یک اسپیکر قابل حمل وسیله‌ای کاربردی برای استفاده به همراه موبایل یا لپ‌تاپ است، اما انتخاب این اسپیکر می‌تواند مشکل باشد؛ مخصوصاً با انتخاب‌های زیادی که در بازار وجود دارند که اندازه، شکل و قابلیت‌های متنوعی دارند و قیمت آن‌ها بسیار متفاوت و در بازه 100,000 تا چند میلیون تومان قرار دارد.

بهترین روش انتخاب یک اسپیکر قابل حمل امتحان کردن آن است. اما بیشتر اوقات این امکان وجود ندارد. به همین دلیل در این مقاله سعی داریم شما را در امر انتخاب اسپیکر قابل حمل مناسب راهنمایی کنیم.

همانطور که گفتیم انتخاب یک اسپیکر از روی اطلاعات آن، ایده‌آل نیست، اما نقطه خوبی برای شروع است؛ مخصوصاً زمانی که امکان تست اسپیکر را ندارید.

محدوده فرکانس

اسپیکر قابل حمل

واحد اندازه‌گیری پاسخ فرکانسی هرتز (Hertz) است و به شکل یک بازه اعلام می‌شود. به عنوان مثال از بازه 100Hz تا 18,000Hz. به صورت کلی هرچقدر که این بازه وسیع‌تر باشد، اسپیکر توانایی تولید صداهای متفاوت بیشتری را خواهد داشت. هرچند بازه فرکانسی وسیع‌تر به معنای کیفیت صدای بیشتر نیست و این امر به کیفیت فایل موسیقی، نحوه اتصال به اسپیکر و دستگاه پخش نیز بستگی دارد.

در موسیقی 3 بازه فرکانسی داریم، بیس که صدای بم موجود در موسیقی است و از بازه 20Hz تا 250Hz را تشکیل می‌دهد؛ صدای خواننده و سازها که به عنوان میدرنج شناخته می‌شود و بازه 250Hz تا 4,000Hz را تشکیل می‌دهد و تربل که صدای ریز و فرکانس بالا است و بازه 4,000Hz تا 20,000Hz را تشکیل می‌دهد.

ورژن بلوتوث

اسپیکر قابل حمل

ورژن بلوتوثی که اسپیکر قابل حمل شما دارد نشان دهنده کیفیت انتقال صدا از تلفن یا لپتاپ به اسپیکر است و همچنین نشان می‌دهد که اسپیکر از چه فاصله‌ای می‌تواند صدای دستگاه را پخش کند. بهتر است به دنبال اسپیکرهایی با ورژن بلوتوث 4 و بالاتر باشید زیرا این ورژن دارای مصرف بسیار کمی است و صدا را با کیفیت بالاتری نسبت به ورژن‌های قبلی خود انتقال می‌دهد. بلوتوث ورژن 5 که جدیدترین نسخه این تکنولوژی است به تازگی وارد بازار شده و مقداری زمان می‌برد تا این تکنولوژی همه‌گیر شود.

درایورها

اسپیکر قابل حمل

درایور یک اسپیکر، قلب آن است و مهم است تا اسپیکری با اندازه درایوری مناسب تهیه کنید. اکثر اسپیکرهای پرتابل مانند اسپیکر UE BOOM 2 درایوهایی به اندازه 35 تا 45 میلی‌متر دارند. به طور کلی هرچه اندازه درایو شما افزایش پیدا کند، بیس قوی‌تری دریافت خواهید کرد؛ به این دلیل که درایو بزرگتر قابلیت جا‌به‌جایی حجم هوای بیشتری را دارد. اگر هم اسپیکر قابل حمل با درایو بزرگتری مانند UE MEGABOOM می‌خواهید که درایو بزرگ 50 میلی‌متری دارد، باید انتظار افزایش حجم اسپیکر خود را نیز داشته باشید.

تعداد و نحوه قرارگیری درایورها هم تأثیر زیادی در صدای یک اسپیکر دارد. به عنوان مثال اسپیکرهای کوچکتری مانند UE WONDERBOOM و Volkano Outback دارای یک درایو Full Range هستند و در سمت جلو یا بالا قرار گرفته‌اند تا انتقال صدای بهتری داشته‌ باشند. خیلی از اسپیکرها مانند UE MEGABOOM و Volkano Supersonic دارای دو درایور هستند که صدای بیشتر و بلندتری دارد و از آنجایی که فضای زیادی در یک اسپیکر قابل حمل وجود ندارد، به جای قرار دادن یک ساب‌ ووفر و پورت از رادیاتور پسیو (Passive Radiator) استفاده می‌شود که توسط حرکت و فشار هوای به وجود آمده توسط درایورهای اسپیکر به حرکت در می‌آیند و به تولید صدا با فرکانس پایین و بیس می‌پردازند.

نحوه اتصال

اسپیکر قابل حمل

به جز اتصال بی‌سیم، بهتر است تا نحوه اتصال دیگری مانند AUX, SD Card, USB و یا حتی RCA وجود داشته باشد. این گونه اتصال‌ها عمر باتری اسپیکر شما را بیشتر می‌کنند و با اتصال کابلی کیفیت صدا نیز کمی افزایش خواهد یافت.

نحوه و محل استفاده از اسپیکر

اسپیکر قابل حملاگر می‌خواهید از اسپیکر خود در خانه استفاده کنید، سعی کنید اسپیکری را انتخاب کنید که از نظر ظاهری با دکور اتاق شما سازگاری داشته باشد. و اگر بیشتر در بیرون از خانه می‌خواهید از اسپیکر خود استفاده کنید، سعی کنید اسپیکری ضد ضربه و یا حداقل ضد آب یا مقاوم در برابر آب تهیه کنید. برای خرید یک اسپیکر پرتابل ضد آب یا ضد ضربه، گزینه‌های زیادی از Volkano Splash گرفته تا اسپیکر ضد آب و ضد ضربه مانند UE MEGABOOM پیش روی خود دارید.

یک ملاک دیگر برای انتخاب اسپیکر قابل حمل میزان عمر باتری است؛ مخصوصاً زمانی که می‌خواهید از اسپیکر خود در بیرون از خانه استفاده کنید و دسترسی به منبع برقی ندارید. به عنوان مثال اسپیکر قابل حمل UE BOOM 2 دارای عمر باتری 15 ساعت است.

در آخر به قابلیت دیگری اشاره می‌کنیم که در شرایط خاص می‌تواند بسیار کاربردی باشد و آن قابلیت اتصال دو یا چند اسپیکر به یکدیگر است. به عنوان مثال ممکن است که یک اسپیکر قابلیت پوشش کل فضای شما را نداشته باشد یا اینکه در فضای آزاد موسیقی گوش می‌دهید و با اسپیکرهای بیشتر، بهتر می‌توانید موسیقی را به گوش اطرافیان برسانید. برخی از اسپیکرها مانند UE ROLL2 یا UE WONDERBOOM می‌توانند دو اسپیکر را به یکدیگر متصل کنند و به پخش موسیقی به صورت استریو بپردازند و اسپیکرهایی مانند UE BOOM 2 و UE MEGABOOM قابلیت متصل کردن تعداد بیش از 150 اسپیکر به یکدیگر را به شما می‌دهند و با این کار می‌توانید اسپیکر خود را به اسپیکر دوستانتان متصل کرده و تجربه بهتری از گوش دادن به موسیقی با دوستانتان داشته باشید.

امیدواریم این مطلب در انتخاب اسپیکر قابل حمل مناسب به شما کمک کرده باشد.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *