آیا چشمان شما از تماشا کردن طولانی مدت مانیتور خسته می‌شود؟ به فکر تهیه بهترین مانیتور برای سلامت چشم هستید؟ آیا می‌دانید کدام مانیتور را تهیه کنید که باعث کمترین میزان آسیب به چشم در استفاده طولانی مدت شود؟

تهیه یک مانیتور مناسب برای کامپیوتر و کار خود الزامی است؛ خصوصا اگر کارهای تخصصی مانند گیمینگ یا طراحی گرافیک را به کمک آن انجام می‌دهید.

اما نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که چشمان شما بعد از تماشای یک صفحه نمایشگر برای مدت طولانی خسته خواهد شد که باعث احساس سوزش در چشم‌ها می‌شود.

بهترین مانیتور برای سلامت چشم

برای جلوگیری از آسیب دیدن چشم، بهتر است تا در زمان تهیه مانیتور دقت کرده و مانیتوری را برگزینید که کمترین میزان آسیب به چشم را وارد کنند و با اطلاع از قابلیت‌ها و ویژگی‌های این نوع از مانیتورها می‌توانید بهترین مانیتور را برای کار و سلامت چشم خود تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مانیتور

چگونه خستگی چشم را تشخیص دهیم؟

خستگی چشم چیست

بسیاری از افراد نمی‌دانند که از خستگی چشم رنج می‌برند؛ البته خستگی چشم فقط مربوط به مانیتور نمی‌شود و فاکتورهای دیگری نیز بر خستگی چشم تاثیر گذارند، مانند:

  • نور کم محیط
  • استفاده طولانی مدت از کامپیوتر
  • عدم موقعیت مناسب چشم‌ها نسبت به مانیتور
  • نگاه کردن به مانیتور از فاصله نزدیک

در اکثر مواقع خستگی چشم ناشی از استفاده طولانی مدت از کامپیوتر به بیش از حد روشن بودن مانیتور نسبت به نور محیط برمی‌گردد که باعث می‌شود تا در حال نگاه کردن به مانیتور چشمان خود را ریز کنید، در واقع دارید چشمان خود را مجبور به انجام کاری می‌کنید که نمی‌خواهند انجام دهند.

پس علاوه بر تهیه مانیتور مناسب، باید میزان نور اتاق کاری خود را نیز بررسی کنید و روشنایی مانیتور خود را به نحوی تنظیم کنید که در میزان روشنایی تفاوت زیادی با نور محیط نداشته باشد.

همچنین استراحت دادن به چشم‌ها نیز می‌تواند تا حد زیادی از خستگی چشم جلوگیری کند؛ به علاوه تلاش کنید تا در هر زمان فاصله چشمان شما با مانیتور حداقل 50 سانتی‌متر باشد.

نور آبی مانیتور چگونه به چشم آسیب می‌زند؟

ممکن است در مشخصات برخی از مانیتورها مانند عدم وجود نور آبی یا عنوان این چنینی را دیده باشید، به عنوان مثال در مانیتورهای ایسوس این فناوری Asus Eye Care نام دارد و نام آن می‌تواند برای هر برند متفاوت باشد.

این فناوری باعث می‌شود تا از تابش پرتوهای خاصی که توسط مانیتور ایجاد می‌شوند و جزئی از تصویر ما نیستند جلوگیری شود یا مقدار آن کاهش پیدا کند.

تحقیقات به صورت کلی به این نتیجه نرسیده‌اند که آیا پرتو نور آبی مانیتور به چشمان ما آسیب می‌زند یا خیر؛ اما در مقابل میزان زیاد آن قرار گرفتن یا دیدن آن به مدت طولانی می‌تواند تاثیراتی را بر ما داشته باشد، به عنوان مثال بی‌خوابی.

بهترین راه برای جلوگیری از آسیب‌ها و تاثیرات نور آبی مانیتور، تهیه یک مانیتور مناسب برای سلامت چشم و کاهش میزان استفاده از نمایشگرها در شب و خصوصا قبل از خواب است.

مانیتور مخصوص سلامت چشم چه ویژگی‌هایی دارد؟

بهترین مانیتور برای سلامت چشم مانیتوری نیست که بیشترین میزان فناوری‌های مختص به سلامت چشم را دارند نیست؛ بلکه مشخصات فنی مانیتوری که تهیه می‌کنید بر میزان آسیب و تاثیر آن بر چشم نیز تاثیرگذار است. در ادامه با مشخصات فنی بهترین مانیتور برای سلامت چشم آشنا می‌شویم.

نوع پنل مانیتور

پنل‌های TN با توجه به زمان واکنش کم آن‌ها برای گیمینگ بهتراند، اما برای سلامت چشم یکی از بهترین انواع پنل، پنل IPS است که علاوه بر تصاویر با کیفیت بهتر و رنگ‌های زنده‌تر، زاویه دید بیشتری نیز دارند و چشمان شما با دیدن تصاویر بهتر، خستگی کمتری را تجربه خواهد کرد.

فناوری Low Blue Light

همانطور که گفتیم پرتو نور آبی مانیتور باعث خستگی چشم می‌شود؛ پس تهیه مانیتوری که دارای فناوری Low Blue Light است برای سلامت چشم بهتر خواهد بود.

فناوری Flicker-Free

مانیتورهایی که این فناوری را دارند چشمک نمی‌زنند؛ البته ممکن است تصور کنید هیچ مانیتوری چشمک نمی‌زند؛ این نوع از چشمک با توجه به فریم ریت مانیتور است و برای چشم انسان قابل تشخیص نیست؛ اما همچنان تاثیر خود را بر خستگی چشم دارد.

استاندارد TÜV Rheinland

استاندارد TÜV Rheinland به خودی خود قابلیتی نیست، اما تظمین کننده و استاندارد رعایت شده فناوری‌های Flicker-Free، Low Blue Light و میزان بازتاب ناشی از صفحه نمایش مانیتور توسط این سازمان استاندارد اروپایی است.

رفرش ریت بالا

داشتن رفرش ریت بالا قابلیتی است که کاربرد اصلی خود را در یک مانیتور گیمینگ نمایش می‌دهد؛ اما برا سلامت چشم، رفرش ریت بالاتر به معنی تصاویر روان‌تر و چشمک‌های کمتر است.

بیشتر بخوانید: کاربرد رفرش ریت بالا

رزولوشن بالا

هرچه رزولوشن مانیتور شما بالاتر باشد، المان‌های تصویر و رابط کاربری کامپیوتر شما کوچکتر می‌شوند؛ این به معنی حرکت کمتر چشم و در نتیجه خستگی کمتر چشم است.

البته رزولوشن بسیار بالا نیز باعث کوچک شدن بیش از حد این المان‌ها و سخت‌تر شدن خواندن متون و… می‌شود. پس یک تعادل بین رزولوشن و اندازه تصویر وجود دارد.

پیشنهاد ما استفاده از رزولوشن Full-HD تا مانیتورهای 24 اینچ و 1440p برای مانیتورهای 24 تا 30 اینچ است.

نکات کاربردی رای کاهش میزان خستگی چشم

علاوه برمشخصات مانیتور و فناوری‌های مربوط به سلامت چشم در مانیتور، نکاتی درباره نوع طراحی و نحوه استفاده از مانیتور وجود دارد که می‌تواند به کاهش میزان خستگی چشم ناشی از استفاده طولانی مدت از کامپیوتر جلوگیری کند.

استفاده از مانیتورهای خمیده

استفاده از یک مانیتور خمیده با توجه به قرارگیری تصویر در گوشه‌های تصویر به سمت شما و کاهش زاویه بین چشمان شما و پنل مانیتور، علاوه بر کاهش میزان افت کیفیت تصویر ناشی از این زاویه می‌تواند میزان خستگی چشم را در یک جلسه طولانی مدت تا 20 درصد کاهش دهد.

استفاده از تلویزیون به جای مانیتور

این نکته‌ای است که باید از انجام آن پرهیز کنید. بله استفاده از تلویزیون به جای مانیتور مزایای خاص خود را دارد؛ اما برای سلامت چشم این نوع کاربرد تاثیرات منفی بسیاری دارد.

تلویزیون‌ها از هیچگونه فناوری محافظ از چشم پشتیبانی نمی‌کنند و دلیل آن نوع کاربری در نظر گرفته شده برای آن است.

انتظار می‌رود شما با فاصله بسیار بیشتری نسبت به تلویزیون خود نسبت به مانیتور قرار بگیرید و در این فاصله نیازی به وجود این فناوری‌ها نیست.

به علاوه تلویزیون‌ها نسبت به مانیتورها دقت رنگ کمتر(ترجیح به نمایش رنگ‌های زنده‌تر و پررنگ‌تر تا طبیعی‌تر) دارد و بیشتر از حتی معمولی‌ترین مانیتورها چشمک می‌زنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت تلویزیون و مانیتور

ارگونومی قرارگیری مانیتور

نحوه قرارگیری مانیتور و موقعیت آن نسبت به شما می‌تواند در میزان خستگی چشم و حتی عضلات گردن تاثیرگذار باشد.

استاندارد ارگونومی کار با کامپیوتر مشخصات ارگونومی مناسب را به شما معرفی می‌کند.

جمع‌بندی

امیدواریم این مطلب شما را در نحوه انتخاب بهترین مانیتور برای سلامت چشم به مقدار کافی راهنمایی کرده باشد و نقطه شروع خوبی برای شروع تحقیقات شما باشد. در صورتی که درباره این موضوع سوالی دارید، سوال خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به شما شما پاسخ داده شود.

نظرات (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *