استریمینگ به نوعی مصرف محتوا گفته می‌شود که در آن شما نیازی به دانلود کل محتوا برای استفاده از آن ندارید. آیا در حال گوش دادن به موسیقی از طریق یک وبسایت در حال گشت و گذار در دیگر صفحات سایت هستید؟ شما در حال حاضر در حال استریم هستید!

استریمینگ چیست ؟

استریمینگ

در گذشته برای استفاده از یک محتوا ابتدا می‌بایست تا به دانلود کامل آن می‌پرداختید و سپس می‌توانستید تا از آن محتوا استفاده کنید؛ اما حالا با به وجود آمدن سرویس‌های استریمینگ موسیقی مانند Apple Music و Spotify و سرویس‌های استریمینگ فیلم مانند Netflix، HBO GO، Hulu و Disney+ استریم کردن محتوا به روش بیسار جذاب‌تری از مصرف محتوا  نسبت به روش قدیمی و کند دانلود آن‌ها تبدیل شده‌است.

برای مطالعه کاملت‌ر در رابطه با این موضوع پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب استریمینگ چیست را در سایت بلاگ کاربران ویدئو کنفرانس مطالعه نمایید.

بسیاری از افراد را دیده‌ایم که قصد شروع استریمینگ و پخش زنده را به جز با دستگاهی مانند تلفن همراه خود دارند، اما نمی‌دانند که چگونه باید به پخش زنده بپردازند. به همین دلیل قصد داریم تا نحوه کارکرد استریمینگ را به ساده ترین روش ممکن توضیح دهیم.

تجهیزاتی که برای پخش زنده به آن‌ها نیاز دارید :

  1. منبع صوتی و تصویری
  2. ویدئو انکودر (Video Encoder)
  3. پلتفرمی برای استریمینگ
  4. اینترنت پر سرعت

استریمینگ

منبع صوتی و تصویری

جریانی از محتویات ویدئویی برای پخش زنده به عنوان منبع تصویری و به طبع جریانی از محتوای صوتی، منبع صوتی نام دارد. یک استریمینگ ساده می‌تواند تنها یک منبع صوتی و یک منبع تصویری داشته باشد؛ در حالی که پخش‌های زنده پیچیده‌تر از چندین منبع صوتی و تصویری تشکیل می‌شوند.

به هر کدام از منابع صوتی و یا تصویری یک صحنه گفته می‌شود.

منابع تصویری استریمینگ می‌تواند ویدئویی باشد که از دستگاه‌های زیر خارج می‌شود :

  • دوربین DSLR
  • دوربین فیلمبرداری
  • تصویر مانیتور
  • وبکم
  • دوربین PTZ
  • دوربین تلفن همراه یا تبلت

نکته : برای پخش زنده نیازی به حافظه داخلی در دوربین خود ندارید.

منابع صوتی نیز می‌توانند از میکروفون‌های USB، میکروفون تعبیه شده بر روی هدست و یا صدای بازی نشعت بگیرند.

اگر قصد استفاده از موسیقی خاصی برای موسیقی بک‌گراند یا پس‌زمینه استریمینگ خود را دارید به قوانین کپی‌رایت توجه کنید؛ اگر این قوانین را رعایت نکنید ممکن است تا از پلتفرم خود تحریم شوید.

چگونه منابع صوتی و تصویری را دریافت کنیم ؟

اگر می‌خواهید به پخش زنده بپردازید می‌بایست سیگنال‌های خروجی منابع صوتی و تصویری خود را دریافت کنید. بیشتر این منابع از خروجی‌های HDMI یا SDI استفاده می‌کنند و این خروجی‌ها توانایی انتقال صدا و تصویر به صورت همزمان را دارند.

اگر در کامپیوتر خود از انکودر نرم‌افزاری استفاده می‌کنید، اتصال دوربین به کمک کابل HDMI یا SDI کار نخواهد کرد و نیاز به دستگاهی مانند Capture Card خواهید داشت که از یک طرف با دوربین و از طرف دیگر به کامپیوتر شما متصل خواهد شد و سیگنال خروجی آن، آن چیزی است که دوربین “می‌بیند”.

اگر از یک میکروفون یا وبکم USB استفاده می‌کنید می‌توانید به سادگی آن را به کامپیوتر خود متصل کنید.

استریمینگ

ویدئو انکودر

ویدئو انکودر چیست و چرا به آن در استریمینگ نیاز داریم ؟

ویدئو انکودر دستگاهی است که سیگنال تصویری را به زبان اینترنت “ترجمه” می‌کند. انکودر نرم‌افزاری است که سیگنال دریافتی صوتی و تصویری را به فرمتی مناسب و کم حجم برای اینترنت تبدیل می‌کند. نیاز شما به یک ویدئو انکودر به این دلیل است که اکثر منابع تصویری برای تولید تصویر با ابعاد و حجم بالا طراحی شده‌اند و برای پخش زنده که نیاز به سرعت بالا دارد مناسب نیستند.

مهمترین تنظیمات انکودر

انکودرها تنظیماتی دارند که در نحوه پخش زنده و استریمینگ شما بسیار تأثیر گذارند. در اینجا به مهمترین تنظیمات انکودرها می‌پردازیم.

  • Frame Rate : فریم ریت به معنی تعداد فریم عکسی است که دوربین از شما می‌گیرد، این عدد می‌تواند از 10 (بسیار پایین) تا 24 (طبیعی چشم) 30 (استاندارد) یا 60 (بسیار روان) فریم بر ثانیه باشد.
  • Output Resolution : ابعاد فریم ویدئویی که دوربین شما دریافت می‌کند که بستگی به دوربین شما دارد و شامل QHD 1440p, Full-HD 1080p, HD 720p, SD 480p و Ultra-HD 4K باشد. اکثر وبکم‌ها دارای رزولوشن 1080p هستند اما برخی از وبکم‌ها مانند وبکم لاجیتک BRIO می‌توانند با رزولوشن 4K نیز فیلمبرداری کنند.
  • Bitrate : بیت‌ریت به میزان حجم از محتوای ویدئویی که در هر ثانیه در حال منتشر کردن آن هستید گفته می‌شود و با کیلوبیت بر ثانیه (Kbps) و مگابیت بر ثانیه (Mbps) اندازه‌گیری می‌شود.

به طور متوسط حداقل میزان بیت‌ریت برای پخش زنده حدود 1000 Kbps است؛ با توجه به رزولوشن و فریم بر ثانیه‌ای که می‌خواهید با آن به استریم بپردازید، بیت‌ریت شما در بین 3000 Kbps و 5000 Kbps خواهد بود. هرچه رزولوشن و فریم‌ریت شما بالاتر باشد به بیت‌ریت و سرعت آپلود بالاتر نیاز خواهید داشت.

  • Codec : این ویژگی به نوع فشرده‌سازی و Encoding انجام شده توسط شما بر می‌گردد و برای انتشار سریع‌تر محتوا استفاده می‌شود. یکی از برترین روش‌خای فشرده‌سازی محتوا استاندارد 264 و برخی از وبکم‌های حرفه‌ای و مخصوص استریمینگ مانند وبکم لاجیتک C922 می‌تواند خود این فشرده‌سازی را انجام دهد.

داشتن تنظیمی مناسب بین بیت‌ریت، فریم‌ریت و رزولوشن محتوای ویدئویی شما چیزی است که برنامه شما را به برنامه مناسبی تبدیل می‌کند و پهنای باند شما و نوع انکودری که استفاده می‌کنید حداکثر کیفیتی که می‌توانید با آن به استریمینگ بپردازید را مشخص می‌کند.

استریمینگ

پلتفرمی برای استریمینگ

پلتفرم استریمینگ شما سایت آنلاین، پلتفرم و یا نرم‌افزاری است که به کمک آن ویدئوی شما قابل دسترس خواهد بود. به این پلتفرم‌ها Content Delivery Network یا CDN می‌گویند و امروزه CDNهای رایگان بسیاری مانند Youtube، Facebook Live، Twitch، Periscope و آپارات وجود دارند.

اینترنت پر سرعت

داشتن ارتباط قدرتمند و پرسرعت برای پخش زنده برخی از اوقات می‌تواند به پیچیده‌ترین قسمت یک پخش زنده تبدیل شود. دست است که می‌توان با ارتباطات Wi-Fi و اینترنت همراه نیز به پخش زنده پرداخت؛ اما قدرتمندترین ارتباط اینترنت به کمک اتصال کابلی صورت می‌گیرد.

قبل از اینکه استریمینگ خود را شروع کنید حتماً تست یرعتی از اینترنت خود بگیرید و  ترجیحاً بیت‌ریت مورد نیاز خود را با توجه سرعت اینترنت خود به نحوی تنظیم کنید که سرعت اسنترنت شما 1.5 برابر بیت‌ریت مورد نیاز شما باشد. به عنوان مثال اگر سرعت اینترنت شما 8 Mbps است، رزولوشن و فریم‌ریت خود را به نحوی تنظیم کنید که بیت‌ریت مورد نیاز شما حدود 5 Mbps باشد.

جمع‌بندی

موضوع پخش‌زنده و استریمینگ موضوعی بسیار گسترده است و برای هر استریمری می‌تواند ویژگی‌های خاصی را از تجهیزات خود انتظار داشته باشد و ما در این مطلب تلاش کردیم تا به صورت کلی تجهیزات مورد نیاز آن را به شما معرفی کنیم.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

نظرات (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *