کار کردن با کامپیوتری که سرعت پایینی دارد و به کندی می‌تواند فایل‌های مختلف را مدیریت کند می‌تواند خسته کننده باشد، یکی از پرطرفدارترین تغییرات که به سادگی نیز انجام می‌شود افزایش میزان حافظه رم کامپیوتر است. با توجه به این نکته که افزایش میزان حافظه رم در سرعت کار کامپیوتر شما تأثیر دارد اما افزایش آن بیشتر از حافظه رم مورد نیاز شما برای انجام کارهای روزمره‌تان تأثیری در روان‌تر کار کردن کامپیوتر شما نخواهد داشت. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا شما را با مهم‌ترین کار برای افزایش سرعت کامپیوتر یعنی تعویض هارد درایو با یک حافظه SSD و مزایای آن آشنا کنیم.

تفاوت هارد و ssdSSD چیست و چه تفاوتی با هارد دارد؟

SSD یا Solid State Drive یک مدل حافظه مانند حافظه‌های بکارگرفته شده در تلفن‌های همراه است، دلیل استفاده از آن در تلفن‌های همراه در ابتدا حجم و مصرف انرژی کمتر آن نسبت به هارد درایو بود که با توجه به سرعت بسیار بالاتر آن‌ها در خواندن و نوشتن اطلاعات طولی نکشید که استفاده از آن‌ها در کامپیوترها نیز جا افتاد.

تفاوت اصلی SSD و هارد درایو که باعث مورد استفاده قرار گرفتن آن‌ها در کامپیوترها شده‌است افزایش سرعت کامپیوتر به مقدار فراوانی است اما این دو فناور ذخیره‌سازی اطلاعات تفاوت‌های دیگری نیز دارند:

  • عدم وجود قطعات متحرک در SSD ها که باعث عمر بسیار بیشتر و صدای کمتر آن‌ها می‌شود.
  • مصرف انرژی تقریباً نصف هارد درایوها و بازدهی بسیار بالاتر آن‌ها.
  • بالاتر بودن قیمت آن‌ها به صورت کلی با حجم حافظه یکسان.

6 دلیل برای استفاده از SSD

اگر هارد درایو کامپیوتر خود را به SSD تغییر دهید علاوه بر افزایش سرعت کامپیوتر چه تأثیری بر کارکرد کامپیوتر شما خواهد داشت؟

عمر بیشتر حافظه

حافظه‌های SSD با توجه به ساختار خود دارای عمر کارکرد 2 تا 3 برابر هارد درایوها هستند و این زمانی است که با هردو به صورت کاملاً استاندارد مورد استفاده قرار بگیرند.

در حافظه‌های SSD بر خلاف هارد درایوها قطعه متحرک مکانیکی وجود ندارد و در اثر ضربه آسیب نمی‌بینند، درحالی که تنها با فشار آوردن بیش از حد به وسط هارد درایو صفحات شیشه‌ای داخل هارد می‌شکنند و هارد شما دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

تولید حرارت کمتر

تا به حال شده صدای فکر کردن کامپیوتر خود را بشنوید؟ زمانی که چندین نرم‌افزار را به صورت همزمان باز دارید و تصمیم می‌گیرید تا فایل بزرگ جدیدی را نیز باز کنید ممکن است تا صدای کارکردن هارد درایو و چرخیدن صفحات آن را با سرعت بالا شنیده باشید.

حافظه‌های SSD با توجه به این نکته که قطعه متحرکی ندارند علاوه بر کارکردن بی‌صدای آن‌ها حرارت کمتری را نیز به وجود می‌آورند و تعویض هارد درایو با SSD باعث می‌شود تا سیستم خنک کننده لپتاپ شما بیشتر متمرکز بر خنک کردن CPU و چیپ کارت گرافیک شود که خود با افزایش بازدهی سیستم خنک کننده دستگاه باعث افزایش سرعت کامپیوتر شما می‌شود.

مصرف انرژی کمتر

با استفاده از SSD به جای هارد به دلیل کمتر بودن انرژی مصرفی آن باعث افزایش عمر باتری لپتاپ شما نیز می‌شود. این مزیت زمانی که در سفر باشید و یا در صورتی که کارتان به صورتی است که به صورت مداوم در حال جابه‌جا شدن از مکانی به مکان دیگری باشید برای شما مفید خواهد بود.

افزایش سرعت کامپیوتر

هارد درایو‌ها علاوه بر اینکه با توجه به تکنولوژی‌شان در بهترین حالت نیز چندین برابر کندتر از SSD ها هستند، با استفاده مداوم از هارد درایو به مرور زمان سرعت کارکرد هارد درایو نیز افت می‌کند که خود باعث کند شدن کامپیوتر شما می‌شود.

این افزایش سرعت کامپیوتر می‌تواند در زمان روشن شدن کامپیوتر باشد؛ کامپیوترهایی که با SSD بوت می‌شوند دارای زمان بوت شدن متوسط 10 تا 13 ثانیه هستند و کامپیوترهایی که با هارد درایو کار می‌کنند دارای زمان بوت شدن متوسط 30 تا 40 ثانیه هستند.

علاوه بر آن زمانی که شما می‌خواهید یک نرم‌افزار را باز کنید و یا فایلی را در نرم‌افزارهای خود لود کنید این اطلاعات از حافظه اصلی دستگاه خوانده می‌شود و زمانی که به‌جای هارد درایو از SSD استفاده کنید با افزایش سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات توسط کامپیوتر نرم‌افزارها با سرعت بیشتری باز می‌شوند و کار می‌کنند، فایل‌های بزرگ سریع‌تر خروجی می‌دهند و همچنین ذخیره می‌شوند و به صورت کلی کارکرد کامپیوتر شما بسیار روان‌تر می‌شود.

هارد و ssdچگونه می‌توانیم حافظه کامپیوتر خود را SSD کنیم

تعویض هارد درایو با حافظه SSD بسیار فرآیند ساده‌ای است و چندین روش با توجه به مدل و مشخصات کامپیوتر شما برای آن وجود دارد.

تعویض هارد درایو با SSD به سادگی خارج کردن هارد درایو و قرار دادن SSD به جای آن است؛ اما باید توجه کنید که با توجه به مدل لپتاپ خود باید لپتاپ را باز کرده و به هارد آن دسترسی پیدا کنید. این کار بستگی به طراحی لپتاپ شما دارد و هارد درایو در برخی لپتاپ‌ها بسیار در دسترس است و در برخی از لپتاپ‌ها باید قسمت‌های زیادی را باز کنید تا به هارد خود دسترسی پیدا کنید.

با این کار هارد درایو را از کامپیوتر خود خارج می‌کنید و SSD را به جای آن قرار می‌دهید. همچنین می‌توانید تا برای هارد خود کیس مناسب تهیه کنید و از آن به عنوان هارد اکسترنال استفاده کنید.

اگر لپتاپ شما دارای درایو نوری است می‌توانید با توجه به سایز درایو نوری استفاده شده در لپتاپ خود قابی تهیه کنید که جای آن را تبدیل به یک ورودی هارد یا SSD می‌کند و با قرار دادن یک SSD علاوه بر افزایش سرعت کامپیوتر خود هارد درایو را نیز در کامپیوتر خود داشته باشید و از حافظه داخلی زیاد آن برای ذخیره اطلاعات استفاده کنید.

توجه کنید که با توجه به قیمت بالاتر SSD بیشتر از SSD های 128 یا 256 گیگابایتی برای تعویض هارد درایو استفاده می‌شود تا سیستم‌عامل و نرم‌افزارها در فضای SSD نصب شوند و از هارد درایو برای ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده می‌کنند.

همچنین توجه کنید که برای این که با نصب SSD به افزایش سرعت کامپیوتر خود بپردازید باید سیستم‌عامل خود را در حافظه SSD نصب کنید؛ پس قبل از این کار از فایل‌های خود بکاپ بگیرید.

شرکت اسپیرو نمایده رسمی و انحصاری محصولات برند لاجیتک در ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *