شاید این تجربه برای همه ما پیش آمده باشد که برای خرید بهترین کابل به بازار رفته باشیم اما کابلی را تهیه کرده که در زمان بسیار کوتاهی خراب شده باشد. در این مقاله از اسپیرو ویژگی‌های کابل شارژ مناسب را برای شما شرح دهیم تا در تهیه کابل شارژر جدید برای خود قادر به انتخاب بهترین گزینه باشید.

تاثیر استفاده از کابل شارژ با کیفیت

ویژگی کابل شارژر استاندارد

چرا باید تا از کابل‌های شارژ با کیفیت برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی‌مان استفاده کنیم؟ آیا داشتن آداپتور اصلی و با کیفیت برای سالم نگهداشتن باتری و آسیب نزدن به دستگاه‌ها در هنگام شارژ کافی نیست؟

پاسخ این سؤال این است که لازمه عملکرد درست یک آداپتور استاندارد، داشتن یک کابل شارژ استاندارد است.

کابل شارژ استاندارد باعث می‌شود تا آداپتور شما بتواند عملیات شارژ خود را به درستی انجام دهد و باعث افزایش عمر باتری دستگاه شما می‌شود.

مشکل اینجاست که برای تشخیص استاندارد بودن یک کابل شارژ استاندارد باید از آن استفاده کنید و غیر استاندارد نبودن آن را بررسی کنید، زیرا یک کابل شارژر استاندارد بدون مشکل کار خواهد کرد.

اما نشانه‌های غیر استاندارد بودن یک کابل شارژر آیفون یا اندروید غیر استاندارد چیست؟

تشخیص غیر استاندارد بودن کابل شارژر

بعد از مدتی استفاده از یک کابل شارژ اندروید یا آیفون می‌توانید تا با توجه به واکنش‌های آن تشخیص دهید که آیا این کابل شارژ استاندارد است یا خیر. در ادامه واکنش‌های یک کابل شارژر غیر استاندارد را بررسی می‌کنیم.

افت ولتاژ کابل شارژ غیر استاندارد

کابل شارژ یا هر نوعی از انتقال قدرت در طول خود افت ولتاژ دارد و میزان جریان آن نیز وابسته به ضخامت سیم‌های به کار رفته در آن است.

در صورتی که در طول کابل شارژ خود برای شارژ تلفن همراهتان افت ولتاژ داشته باشید باتری شما با ولتاژی کمتر از میزان مورد نیاز خود شارژ می‌شود که تأثیر آن در طولانی مدت خراب شدن باتری و نیاز به تعویض آن است.

تا به حال دیده‌اید که تلفن همراه یا دستگاه‌های دیگر خود را به شارژ می‌زنید اما علامتی از شارژ شدن دستگاه نمی‌بینید؛ اما اگر دستگاه را زمانی رها کنید و برگردید می‌بینید که دستگاه شما مقداری شارژ شده است؟

این موضوع حاکی از کمتر بودن ولتاژ شارژ دریافتی دستگاه است که برد شارژ دستگاه شما متوجه وجود شارژ نمی‌شود و نشانۀ استفاده از یک کابل شارژ غیر استاندارد است.  

بیشتر بخوانید: دلایل خرابی باتری اسپیکر

البته همیشه این اتفاق نخواهد افتاد و نشان ندادن علامت در حال شارژ توسط دستگاه در افت ولتاژ شدید اتفاق می‌افتد و در صورتی که اختلاف ولتاژ زیاد نباشد این علامت را مشاهده نخواهید کرد.

داغ شدن کابل شارژر

اگر از یک قطعه فلزی جریان زیادی عبور کند باعث داغ شدن و ذوب شدن آن می‌شود؛ سیستم کار فیوزهای یکبار مصرف نیز همین است.

از یک سیم جریان الکتریکی بی‌نهایت می‌تواند عبور کند، اما باعث افزایش دما به علت افزایش انرژی جنبشی عنصرهای فلز می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق باید تا از سیم‌هایی با ضخامت بالاتر استفاده کرد تا این انرژی در سطح سیم پخش شود و در یک نقطه متمرکز نشود و با رسانایی بالای مس این اتفاق با سرعت بالایی در سیم‌های مسی می‌افتد.

در مطلب فست شارژ راجع به این موضوع توضیح دادیم که فناوری شارژ سریع با بیشتر کردن جریان شارژ اتفاق می‌افتد و اگر از کابل شارژر غیر استاندارد استفاده کنید که ضخامت سیم کافی برای انتقال راحت جریان را نداشته باشد باعث ذوب شدن سیم نمی‌شود اما باعث عدم انتقال جریان کافی برای سرعت شارژ بالا، افت سرعت شارژ دستگاه شما و داغ شدن کابل شارژر شما می‌شود.

بیشتر بخوانید: فست شارژ چیست

بیشترین میزان داغ شدن کابل شارژر را می‌توانید در دو سر سیم و پورت‌های USB و پورت لایتنینگ یا تایپ سی آن‌ها مشاهده کنید.

این اتفاق باعث آسیب دیدن دستگاه شما نمی‌شود و تنها اتفاقی که برای دستگاه شما می‌افتد آن است که با سرعت کمتری نسبت به بیشترین سرعت شارژ ممکن شارژ می‌شود.

اما در طولانی مدت باعث آسیب دیدن خود کابل شارژر و قطع شدن سیم و یا اتصال کوتاه درون سیم‌های کابل می‌شود.

بیشتر بخوانید: تایپ سی چیست

داغ شدن دستگاه و پد شارژ وایرلس نیز به همین دلیل اتفاق می‌افتد، با این تفاوت که این افزایش دما در شارژ وایرلس کنترل شده است.

بیشتر بخوانید شارژ وایرلس چیست

جنس سیم کابل شارژ

سیم کابل باید از مواد درجه یک ساخته شده باشد تا اتصال آن به درستی برقرار شود که میزان کیفیت آن در قیمت شارژر تاثیر مستقیم دارد. کابل‌های شارژ بیاند از هسته‌ای از آلیاژ مس با قابلیت انتقال دیتا و شارژ با جریان بالا ساخته شده‌اند و با استفاده مداوم با باتری دستگاه شما آسیبی وارد نخواهند کرد.

کابل شارژ

کابل‌های شارژ Lightning، Type-C و Micro-USB برند بیاند در مدل‌های مختلف و با رنگ‌ها و ابعاد متفاوت ارائه می‌شوند و می‌توانید کابل شارژ خود را طبق سلیقه شخصی‌تان انتخاب نمایید.

کابل شارژ ارزان نخرید

کابل شارژ

این بدین معنا نیست که بروید و گران ترین کابل شارژی که می‌توانید تهیه کنید را پیدا کنید، اما خرید کابل‌های شارژی که ارزش سیم و اتصالات و بسته‌بندی که از آن مشاهده می‌کنید با قیمت بسیار پایینی که از آن‌ها مشاهده می‌کنید واقعاً غیر منطقی است نیز، عقلانی نخواهد بود.

بسیاری از تولیدکنندگان لوازم جانبی تلفن همراه برای این که رقیبان کمتری برای محصولات خود در بازار داشته باشند و محصولات خود را ساده‌تر به فروش برسانند، قیمت را پایین آورده و در مقابل کیفیت را نیز متقابلا کاهش می‌دهند. پس لطفا اگر قصد آن را دارید که در سال چندین بار کابل شارژر تهیه نکنید، کیفیت بالای محصول را جزو اولویت‌های خود قرار دهید؛ چون به قول یک ضرب‌المثل انگلیسی ما انقدر ثروتمند نیستیم که اقلام ارزان خریداری کنیم!

به خصوص برای اقلام پر مصرفی مانند کابل شارژ که ممکن است روزانه از آن استفاده کنید، تهیۀ یک محصول با کیفیت پایین می‌تواند به دستگاه شما آسیب جدی‌ای وارد کند. بنابراین شما تنها یک کابل شارژر نمی‌خرید و انتخاب نادرست می‌تواند سلامت تلفن همراه شما را نیز به خطر بیاندازید!

کابل شارژ استاندارد کدام است

بیاند BA-305

همانطور که گفتیم بررسی و تشخیص استاندارد بودن یک کابل شارژر تنها با استفاده از آن امکان پذیر خواهد بود؛ اما همچنان با بررسی ظاهری نیز می‌توان متوجه شد که آیا کابل شارژی که در مقابل ما است کیفیت کافی را دارد یا خیر!

کیفیت کابل شارژر را به وسیله بررسی سیم، کیفیت ساخت آن و کیفیت اتصال آن به پورت‌های سر و ته سیم، ارزیابی کنید.

با بررسی ظاهری کابل شارژ می‌توانید از کیفیت ساخت کابل شارژ مطلع شوید و بعد از اطمینان به کیفیت ساخت می‌توانید آن را تهیه کنید و وارد مرحله بررسی استاندارد بودن یا نبودن کابل شارژر خود شوید؛ اما کابل‌های شارژی که کیفیت ساخت خوبی دارند به احتمال بالا نیز کابل شارژ استانداردی برای ارژ دستگاه‌های الکترونیکی خواهند بود.

کابل شارژ

به ساختار بهترین کابل شارژ باید دقت کنید

بیشتر کابل‌های موجود در بازار از جنس PVC و در اصل پلاستیک هستند و ویژگی بدتر از آن این است که سری شارژر بدون هیچ گونه رابط تقویتی از سر کابل شارژ شروع می‌شود که این خود یکی از دلایلی است که عمر شارژر را به کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌رساند. در خرید شارژر به جنس و ساختار آن دقت کافی را داشته باشید.

کابل‌های شارژ بیاند دارای روکشی بافته شده از جنس نایلونی هستند که توانایی تحمل وزن بسیار زیادی را دارند تا عمر این کابل‌ها را افزایش دهد و انعطاف زیادی دارند و با خم شدن دچار آسیب نمی‌شوند.

کابل شارژ

در این مقاله از اسپیرو سعی کردیم تا شما را در انتخاب کابل شارژ مناسب راهنمایی کنیم. برای مشاهده کابل‌های شارژ بیاند می‌توانید به بخش لوازم جانبی سایت اسپیرو مراجعه کنید.

در صورتی که سؤالی درباره کابل شارژ و عملکرد آن دارید می‌توانید سؤال خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهیم.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم تا مطالب آموزشی بیشتری را در بلاگ اسپیرو مطالعه نمایید.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

بیشتر بخوانید:

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *