در مطلب انواع کیبورد کامپیوتر با دسته‌های مختلف کیبورد آشنا شدیم و یکی از این دسته از کیبورد‌ها، کیبوردهای گیمینگ هستند. یک کیبورد گیمینگ مناسب می‌تواند در عملکرد شما در بازی، سرعت واکنش شما به اتفاقات و ظاهر فضای بازی شما تأثیر زیادی داشته باشد. در این مطلب می‌خواهیم تا به نکاتی برای خرید کیبورد گیمینگ مناسب بپردازیم.

خرید کیبورد گیمینگ

فاکتورهای زیادی در انتخاب یک کیبورد گیمینگ مناسب وجود دارند، اما در این مطلب ما این فاکتورها را به 4 دسته اصلی تقسیم می‌کنیم:

  • کیبورد مکانیکی یا ممبران
  • فرم کیبورد گیمینگ مناسب
  • نورپردازی RGB
  • پشتیبانی نرم‌افزاری

کیبورد مکانیکی یا ممبران

در زمان انتخاب و خرید کیبورد گیمینگ یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، مکانیزم داخلی کیبورد است، زیرا این مکانیزم نحوه کارکرد کیبورد و عملکرد آن را تعیین می‌کند.

یکی از نکاتی که در زمان خرید کیبورد گیمینگ به آن پی می‌برید این است که کیبورد‌های گیمینگ ارزان‌قیمت و سطح پایین‌تر کیبورد‌های ممبران هستند، درحالی که کیبوردهای حرفه‌ای ‌تر و گران‌قیمت‌تر از سوییچ‌های مکانیکی استفاده می‌کنند.

به طور خلاصه کیبورد‌های ممبران با فشردن دکمه‌ها دو صفحه‌ی ممبران پلاستیکی را به هم متصل می‌کنند و دکمه را شناسایی می‌کنند و برای فعال شدن می‌بایست تا دکمه را کاملاً فشار دهید و بازخورد کمتری را از نوع دکمه‌ای آن دریافت می‌کنید.

درحالی که کیبوردهای مکانیکی با توجه به نوع مکانیزمی که دارند در زمان فعال کردن آن‌ها نیازی به کامل فشردن‌ دکمه‌ها ندارید که به معنای داشتن واکنش سریع‌تر است و به دلیل استفاده از سوییچ‌های مکانیکی، دارای بازخورد قدرتمند‌تری هستند.

بیشتر بخوانید: تفاوت کیبورد مکانیکی و معمولی

خرید کیبورد گیمینگ

فرم کیبورد گیمینگ مناسب

به صورت کلی کیبوردهای گیمینگ دارای دو فرم هستند که می‌بایست در زمان خرید کیبورد گیمینگ به آن‌ها توجه کنید

خرید کیبورد گیمینگ

Full-Size

این فرم کیبورد دارای تمامی دکمه‌های ممکن برای کنترل کامپیوتر هستند و در برخی از کیبوردها مانند کیبورد لاجیتک G910 دارای دکمه‌های ماکرو هستند که برای بازی‌ها تنظیم می‌شوند تا انجام حرکاتی مانند تعویض صلاح یا پرکردن خشاب را سریع‌تر کنند.

بیشتر بخوانید: دکمه ماکرو چیست

نقطه ضعف این کیبوردها این است که به دلیل وجود تمامی دکمه‌ها دارای حجم زیادی هستند و می‌توانند در مواقعی فضای زیادی از سطح میز شما را پر کنند.

خرید کیبورد گیمینگ

(TKL (Ten Key Less

این فرم از کیبورد گیمینگ با حذف دکمه‌های ماکرو و نامبرپد ابعاد کیبورد را کاهش می‌دهند. ایده اصلی این فرم از کیبورد این است که شما در زمان بازی نیازی به نامبرپد ندارید و این دکمه‌ها تنها زمانی کاربردی هستند که در حال ورود اطلاعات به کامپیوتر خود هستید.

از نکات مثبت این فرم کیبورد گیمینگ می‌توان به بیشتر کردن فضای کار ماوس نام برد که در بازی‌های شوتر اول شخص بسیار کاربردی خواهد بود. همچنین این فرم کیبوردها مانند کیبورد گیمینگ لاجیتک G PRO به دلیل ابعاد کوچکتر وزن کمتری دارند و کیبوردهای قابل حمل‌تری هستند.

خرید کیبورد گیمینگ

نورپردازی RGB

این قابلیت یکی از قابلیت‌های کمتر در نظر گرفته شده در زمان خرید کیبورد گیمینگ است و دلیل آن غیر کاربردی شمرده شدن این قابلیت است.

با نورپردازی قابل تنظیم کیبوردهای گیمینگ می‌توانید با تنظیم دکمه‌های پر استفاده در بازی ساده‌تر آن‌ها را بیابید و علاوه بر زیبایی بخشیدن به کیبورد از این قابلیت برای عملکرد بهتری در بازی نیز استفاده کنید.

کیبوردهای گیمینگ لاجیتک جی دارای فناوری LIGHTSYNC RGB هستند که می‌توانید به کمک نرم‌افزار لاجیتک G HUB به تنظیم نورپردازی کیبورد خود با 16.8 میلیون رنگ بپردازید و حتی برای آن‌ها افکت انتخاب کنید و یا نورپردازی را با توجه به تصویر نمایش داده شده توسط مانیتور خود انجام دهید.

خرید کیبورد گیمینگ

پشتیبانی نرم‌افزاری

قابلیت پشتیبانی کیبورد از نرم‌افزار اختصاصی می‌تواند در تجربه استفاده از آن و خرید کیبورد گیمینگ مناسب بسیار تأثیرگذار باشد.

همانطور که گفتیم نرم‌افزار کیبورد گیمینگ می‌تواند به انجام کارهایی مانند تنظیم نورپردازی کیبورد و تنظیم دکمه‌های ماکرو کیبورد کمک کند.

اما به عنوان مثال به کمک کیبوردهای گیمینگ لاجیتک جی و نرم‌افزار لاجیتک G HUB می‌توانید هر یک از دکمه‌های ماکرو را برای فعال‌سازی مجموعه‌ای از دکمه‌ها تنظیم کنید و برای هر بازی نورپردازی مختلفی را تنظیم کرده تا کیبورد شما در زمان ورود به بازی به صورت خودکار نورپردازی تنظیم شده را داشته باشد.

خرید کیبورد گیمینگ مناسب

با توجه به بیشتر بودن تفاوت ماوس گیمینگ و عادی، انتخاب و خرید یک کیبورد گیمینگ از انتخاب ماوس گیمینگ مناسب ساده‌تر است، اما نکاتی وجود دارد که در انتخاب یک کیبورد گیمینگ مناسب باید در نظر بگیرید:

  • ترجیهاً کیبوردی با دکمه‌های مکانیکی مانند کیبورد لاجیتک G413 تهیه کنید
  • به تعداد دکمه‌های کیبورد توجه کنید

آیا خرید کیبورد گیمینگ ارزان قیمت کار درستی است؟

کیبوردهای گیمینگ ارزان قیمت برای ارائه قیمت پایین مجبورند تا کیفیت ساخت محصولات را کاهش دهند و اگر هم از قابلیت‌ها و تجهیزات داخلی کیبورد برای کاهش قیمت استفاده نکنند؛ این کار باعث کاهش عمر مفید کیبورد در مقیاس قابل توجهی می‌شود.

آیا از کیبورد عادی می‌توان برای گیمینگ استفاده کرد؟

در صورتی که به صورت رقابتی و بسیار جدی به گیمینگ نمی‌پردازید شاید یک کیبورد عادی و با کیفیت برای بازی شما کافی باشد؛ اما استفاده از یک کیبورد گیمینگ و حرفه‌ای قابلیت واکنش دادن سریع‌تر نسبت به اتفاقات بازی را به شما می‌دهد که بازی شما را بهبود می‌بخشد.
بیشتر بخوانید: تفاوت کیبورد‌ گیمینگ و کیبورد معمولی

آیا کیبورد وایرلس برای گیمینگ مناسب است؟

ماوس و کیبورد گیمینگ زمانی که به صورت وایرلس و بی‌سیم به کامپیوتر متصل می‌شوند در وارد کردن دستورات خود در کامپیوتر کند خواهند بود و به این دلیل اکثر کیبوردهای گیمینگ به صورت سیمدار هستند؛ اما کیبوردهای گیمینگ وایرلس برندهای معتبر، فناوری اتصالی دارند که این کند بودن در اجرای دستورات را از بین ببرند. با این حساب یک کیبورد گیمینگ وایرلس می‌تواند برای بازی مناسب باشد، به شرطی که قابلیت‌های لازم برای داشتن اتصال بی‌سیم بدون لگ را داشته باشد.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *