اصلی‌ترین تفاوت VGA با HDMI در کارکرد خود به عنوان کابل تصویر در این است که سیگنال VGA کاملا آنالوگ است و از امواج الکتریکی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند؛ در حالی که HDMI دیجیتال است و اطلاعات را در قابل بیت منتقل می‌کند.

البته تفاوت‌های دیگر بسیاری بین VGA و HDMI وجود دارد که در این مطلب با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

تفاوت VGA و HDMI

VGA یا Video Graphics Array اولین کابل ویدئو پرکاربرد برای کامپیوترها در سال منتشر شدن خودش یعنی 1987 میلادی بود که به یادگی و با توجه به کانکتور آبی رنگ 15 پین آن قابل شناسایی بود.

در زمان‌های ابتدایی ارائه شدن VGA حداکثر رزولوشن پشتیبانی شده توسط آن 640×480 بود، اما در چندین مرحله به نسخه سال 2007 خود با عنوان Ultra Extended Graphics Array یا UXGA رسید که تا رزولوشن 1600×1200 را پشتیبانی می‌کرد.

HDMI یا High Definition Multimedia Interface در سال 2002 توسعه یافت و خیلی سریع به استانداردی برای اتصال مانیتور به کامپیوتر تبدیل شد.

کابل HDMI در این زمان کاری را انجام می‌داد که هیچ نوع دیگری از کابل‌ها و اتصالات تصویر در کامپیوتر قادر به انجام آن نبودند و آن انتقال همزمان تصویر و صدا به کمک یک کابل اتصال بود.

اکنون نیز اگر اسپیکرهای مانیتور شما کار نمی‌کند به احتمال بالا مانیتور خود را با کابل VGA یا DVI به کامپیوتر یا لپتاپ متصل کرده‌اید که توانایی انتقال سیگنال صوتی را ندارند.

HDMI در زمان معرفی خود توانایی انتقال تصویر با رزولوشن 1920×1200 را به همراه 8 کانال صوتی به صورت همزمان داشت.

امروزه مانیتورها،تلویزیون‌ها و نمایشگرها، کامپیوترها، کارت‌های گرافیک و لپتاپ‌های کمی را پیدا می‌کنید که از VGA پشتیبانی کنند. اما همچنان ممکن است برای کار با برخی از تجهیزات قدیمی مانند ویدئو پروژکتورها یا کنسول‌های بازی قدیمی نیاز به اتصال به کمک کابل VGA داشته باشید.

بیشتر بخوانید: تفاوت مانیتور و تلویزیون

در ادامه به مقایسه قابلیت‌ها و کاربری‌های VGA و HDMI می‌پردازیم.

پشتیبانی: مانیتورهای جدید از HDMI استفاده می‌کنند

VGA

  • در مانیتورهای قدیمی وجود دارد
  • توسط کارت‌های گرافیک قدیمی‌تر پشتیبانی شده‌است
  • با آداپتور قابل تبدیل به HDMI است
  • استفاده از آداپتور کیفیت آن را کاهش می‌دهد

HDMI

  • در مانیتورهای جدید دیده می‌شود
  • با آداپتور قابل تبدیل به HDMI است
  • توسط بیشتر کارت‌های گرافیک پشتیبانی می‌شود

اگر مانیتور قدیمی دارید که تنها دارای اتصال کابل VGA است، نیاز به یک کابل VGA خواهید داشت؛ اما می‌توانید با استفاده از آداپتورهای VGA به HDMI مانیتورهای جدید را به کامپیوتر خود متصل کنید.

اما با توجه به این که VGA امکان انتقال سیگنال تصویری High Definition یا HD را ندارد؛ در زمان استفاده از آداپتور با افت کیفیت تصویر مواجه خواهید شد.

صدا: HDMI می‌تواند به انتقال صدای High Definition بپردازد

VGA

  • VGA تنها تصویر را منتقل می‌کند
  • برای انتقال صدا نیاز به کابل دوم است
  • کارت‌های گرافیک جدید با VGA کار نمی‌کنند

HDMI

  • از انتقال 32 کانال صوتی به صورت همزمان پشتیبانی می‌کند
  • از Dolby، DTS و های رزولوشن آدیو پشتیبانی می‌کند
  • برای انتقال سیگنال صوتی نیاز به کابل دوم نیست

VGA تنها می‌تواند سیگنال ویدئویی را منتقل کند و توانایی انتقال سیگنال صوتی را همزمان با ویدئویی ندارد، در حالی که HDMI علاوه بر سیگنال ویدئویی تا 32 سیگنال صوتی را هم به صورت همزمان منتقل می‌کند؛ به علاوه از سیگنال‌های صوتی HD مانند Dolby Digital, DTS و High-Res نیز پشتیبانی می‌کند.

اگر با آداپتور خروجی VGA کامپیوتر را به HDMI تبدیل کنید، همچنان نیاز به اتصال کابل دوم برای انتقال سیگنال صوتی خواهید داشت.

سرعت انتقال اطلاعات: HDMI بسیار بالاتر از VGA

VGA

  • رفرش ریت ماکسیموم 85 هرتز
  • لگ ورودی کمتر
  • اتصالی سیگنال بیشتر

HDMI

  • ماکسیموم رفرش ریت 240 هرتز
  • لگ ورودی بسیار کم
  • بدون اتصالی و قطعی سیگنال

پورت HDMI دارای 19 یا 29 پین است که به انتقال سیگنال تصویر و صدا می‌پردازند. HDMI 2.0 قادر است تا تصاویر را با فریم ریت 240 هرتز با رزولوشن 1080p منتقل کند.

این در حالی است که VGA دارای 15 پین است و از سیگنال ویدئو آنالوگ RGB استفاده می‌کند و این سیگنال آنالوگ تنها قادر است تا تصاویر را فریم ریت بین 60 تا 85 هزتر منتقل کند.

دیگر تفاوت VGA با HDMI در این است که شما می‌توانید ارتباط بین دستگاه ارسال کننده سیگنال (کامپیوتر) و دریافت کننده سیگنال (مانیتور) را در حالی که هردو دستگاه روشن هستند با جدا کردن کابل بدون مشکل قطع کنید؛ اما نمی‌توانید این کار را با VGA انجام دهید و حتما باید دستگاه ارسال کننده سیگنال را خاموش کنید یا ارسال سیگنال آن را قطع کنید.

جمع‌بندی

اگر با یک کامپیوتر خیلی قدیمی کار می‌کنید که تنها دارای خروجی VGA برای خروجی تصویر خود است می‌توانید مانیتورهای جدیدتر را به کمک یک آداپتور VGA به HDMI به آن متصل کنید؛ اما قادر نخواهید بود تا از کیفیت بالاتر و رزولوشن بیشتر مانیتور خود بهره ببرید.

تنها زمانی که نیاز دارید از یک کابل VGA برای اتصال استفاده کنید زمانی است که در حال کار با دستگاه قدیمی مانند یک پروژکتور یا کنسول بازی قدیمی هستید.

در نهایت شما باید تجهیزات خود را بروزرسانی کنید و اکثر دستگاه‌های جدید برای پورت‌های خروجی خود از پورت Type C استفاده می‌کنند و شما می‌توانید با استفاده از تبدیل تایپ سی مناسب این پورت را به هر پورتی بدون افت کیفیت سیگنال تبدیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *