احتمالاً مدت زیادی از روز را پشت میز و مشغول کار با کامپیوتر هستید. ممکن است تا به حال به فکر استفاده از یک پشتی یا یک صندلی مناسب نیز افتاده باشید تا از پشت و کمرتان محافظت کنید، اما آیا تا به حال فکر محافظت از مچ دستتان با استفاده یک ماوس ارگونومیک افتاده‌اید؟ استفاده از یک ماوس با طراحی ارگونومیک و مطابق با شکل دستتان می‌تواند منافع زیادی برای شما داشته باشد.

کاهش احتمال ابتلا به RSI و سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال زمانی اتفاق می‌افتد که عصب موجود در مچ دست تحت فشار زیاد قرار می‌گیرد و یا آسیب می‌بیند و بخشی از حس کف دست ازبین می‌رود. حرکات زیاد در ناحیه مچ دست می‌تواند به ایجاد این سندرم بینجامد. پس استفاده از یک ماوس ارگونومیک می‌تواند عاملی برای پیشگیری از این سندرم باشد.

تونل کارپال

با استفاده از یک ماوس ارگونومیک به تنظیم حالت و حرکات مچ دست خود می‌پردازید که نتیجه آن کاهش و یا حذف فشار وارده به اعصاب اصلی مچ دست شماست.

RSI یا “Repetitive Strain Injury” نیز حالتی مشابه است همانطور که از اسم آن مشخص است به معنی آسیب جزئی بعد از انجام حرکات مشابه و تکراری در یک مدت زمان کوتاه است. یک ماوس با طراحی ارگونومیک می‌تواند احتمال چنین اتفاقی را نیز کاهش دهد.

راحتی بیشتر در زمان کار و خستگی کمتر بعد از کار

استفاده از ماوس ارگونومیک در حین کار تنش‌های وارد به عضلات دست شما را کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل خستگی کمتری را بعد از کار خود احساس خواهید کرد. این تنش مداوم یک منبع خستگی برای شما به حساب می‌آید و با توجه به این که روزانه مدت طولانی را مشغول به کار با ماوس خود هستیم این خستگی و تنش در طولانی مدت به عضلات دست شما آسیب‌ خواهند زد.

زمانی که از یک ماوس ارگونومیک استفاده می‌کنید این تنش از بین می‌رود و انرژی که در هنگام خواب به ترمیم این آسیب روزانه اختصاص داده می‌شود می‌تواند در طول روز به انجام کارهای شما به شما کمک کند.

کیبورد ارگونومیک

برای ایجاد خستگی کمتر علاوه بر ماوس، کیبورد ارگونومیک نیز وجود دارد تا به دادن حالت طبیعی به دست شما این خستگی از تنش موجود در عضلات را در هنگام تایپ نیز از بین ببرد.

دکمه‌های قابل تنظیم ماوس ارگونومیک

ماوس ارگونومیک

برخی از ماوس‌های ارگونومیک مانند ماوس لاجیتک MX ERGO و بیاند BVM-700 دارای دکمه‌های اضافی هستند که تنظیمات پیشفرضی و معمولاً تنظیمات Forward و Backward برای صفحات وب را دارند؛ اما می‌توان این دکمه‌های را برای انجام کارها و دستورات دیگر تنظیم کار تا به شما در انجام کارتان و سرعت انجام آن‌ها کمک کند.

مطابقت با شکل و حرکات طبیعی دست

ماوس ارگونومیکانتخاب یک ماوس ارگونومیک مناسب می‌تواند به دست شما در داشتن حالت طبیعی کمک کند. اندازه و شکل کلی ماوس ملاک بسیار مهمی در انتخاب آن است زیرا استفاده از ماوس با اندازه‌ای که مناسب دست شما نباشد می‌تواند به کشیده شدن تاندون‌های دست شما بینجامد. اگر قصد تهیه ماوس جدیدی را برای خود دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا راهنمای خرید ماوس را مطالعه کنید.

اگر از یک ماوس ارگونومیک با اندازه مناسب استفاده کنید، دست شما درحالت طبیعی خود قرار می‌گیرد و حرکات طبیعی‌تری نیز خواهد داشت.

انواع ماوس ارگونومیک

ماوس ارگونومیک

  • ماوس‌های عمودی: این دسته از ماوس‌های ارگونومیک مانند ماوس Logitech MX Vertical دست شما را در زاویه‌ای قرار می‌دهند تا فشار بر اعصاب و تاندون‌ها در زمان حرکات به کمترین میزان ممکن خود برسد.
  • ماوس‌های Ambidextrous: این دسته از ماوس‌ها مانند ماوس Logitech MX Anywhere 2S، ماوس‌هایی هستند که به دلیل وجود تقارن در طراحی آن‌ها تفاوتی در استفاده آن‌ها با دست راست و چپ ندارند و متقارن طراحی شده‌اند تا دست و مچ شما در زاویه‌ای درست نسبت به ماوس قرار گرفته باشد و حرکات آن باعث آسیب در ناحیه مچ نشود.
  • ماوس‌های قابل تنظیم: این دسته از ماوس‌ها مانند ماوس Logitech MX ERGO که قابلیت تنظیم زاویه بین 0 درجه و 20 درجه را دارند برای استفاده با کامپیوترهایی مناسب است که چندین کاربر از آن‌ها استفاده خواهند کرد تا افراد بتوانند ماوس را با توجه به دست خود تنظیم کنند.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *