کنسول‌های بازی و PC هر کدام طرفداران خود را دارند که از پلتفرم مورد علاقه خود با حداکثر توان؛ دفاع می‌کنند. اما در انتها این انتخاب به سلیقه شخصی افراد برمی‌گردد. اما در این مقاله به دلایل بهتر بودن تجربه بازی با PC گیمینگ نسبت به کنسول‌های بازی می‌پردازیم.

 

گیمینگ PCبهتر بودن گرافیک بازی‌ها روی PC

این مورد مهم‌ترین دلیل بهتر بودن گیمینگ روی PC نسبت به کنسول‌های بازی است و دلیل اصلی‌ افرادی است که کامپیوتر گیمینگ تهیه کرده‌اند. این امر نیز به دلیل قدرتمند‌تر بودن سخت‌افزار به کار رفته در کامپیوتر‌های گیمینگ نسبت به کنسول‌های بازی است. در نتیجه کسانی که روی گیمینگ PC بازی می‌کنند، می‌توانند تنظیمات گرافیک خود را بالاتر ببرند و فریم ریت بالاتری نیز داشته باشند.

اما با وجود نکته برای تهیه PC گیمینگ با سخت‌افزاری که بتواند بازی‌ها را با رزولوشن Full-HD یا 1080p به راحتی و با کیفیت کنسول‌های بازی اجرا کند باید در حدود 8 میلیون تومان هزینه کنید، در حالی که برای تهیه کنسول‌های بازی هزینه بسیار کمتری را متقبل خواهید شد.

 

گیمینگ PC

نیازی برای پرداخت هزینه برای بازی آنلاین ندارید

برای این که بتوانید همزمان با دوستانتان بازی کنید باید سرویس‌های پولی Xbox Live یا PlayStation Network را خریداری کنید، اما کسانی که با گیمینگ PC بازی می‌کنند نیاز به پرداخت این هزینه ندارند.

سرویس 1 ساله Xbox Live و PlayStation Plus 60 دلار است که به نظر مبلغ زیادی نیست، اما بعد از گذشت مدت طولانی‌ای مانند 5 سال شما مبلغ 300 دلار را هزینه عضویت این سرویس‌ها کرده‌اید، درحالی که می‌توانستید با این هزینه یک کارت گرافیک قدرتمند تهیه کنید.

 

گیمینگ PC

بازی‌های بیشتری برای PC موجودند تا کنسول‌های بازی

کنسول‌های بازی، بازی‌های خاص خود را دارند که هیچ‌گاه به دنیای PC گیمینگ راه پیدا نخواهند کرد، مانند بازی Horizon Zero Dawn که فقط برای PS4 ارائه شده است. اما زمانی که صحبت از تعداد بازی‌ها می‌شود، هیچ دستگاهی به PC نخواهد رسید.

همچنین برخی از بازی‌ها زودتر از کنسول‌ها برای PC ارائه می‌شوند، مانند بازی PlayerUnknown’s BattleGrounds یا PUBG که در سال 2017 برای PC ارائه شد اما بازیکنان کنسول‌ها باید تا اواسط سال 2018 برای دسترسی به این بازی منتظر می‌ماندند.

همچنین بازی‌هایی روی پلتفرم PC موجودند که هیچ‌وقت به کنسول‌های بازی راه نیافتند، مانند DayZ, Eve, World of Warcraft و League of Legends.

 

گیمینگ PC

آزادی در انتخاب تجهیزات بازی

تجهیزاتی مانند هدست‌های گیمینگ و یا تجهیزات شبیه‌سازی را می‌توان با هر دو پلتفرم به کار گرفت اما به طور کلی استفاده از تجهیزات گیمینگ در بازی نسبت به دسته بازی و گیم‌پد دقت بیشتری دارند و به همین دلیل است که در بازی‌های جنگی و در کنسول‌های بازی نشانه‌گیری‌ها تقریباً به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و شما با نشانه‌گیری اطراف هدف خود تقریباً روی هدف خود نشانه‌گیری خواهید کرد. همچنین حتی اگر به بازی با دسته عادت دارید می‌توانید با اتصال دسته به کامپیوتر خود با دسته بازی کنید.

 

گیمینگ PC

آزادی در انتخاب بین مانیتور یا تلویزیون

کنسول‌های بازی برای کار با تلویزیون طراحی شده‌اند. درست است که می‌توانید کنسول‌های بازی را به مانیتور نیز متصل کنید، اما برخی از مانیتورهای گیمینگ مانند مانیتور گیمینگ ASUS VG248QE دارای قابلیت‌هایی مانند GamePlus هستند که با کنسول‌های گیمینگ نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین کنسول‌های گیمینگ نسبت تصویر 21:9 را ارائه نمی‌دهند و نمی‌توان آنها را به برخی از مانیتورها متصل کرد تا زاویه دید بهتری داشت.

از محدودیت‌های دیگر کنسول‌های بازی می‌تواند به فریم ریت ثابت 60 فریم بر ثانیه آنها اشاره کرد، این فریم ریت روان است و برای اکثریت گیمرها به اندازه کافی روان است، اما PCها برای فریم ریت محدودیتی ندارند و تنها محدودیتی که ممکن است با آن مواجه شوید، محدودیت فریم ریت نمایشگر شماست، اما با توجه به وجود مانیتورهای گیمینگی مانند مانیتور گیمینگ ASUS XG258Q با فریم ریت 240Hz که سرعتی 10 برابر سرعت تصویربرداری چشم انسان دارد محدودیت زیادی در این زمینه وجود ندارد.

 

گیمینگ PC

وجود امکان به‌روزرسانی سخت‌افزار PC ها

چه PC مخصوص بازی‌تان را خودتان سرهم کرده باشید و چه آن را به صورت آماده خریداری کرده باشید، می‌توانید قطعات آن را با قطعاتی به‌روزتر و قدرتمندتر تعویض کنید تا عملکرد PCتان بهبود یابد. تقریباً تمامی قطعات موجود در یک PC به سادگی قابل تعویض هستند.

درحالی که در دنیای کنسول‌ها این قطعات غیر قابل تغییر هستند. اما کنسول‌های به‌روزرسانی شده‌ای مانند PS4 Pro و Xbox One X وجود دارند که می‌توانند محتوای 4K به شما ارائه بدهند. اما آن‌ها محدودیت عدم امکان به‌روزرسانس سخت‌افزاری را دارند.

 

جمع‌بندی

بحث بین برتر بودن PC یا کنسول بازی تا ابد نیز بین گیمرها مطرح خواهد بود و ادامه پیدا خواهد کرد، در مقاله دیگری نیز به امتیازهای کنسول‌های بازی نسبت به گیمینگ در PC خواهیم پرداخت. باید با مطالعه دقیق این عوامل، مشخص کنید که کدام گزینه با توجه به هدفی که از خرید دستگاه برای گیمینگ دارید، برای شما بهترین است.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه گیمینگ توصیه می‌کنیم تا مطالب بخش گیمینگ بلاگ اسپیرو را مطالعه کنید.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *