استفاده از اسپیکر در هنگام کار با کامپیوتر لازمه‌ای در کار با کامپیوتر است و استفاده از اسپیکر کامپیوتر مناسب می‌تواند تجربه‌ی شما را در هنگام کار با محتوای صوتی ارتقاء دهد. در این مقاله قصد داریم تا انواع مختلف سیستم‌های صوتی موجود در بازار برای کامپیوتر را بررسی کنیم و نکاتی برای انتخاب بهترین آن‌ها برای هر نوع استفاده‌ای را بیان کنیم.

 

انواع اسپیکر‌ها

به طور کلی اسپیکرهای کامپیوتر به 3 دسته تقسیم می‌شوند :

  • اسپیکرهای استریو (دارای دو عدد اسپیکر فول رنج)
  • اسپیکرهای 2.1 (دارای دو اسپیکر فول‌رنج و یک ساب‌ووفر)
  • اسپیکرهای 5.1 (دارای 4 اسپیکر فول‌رنج، یک اسپیکر وسط و یک ساب‌ووفر)

 

هدف شما از تهیه اسپیکر کامپیوتر

در ابتدا باید از خود بپرسید که از این اسپیکرها چه استفاده‌ای خواهید کرد؛ اسپیکرها برای کاربردشان به دو دسته مانیتورینگ و Hi-Fi تقسیم می‌شوند.

اما اگر هدف شما دریافت کیفیت صدایی بالا در هنگام گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و یا بازی است نیازی به اسپیکرهای مانیتورینگ نخواهید داشت؛ همچنین اگر در اسپیکر کامپیوتر خود می‌خواهید برای تنظیم موسیقی و یا کار‌های حرفه‌ای‌تر استفاده کنید، اسپیکرهای خانگی پاسخگوی نیازهای شما نخواهد بود.

تفاوت‌های این دو دسته از اسپیکر را می‌توانید در مطلب تفاوت اسپیکر‌های مانیتورینگ و عادی مطالعه کنید.

 

کیفیت صدای اسپیکر از نظر شما چیست؟

 

اسپیکر کامپیوترزمانی که افراد به دنبال یک اسپیکر کامپیوتر با کیفیت هستند، در اکثر مواقع نکته‌ای که بیشتر به آن توجه می‌کنند میزان بیسی است که یک سیستم صوتی می‌تواند تولید کند.

برای گوش دادن به موسیقی‌ای که بیس بسیاری دارد انتخاب اسپیکری مانند اسپیکر Logitech Z906 که ساب‌ووفر بسیار بزرگی دارد، گزینه‌ی مناسبی است، اما اگر از اسپیکر کامپیوتر خود برای تماشای فیلم می‌خواهید استفاده کنید، وجود درایور سنتر یا مرکز می‌تواند تفاوت زیادی در تجربه‌ی شما از تماشای فیلم ایجاد کند و نیاز به سیستم‌های صوتی 5.1 مانند Logitech Z607 و یا Logitech Z506 را دارید.

در نتیجه صرفاً به دنبل گران‌ قیمت ترین سیستم صوتی موجود نباشید؛ با توجه به نوع استفاده‌ای که از اسپیکر خود خواهید کرد اسپیکر‌های بسیاری از انتخاب‌های شما حذف خواهد شد.

هدف خود را از نوع صدایی که می‌خواهید از اسپیکر کامپیوتر خود دریافت کنید مشخص کنید و سپس برای انتخاب اسپیکر مناسب تصمیم گیری کنید. بهتر است تا اسپیکر‌های مورد نظر خود را تست کنید، به صورت کلی یک سیستم صوتی با کیفیت با افزایش میزان صدا نباید کیفیت خود را از دست بدهد.

اگر اسپیکرهای مد نظر شما این خاصیت را دارند، بدین معناست که طراحی بسیار مناسبی بهره می‌برند و درایورها و آمپلیفایر‌های آن با یکدیگر تنظیم شده‌اند.

برای تست اسپیکر‌ها باید صدای آن‌ها را در بازی‌های فرکانسی مختلف امتحان کنید و از گوش خراش نبودن فرکانس‌های بالا، طبیعی بودن میدرنج (صداهای وکال و صدای ساز ساکسیفون برای تست این مورد مناسبند) اطمینان برقرار کنید. اگر به دنبال بیسی قدرتمند هستید، با زیاد کردن صدا نباید صدای ضربه از ساب‌ووفر یا درایورهای خود دریافت کنید.

به عنوان مثال در ویدئوی زیر می‌توانید تست صدای سیستم صوتی Logitech Z906 را مشاهده کنید.

 

اگر هم نمی‌توانید اسپیکر‌ها را تست کنید، مطالب بررسی آن‌ها را مطالعه کنید. این مطالب می‌توانند اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهند.

جمع‌بندی

انتخاب اسپیکری مناسب بسیار ساده است؛ تنها کافی است تا با توجه به استفاده‌ای که می‌خواهید از اسپیکر خود داشته باشید و صدایی که انتظار شنیدن آن را دارید را مد نظر خود قرار دهید و در بین اسپیکرهای موجود در بازار به دنبال اسپیکری که نزدیک‌ترین ویژگی‌ها را به آن‌ها دارد را انتخاب کنید.

امیدواریم تا توانسته باشیم تا در انتخاب اسپیکر کامپیوتر مناسب شما را راهنمایی کرده باشیم.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *