صداهای محیط می‌توانند برای طرفداران موسیقی که از هندزفری و هدفون استفاده می‌کند، مزاحمت ایجاد کند. اگر تا به حال در هواپیما یا اتوبوس یا موسیقی گوش کرده باشید با این مشکل آشنایی کامل دارید. صدای موتورها و شکست هوا باعث می‌شود تا صدایی که در اسپیکرها تولید می‌شود به طور کامل به گوش شما نرسد، حتی در حالتی که از هندزفری استفاده می‌کنید و درایوها فاصله‌ای چند میلی‌متری با گوش شما دارند. در گذشته برای جلوگیری از این اتفاق باید صدای موسیقی خود را بیشتر می‌کردید اما اگر می‌خواهید با صدای متوسط به موسیقی خود گوش دهید و مشکلی نداشته باشید، هدفون‌هایی با تکنولوژی نویز کنسلینگ Noise-Cancelling در بازار موجودند تا به حل این مشکل بپردازند و تجربه موسیقایی بهتری را در هر شرایط در اختیار شما قرار دهند.

نویز کنسلینگ چیست

نویز کنسلینگ چیست

نویز کنسلینگ (Noise Cancelling) به فناوری حذف نویز محیط از صدایی که توسط گوش شما شنیده می‌شود به صورت داینمیک و زنده گفته می‌شود. هدف نویز کنسلینگ ارائه تجربه گوش دادن به موسیقی بدون هیچگونه مزاحمت توسط محیط اطراف شماست.

این نویز محیط می‌تواند صدای کولر یا فن، صدای صحبت افراد اطراف شما، صدای اتوموبیل‌های در حال گذر در خیابان، صدای موتور هواپیما یا اتوبوس و… باشد.

در حالت عادی شما برای نشنیدن این صداها، بلندی صدای موسیقی خود را افزایش می‌دادید، اما با نویز کنسلینگ شما می‌توانید تا با بلندی صدای کمی به موسیقی خود گوش دهید و در عین حال این صداها را نشنوید.

انواع مختلف نویز کنسلینگ

فناوری نویز کنسلینگ دارای دو نوع Active و Passive می‌باشد. البته نوع پسیو واقعا نویز کنسلینگ محسوب نمی‌شود و در اصل ایزوله شدن در برابر نویز یا Noise Isolation است.

در حالت کلی همه هدفون تا حدی دارای ایزولیشن صدای پسیو هستند و این امر به دلیل جنس گوشی هدفون شماست که می‌توانند از ورود صداهای محیط خارجی خود به خصوص صداهایی با فرکانس بالاتر به داخل گوشی هدفون جلوگیری کنند.

هدفون‌هایی که به صورت حرفه‌ای از Noise Isolation استفاده می‌کنند مانند هدست گیمینگ Logitech G935 دارای فوم‌های فشرده هستند و یا از سایر متریال‌هایی که دارای خواص جذب امواج صوتی هستند استفاده می‌کنند.

این موضوع باعث می‌شود مقداری سنگین‌تر از هدفون‌های دیگر باشند، اما در نتیجه در حدود 15 تا 20 دسیبل از مقدار صداهای خارجی کاهش پیدا می‌کنند که بدین معنی است که قدرت صداهای خارجی تا 75 درصد کاهش پیدا می‌کند.

اما با توجه به این که صدایی که از موتور جت هواپیماها در داخل کابین شنیده می‌شود در حدود 75 تا 80 دسیبل است، این نوع از نویز کنسلینگ محدودیت‌های شدیدی دارد. اینجاست که به هدفون‌هایی نیاز پیدا می‌کنیم که نویز کنسلینگ فعال یا Active Noise-Cancellation دارند.

هندزفری UE FITS

البته تجهیزات صوتی مانند هندزفری UE FITS نیز وجود دارند که دارای گوشی‌های لاستیکی با فناوری LightForm هستند که قالب گوش شما را به خود می‌گیرند و کاملاً فضای گوش شما را پر می‌کنند و هدف آن حذف نویز محیط اطراف شما بدون نیاز به تولید نویزهای بیشتر و از بین بردن کیفیت فایل موسیقی شما است.

بیشتر بخوانید : ماوس و ماوس گیمینگ | راهنمای خرید ماوس گیمینگ

هدفون‌های نویز کنسلینگ اکتیو مانند هدفون بنگ اند الوفسن H95 کار‌هایی که یک هدفون نویز کنسلینگ پسیو انجام می‌دهد را نیز انجام می‌دهد اما برای حذف صداهای با فرکانس پایین و حذف تأثیرگذارتر این صداهای خارجی موج صوتی خاصی را تولید می‌کنند که دقیقاً با فرکانس صداهای خارجی مطابقت می‌کنند و فقط در یک نکته با آنها تفاوت دارند و آن هم تفاوت فازی 180 درجه موج صوتی تولیدی با موج صوتی ورودی است.

نویز کنسلینگ چگونه کار میکند

زمانی که دو موج انرژی هم فرکانس با یکدیگر برخورد می‌کنند اگر هردو مثبت باشند به پدیده تشدید می‌انجامند و انرژی آنها با یکدیگر ترکیب می‌شوند و موج قوی‌تری را تولید می‌کنند، اما اگر این دو موج در فاز مخالف یکدیگر باشند پدیده تداخل اتفاق می‌افتد که در نتیجه آن این دو موج انرژی به خنثی‌سازی یکدیگر می‌پردازند.

حال اگر انرژی این دو موج صوتی برابر باشند به خنثی‌سازی کامل یکدیگر می‌پردازند و در نقطه برخورد آنها سطح انرژی با پایین‌ترین حد خود می‌رسد. مثل این که عدد 2+ را از محیط بگیریم و 2- را به آن اضافه کنیم تا به 0 برسیم.

در فناوری نویز کنسلینگ برای حذف یا کنسل کردن نویز محیط، صدای محیط توسط میکروفون‌های هدفون شنیده شده و سیگنال صوتی با فاز مخالف آن تولید و از هدفون پخش می‌شود که باعث می‌شود تا نویزهای وارد شده به داخل گوشی هدفون کنسل و خنثی شده و شنیده نشوند.

نویز کنسلیشن و ایزولیشن

با استفاده از این پدیده ساده فیزیکی می‌توان به حذف امواج اضافی و نویزهای خارجی پرداخت و در شکل پایین ترکیب یک موج صوتی با فرکانس ثابت و نویز‌های خارجی را می‌بینیم، با شبیه‌سازی و تولید موج صوتی یکسان با امواج خارجی با فاز مخالف و ترکیب آن با نویز خارجی با زمانبندی مناسب میزان نویز به حداقل خود می‌رسد.

نویز کنسلینگ

قطعاتی که برای ایجاد این امواج استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • میکروفون – میکروفونی در گوشی هدفون نصب می‌شود تا نمونه‌ای از نویز‌هایی که از لایه پسیو نویز کنسلینگ هدفون عبور می‌کنند تهیه کند.
  • برد نویز کنسلینگ – بردی در داخل گوشی هدفون خواهد بورد تا این نمونه را از میکروفون دریافت کند و موجی مشابه با موج اصلی با فاز مخالف آن را تولید کند.
  • اسپیکر – امواج با فاز مخالفی که تولید شده‌اند به همراه موسیقی توسط اسپیکر هدفون تولید می‌شوند تا با پدیده تداخل نویزهای مخالف را از بین ببرند، اما آسیبی به موج اصلی نمی‌رسانند.
  • باتری – عنوان اکتیو این تکنولوژی بدین معنی است که برای تولید این افکت نیاز به انرژی است و این انرژی از طریق باتری قابل شارژ به سیستم افزوده می‌شود.
داخل هندزفری نویز کنسلینگ سونی

البته اکتیو نویز کنسلینگ با توجه به نحوه قرارگیری میکروفون یا میکروفون‌ها می‌تواند به چند دسته مختلف تقسیم شود.

  • feed-forward ANC System: میکروفون شنونده نویز محیط در قسمت خارجی هدفون قرار دارد.
  • feed-back ANC System: میکروفون شنونده نویز محیط در قسمت داخلی هدفون قرار دارد.
  • hybrid ANC System: از میکروفون‌های جداگانه در خارج از بدنه هدفون و داخل بدنه هدفون به صورت همزمان استفاده می‌کند.

بیشتر هدفون‌های نویز کنسلینگ ارزان قیمت و ایرفون‌های نویز کنسلینگ از سیستم feed-forward استفاده می‌کنند.

با توجه به این که هدفون‌های نویز کنسلینگ می‌توانند موسیقی شما را از نویزهای اضافی‌ای که همراه آن وارد کانال شنوایی شما می‌شوند را جدا می‌کند. برخی بر این باورند که این تکنولوژی کیفیت صدا را پایین‌تر می‌آورد.

هدفون نویز کنسلینگ

همچنین با استفاده از این تکنولوژی تغییری در فشار هوای داخل گوشی احساس خواهید کرد به همین دلیل پورت‌هایی در پشت گوشی تعبیه می‌شوند تا از این اتفاق جلوگیری کنند.

جمع‌بندی

با توجه به تمام آنچه درباره فناوری نویزکنسلینگ گفته شد، کسانی که از هدفون‌های مجهز به این فناوری استفاده می‌کنند. دیگر از هدفون‌های معمولی اسفاده نخواهند کرد. زیرا این هدفون‌ها علاوه بر کاهش نویز، برای سلامت گوش شما نیز مفیدند. به عنوان مثال در سفر‌ها گوش شما می‌تواند از شنیدن صدایی با فرکانس پایین در بازه زمانی طولانی آسیب ببینند. اما اگر در طول سفر هدفون خود را روشن کنید و آن را روی گوش خود قرار دهید، حتی اگر به موسیقی نیز گوش ندهید و فقط به کمک هدفون از شنیدن نویزهای خارجی جلوگیری کنید، می‌توانید از آسیب به گوش‌هایتان جلوگیری کنید.

کاربرد نویز کنسلینگ چیست؟

با استفاده از نویز کنسلینگ فعال یا ANC شما دیگر نیازی به بلند کردن صوای موسیقی خود برای نشنیدن صدای محیط اطرافتان نخواهید داشت. همچنین می‌توانید اگر قصد گوش دادن به موسیقی هم ندارید، از شنیده شدن صداهای مزاحم محیط اطرافتان جلوگیری کنید.

نویز کنسلینگ چه مقدار از شنیده شدن صدای محیط جلوگیری می‌کند؟

این سوال بسته به هدفون، نوع هدفون، قرارگیری آن درون یا روی گوش و ایزولیشنی که به وجود می‌آورد و کیفیت خود سیستم نویز کنسلینگ می‌تواند بسیار متفاوت باشد. اما به صورت متوسط کاهش بلندی صدا در بازه میدرنج و بالاتر بین 15 تا 20 دسیبل خواهد بود.

آیا روشن بودن نویز کنسلینگ باعث کاهش عمر باتری هدفون می‌شود؟

بله، هدفون و هندزفری‌هایی که دارای نویز کنسلینگ هستند با روشن شدن این قابلیت مصرف باتری آن‌ها بیشتر خواهد شد و باتری آن‌ها زودتر به پایان خواهد رسید.

تفاوت نویز کنسلینگ و نویز ایزولیشن چیست؟

نویز ایزولیشن به جلوگیری از ورود صداهای محیط به داخل گوش و شنیده شدن آن‌ها گفته می‌شود که توسط بسته شدن محیط یا داخل گوش شما انجام می‌شود. نویز کنسلینگ به کنسل کردن صدایهای وارد شده به داخل محیط گوش شما با پخش صدای مشابه اما با فاز مختلف آن که آن را کنسل می‌کند گفته می‌شود.

در صورتی که سؤالی در رابطه با هدفون‌ها و هندزفری‌های نویزکنسلینگ و سازوکار آن‌ها دارید می‌توانید تا سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

نظرات (14)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *