چندین سال است که تلفن‌های همراه به قابلیتی به نام شارژ وایرلس مجهز شده‌اند که بدون نیاز به اتصال کابل می‌تواند تلفن همراه شما را شارژ کند؛ اما مزایا و معایب شارژ وایرلس چیست؟ آیا شارژ وایرلس تأثیر بدی بر عمر باتری شما دارد؟ چه زمانی طول می‌کشد که تلفن همراه شما به صورت کامل شارژ شود؟ در این مطلب به بررسی مزایا و معایب شارژ وایرلس می‌پردازیم.

شارژ وایرلس چیست؟

اگر فیزیک الکتریسیته دبیرستان خود را به یاد داشته باشید می‌دانید که زمانی که سیم پیچی داشته باشیم و از دو سر آن جریانی به وجود آوریم حرکت الکترون‌ها باعث به وجود آمدن میدان الکتریکی در یک جهت خاص می‌شود.

شارژر وایرلسبه صورت خلاصه در سیستم شارژ وایرلس تلفن‌های همراه دو عدد از این سیم‌پیچ‌ها وجود دارند که یکی در شارژر وایرلس و دیگری در تلفن همراه شماست. جریان با عبور از سیم‌پیچ شارژر باعث به وجود آمدن میدان الکتریکی می‌شود و عبور این میدان الکتریکی از سیم‌پیچ تلفن‌همراه شما برعکس اتفاقی که در شارژر رخ می‌دهد باعث به وجود آمدن جریان الکتریکی می‌شود و این جریان الکتریکی تلفن همراه شما را شارژ می‌کند.

برای اطلاعات کامل‌تر پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب شارژر وایرلس چگونه کار می کند را مطالعه کنید.

مزایا و معایب شارژ وایرلس چیست؟

شارژ وایرلس از لحاظ کارکرد و ویژگی‌هایی که به کاربران ارائه می‌‌دهد تفاوت زیادی به شارژ از طریق کابل دارد که هر کدام مزایا و معایت خود را دارند و اگر می‌خواهید تا ببینید که آیا استفاده از قابلیت شارژ وایرلس برای شما مناسب است یا خیر پیشنهاد می‌کنیم تا جدول زیر را به صورت کامل مطالعه نمایید.

قابلیت

مزایا

معایب

تکنولوژی شارژ وایرلس عدم استفاده از کابل و منظم‌تر باقی ماندن میز کار و قابلیت استفاده از پورت تلفن همراه برای استفاده‌های دیگر؛ قابلیت شارژ چندین تلفن همراه با استفاده از پد شارژ‌های بزرگ. نیاز به قرارگیری مناسب تلفن همراه نسبت به شارژر و عدم توانایی جابه‌جا کردن تلفن در هنگام شارژ
تأثیر شارژ وایرلس بر پورت شارژ استفاده کمتر از پورت شارژ با استفاده از شارژ وایرلس باعث افزایش طول عمر پورت و استهلاک کمتر آن می‌شود. پورت‌های تلفن‌های همراه امروزه از کیفیت ساخت بالایی برخوردارند و با استفاده مداوم خرابی بسیار کمی دارند؛ همچنین کابل‌های شارژ در صورت خراب شدن با هزینه کمی قابل تعویض هستند.
تأثیر بر عمر باتری کاهش عمر باتری با افزایش تعداد سیکل شارژ توسط شارژر وایرلس بر باتری‌های امروزی تأثیر بسیار کمی دارد. برخی از تلفن‌ها ممکن است به دلیل کاهش هزینه از باتری‌هایی استفاده کرده باشند که توسط سیکل شارژ مداوم در طولانی مدت کاهش زیادی در عمر باتری داشته باشند.
هزینه پدهای شارژ بزرگ می‌توانند چندین دستگاه را به صورت همزمان شارژ کنند. هزینه بالاتر نسبت به تهیه کابل شارژ مناسب.
تأثیر امواج الکترومغناطیس (EMF) بر سلامتی پدهای شارژ وایرلس با استاندارد Qi امواج الکترو مغناظیسی بسیار ضعیفی دارند و طبق تحقیقات سازمان بهداشت جهانی (WHO) این امواج تأثیری بر سلامت انسان ندارند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده‌است که این امواج خود تأثیری بر سلامت انسان ندارند اما ممکن است تا با توجه به شرایط محیط تأثیر آن‌ها افزایش یابد که نیاز به تحقیقات بیشتری دارد

 

در آینده شارژ دستگاه‌‌های همراه نه به صورت وایرلس امروزی و نه به صورت سیمی، بلکه از طریق انتشار امواج در فضای اتاق خواهد بود و محدودیت‌های امروزی شارژ وایرلس نیز وجود نخواهد داشت و برای شارژ کردن تلفن همراه خود تنها کاری که لازم است انجام دهید آن است که در محیط اتاق خود قرار بگیرید.

اما تا آن روز فناوری‌های شارژ تلفن همراه به این دو صورت خواهد بود و در این مطلب به بررسی مزایا و معایب شارژ وایرلس پرداختیم.

نظرات (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *