دارای دکمه‌ای به نام Sniper Button هستند که با فشار آن‌ DPI ماوس به کمترین میزان خود می‌رسد تا در هنگام شلیک با اسنایپر حداکثر دقت را داشته باشد.

البته در ماوس‌های گیمینگ ارزان قیمت به دلیل عدم استفاده از سنسورهایی که توانایی ردیابی با رزولوشن بالا را دارند برای افزایش DPI یا احساس افزایش DPI در کامپیوتر به صورت نرم‌افزاری حرکت ماوس را شتاب می‌دهند تا نشانگر ماوس شما سریع‌تر حرکت کند.

با وجود آن که این کار سرعت حرکت ماوس را افزایش می‌دهد و تا حدودی شبیه به داشتن DPI بالا است اما دقت خوبی ندارد و باعث افت عملکرد شما در بازی‌های رقابتی به دلیل کاهش دقت می‌شود.

در مطلب DPI ماوس چیست با این ویژگی ماوس‌ها به صورت کامل آشنا می‌شویم.

ارگونومی و شخصی سازی

طراحی ماوس گیمینگ

بیشتر ماوس‌های گیمینگ طراحی خشن و با لبه‌ها و زاویه‌های تیز فراوانی هستند. البته این نکته قابلیت ماوس های گیمینگ نیست، بلکه نکته‌ای است که بیشتر در این دسته از ماوس‌ها دیده می‌شود.

اما نکته‌ای که در طراحی یک ماوس گیمینگ قابلیت آن محسوب می‌شود، داشتن دکمه‌های اضافی و بیشتر است. این دکمه‌های بیشتر برای آن هستند که شما با تنظیم دستورات مختلف برای آن‌ها در داخل بازی بتوانید سریع و با کلیک دکمه‌های در دسترس ماوس کارهای مختلفی در بازی انجام دهید.

حتی دو عدد از این دکمه‌ها در اکثر ماوس‌های گیمینگ حرفه‌ای برای کم و زیاد کردن DPI ماوس مورد استفاده قرار می‌گیرد تا با تغییر DPI با سرعت بالا بتوانید در فاصله زمانی کمی کارهای مختلفی در بازی انجام دهید.

به عنوان مثال سریعت DPI ماوس خود را کم کرده و با کنار گذاشتن اسلحه مسلسل خود و برداشتن اسنایپر، رقیبی که از راه دور دیده‌اید را با دقت بالا بزنید.

همچنین علاوه بر طراحی ویژه برای قرار دادن دکمه‌های بیشتر روی بدنه ماوس، یک ماوس گیمینگ باید دارای طراحی ارگونومیک و راحتی باشد تا در حین استفاده هنگام بازی که یک دست شما برای طولانی مدت در حال کار با ماوس است، احساس خستگی نکند.

نحوه اتصال ماوس گیمینگ

در اتصال ماوس گیمینگ به کامپیوتر تفاوت زیادی با ماوس‌های دیگر وجود ندارد. اگر ماوس شما سیمدار باشد، با اتصال سیم، اگر وایرلس و با دانگل USB باشد با اتصال دانگل و اگر بلوتوث باشد با اتصال بلوتوث ماوس به دستگاه‌های دارای بلوتوث.

تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که با توجه به نیاز به داشتن سرعت بالای کارکرد ماوس گیمینگ، اتصال وایرلس آن‌ها در کارکرد فنی بسیار متفاوت با ماوس‌های وایرلس عادی است و مصرف باتری بسیار بیشتری دارد و اتصال بلوتوث در ماوس‌های گیمینگ فقط برای افزایش عمر باتری در حین استفاده عادی از ماوس گیمینگ است و عملکرد ماوس را تضعیف می‌کند.

اگر قصد تهیه یک ماوس گیمینگ برای خود را دارید اما نمی‌دانید که کدام یک از این قابلیت‌ها برای شما کاربردی‌تر خواهد بود، توصیه می‌کنیم تا مطلب راهنمای تهیه ماوس گیمینگ را مطالعه کنید.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

چرا باید از ماوس گیمینگ برای بازی استفاده کنیم؟

زیرا یک ماوس گیمینگ یا مخصوص بازی قابلیت‌هایی را به شما ارائه می‌دهد که عملکرد شما را در بازی بهبود می‌بخشد، ماوس‌های حرفه‌ای غیر گیمینگ نیز وجود دارند، اما آن‌ها نیز برای بازی مناسب نیستند، با این که قابلیت‌های مشابهی را ارائه می‌دهند.

چرا اکثر ماوس‌های گیمینگ سیمدار هستند؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ماوس گیمینگ Latency یا زمان واکنش دهی کم است. ماوس‌هاس سیمدار به واسطه اتصال کابل می‌توانند به سادگی Latency کمی داشته باشند، البته ماوس‌های گیمینگ وایرلس نیز وجود دارند، اما به دلیل گران قیمت بودن تکنولوژی اتصال وایرلس بدون لگ و انحصار این فناوری توسط چند شرکت بزرگ تولید کننده تجهیزات گیمینگ، اکثر ماوس‌های گیمینگ سیمدار هستند.

چرا ماوس گیمینگ نور RGB دارد؟

نورپردازی RGB ماوس‌های گیمینگ تنها یک قابلیت ظاهری است و در بازی اهمیتی ندارد، اما در ماوس‌های گیمینگ برند اصلی می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار گیمینگ آن برند رنگ نورپردازی را سفارشی‌سازی کنید یا به آن افکت دهید و حتی آن را با کیبورد خود یکدست کنید.

نظرات (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *