در این مطلب قصد داریم یاد بگیریم تا چگونه سریع تایپ کنیم. عوامل زیادی هستند که در سرعت تایپ شما تأثیرگذارند؛ اما عامل اصلی آن این نکته است که بدانید هر انگشت وظیفه فعال کردن دکمه‌های خاصی بر روی کیبورد را دارد و با تمرین مداوم و حافظه عضلانی به زودی دیگر نیازی به نگاه کردن به کیبورد خود نخواهید داشت.

در ادامه می‌خواهیم به توضیح تمام عواملی که در سرعت تایپ شما تأثیر دارند بپردازیم و آموزش اینکه چگونه سریع تایپ کنیم را بیاموزیم.

حالت مناسب نشستن برای تایپ سریع

سرعت تایپ شما به نحوه نشستن و موقعیت شما نسبت به میز و کیبوردتان بستگی زیادی دارد.

بهترین حالت نشستن برای اینکه سریع تایپ کنیم حالت زیر است.

سریع تایپ کنیم

نکاتی که در نحوه نشستن خود می‌بایست رعایت کنید این است که:

  • صاف بنشینید و پشت خود را صاف نگه دارید
  • آرنج خود را در زاویه مناسب و راحتی نسبت به کیبورد قرار دهید
  • ارتفاع مانیتور خود را به نحوی تنطیم کنید که بالای مانیتور با ارتفاع چشم شما یکسان باشد
  • فاصله‌ی 45 تا 70 سانتی‌متری بین چشمان خود و مانیتور داشته باشید
  • حالت دست، مچ و آرنج خود را به گونه‌ای قرار دهید تا کمترین تنش ممکن را در آن‌ها به وجود آورید؛ به عنوان مثال در هنگام تایپ بر روی یک دست خود تکیه ندهید

دکمه‌های ردیف خانه یا Home Row Keys

ردیف و جایگاهی برروی کیبورد شما برای تایپ به نام Home Row یا ردیف خانه وجود دارد که با قرار دادن انگشتان خود در این جایگاه کمترین زمان ممکن را برای جابه‌جایی انگشتان تا دکمه‌های مورد نظر را برای شما امکان پذیر می‌کند و برای این که یاد بگیرید تا چگونه سریع تایپ کنید، استفاده از این جایگاه الزامی است.

سریع تایپ کنیمتا به حال به دکمه‌های F و J کیبورد خود دقت کرده‌اید؟ این دکمه‌ها دارای برآمدگی کوچکی بر روی خود هستند که نشان دهندۀ ردیف خانه برای انگشتان شما و پیدا کردن آن‌ها بدون نیاز به نگاه به کیبورد است.

طبق شکل بالا انگشتان اشاره خود را برروی این دکمه‌ها و بقیه انگشان خود را بر روی دکمه‌های کناری آن‌ها قرار دهید.

این جایگاه، جایگاهِ پیش‌فرض انگشتان شما بر روی کیبورد است و موقعیتی است که انگشتان شما بعد از کلیک هر دکمه می‌بایست به آن بازگردند.

دکمه‌های مخصوص هر انگشت

سریع تایپ کنیمتصویر رنگی بالا مشخص کننده دکمه‌های مختص هر انگشت است. برای این که یاد بگیریم تا چگونه سریع تایپ کنیم می‌بایست نکات زیر را در مورد هرکدام از این دکمه‌ها رعایت کنیم.

  • هر دکمه را تنها با انگشت مخصوص به آن کلیک کنید
  • همیشه به موقعیت ردیف خانه یا “;ASDF-JKL” بازگردید
  • در زمان تایپ، تصویر کیبورد را در ذهن خود داشته باشید
  • ریتمی مناسب در تایپ خود پیدا کنید، زیرا ممکن است تا دکمه‌ها را با ترتیب اشتباه فعال کنید
  • دکمه SHIFT را تنها با انگشتان کوچک خود فعال کنید
  • از انگشتان شست خود برای فعالسازی Space استفاده کنید

ممکن است اجرای این روش در ابتدا مشکل باشد، اما تسلیم نشوید و خواهید دید که با اجرای این روش چگونه سرعت تایپ شما ظرف مدت کوتاهی افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر نمی‌توانید جلوی نگاه کردن به کیبورد خود را بگیرید می‌توانید تا On Screen Keyboard را به کمک کلیدهای میانبر ویندوز Win + Ctrl + O فعال کنید تا تصویر کیبورد را روی مانیتور خود داشته باشید و به کمک آن دکمه‌هایی که می‌خواهید کلیک کنید را پیدا کنید.

نحوه حرکت انگشتان

به کیبورد خود در زمان تایپ کردن نگاه نکنید، حتی اگر دکمه‌ای را اشتباهی تایپ کردید، آنقدر دنبال آن بگردید تا آن را پیدا کنید. در ابتدا، هدف تنها کاهش میزان خطای شماست و افزایش سرعت را مدنظر نداشته باشید.

سعی کنید تا کلیک دکمه‌های مخصوص انگشتان کوچک و حلقه خود را با انگشتان دیگر خود انجام ندهید تا به موقعیت دکمه‌ها با انگشتان درست خود عادت کنید.

بعد از مدتی با تقویت حافظه عضلانی قادر خواهید بود تا بدون نگاه کردن به کیبورد و بدون غلط تایپی مطالب خود را تایپ کنید.

سرعت تایپ

نکاتی که در این مطلب ذکر شدند آموزشی برای روش تایپ جدید با سرعت بالاتر هستند؛ اما تا زمانی که به این روش تایپ عادت نکنید قادر نخواهید بود تا با سریع تایپ کنید، پس انتظار افزایش ناگهانی سرعت تایپ خود را نداشته باشید.

اما با ادامه استفاده از این روش و تمرین آن قادر به مشاهده افزایش سرعت تایپ خود به مرور زمان خواهید بود.

اگر می‌خواهید امتحان کنید و ببینید که سرعت تایپ شما چقدر است می‌توانید در این صفحه سرعت تایپ خود را بر حسب کلمه بر ثانیه امتحان کنید.

 

کیبوردهای مناسب سریع تایپ کنیم

کیبوردها در انواع و اقسام شکل‌ها و با قابلیت‌های مختلفی وجود دارند، اگر شما تایپیست هستید یا در کار خود بسیار تایپ می‌کنید توجه کنید می‌بایست کیبوردی تهیه کنید که مناسب تایپ باشد.

کیبورد ارگونومیک

طراحی کیبورد در راحتی تایپ آن تأثیر بسیاری دارد، به عنوان مثال کیبوردهای ارگونومیک بسیاری مانند کیبورد ازگونومیک K860 از برند لاجیتک وجود دارند که طراحی آن‌ها باعث می‌شوند تا دستان شما در حالت طبیعی‌تری قرار بگیرند و خستگی کمتری بعد از تایپ طولانی مدت احساس کنید.

همچنین ترجیهاً از کیبوردهایی مانند کیبورد لاجیتک K780 یا کیبورد لاجیتک G413 که دارای سوییچ‌های مکانیکی از نوع Chiclet هستند برای تایپ استفاده کنید تا تجربۀ تایپ بهتری را داشته باشید.

کیبورد‌ گیمینگ

همچنین کیبوردهای مکانیکی تفاوت‌هایی با کیبوردهای عادی و ممبران دارند که آن‌ها را برای تایپ کردن به کیبوردهای بهتری تبدیل می‌کنند. برای کسب اطلاعات کامل‌تر پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب تفاوت کیبورد مکانیکی و عادی را مطالعه نمایید.

همچنین اگر قصد تهیه کیبوردی مناسب را برای خود دارید پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب راهنمای خرید کیبورد را در بلاگ سایت اسپیرو مطالعه نمایید.

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *