ممکن است تا ایونت جدید اپل برای معرفی آیفون‌های 12 را به صورت زنده دیده باشید و یا اخبار مربوط به آن را در مراجع مختلف مطالعه کرده باشید. علاوه بر آیفون‌های جدید محصول دیگری که در این ایونت معرفی شد اسپیکر خانگی HomePod Mini بود که یکی از ویژگی‌های اصلی طراحی آن قابلیت پخش صدای 360 درجه بود؛ اما صدای 360 درجه در یک اسپیکر به چه معناست و چه کاربردی دارد؟

نحوه پخش صدا توسط اسپیکر

یک اسپیکر بدین شکل کار می‌کند که با حرکت دادن صفحه خود با فرکانس‌های مختلف به کمک میدان مغناطیسی آهنربا و جریان عبوری از سیم پیچ اسپیکر به تولید صدا با فرکانس‌های مختلف می‌پردازد.

این پالس‌های انرژی در هوا و با برخورد مولکول‌های هوا منتقل می‌شوند و به گوش ما می‌رسند؛ اما مشکل اینجایت که این پالس‌ها تنها در جهات جلو و عقب اسپیکرحرکت می‌کنند که با وجود شاسی اسپیکر و آهنربای آن در عقب بیشتر صدا محدود به سمت جلو می‌شود.

به همین دلیل است که اگر یک ساب‌ووفر خارج از باکس را مستقیم به سمت خود قرار دهید صدای آن را می‌شنوید، اما اگر آن را عمود به خود نگه دارید صدای بسیار کمی خواهید شنید و باید یک اسپیکر مانند ساب‌ووفر را در باکس با ابعاد متاسب خود قرار دهید.

اسپیکر با صدای 360 درجه

بیشتر اسپیکرهای همراه نیز با این طراحی کار می‌کنند که باید سمت چلوی اسپیکر را به سمت خود قرار دهید تا صدای آن را به صورت کامل بشنوید و اگر پشت به اسپیکر بنشینید تنها قادر به شنیدن صداهای فرکانس پایین‌تر و به اصطلاح بیس موسیقی خود خواهید بود.

همانطور که از نامش پیداست اسپیکر با توانایی پخش صدای 360 درجه  اسپیکری است که بتواند صدای خود را به صورت متوازن و مساوی در تمام جهات پخش کند؛ اما این ویژگی مربوط با طراحی بدنه اسپیکر می‌شود و خود درایو اسپیکر به تنهایی توانایی این کار را ندارد.

اسپیکرهای HomePod، HomePod Mini و اسپیکرهای آلتیمیت ایرز مانند اسپیکر WONDERBOOM 2 با توجه به نحوه کارکرد اسپیکر به شکلی طراحی شده‌اند تا پرتاب صدای یکسانی به تمام جهات داشته باشند و در زمانی که مشغول به گوش دادن موسیقی با این اسپیکرها هستید مهم نیست که اسپیکر را به کدام سمت خود قرار داده‌اید و صدای آن را کاملاً واضح خواهید شنید.

کاربرد صدای 360 درجه

اسپیکر واندربوم 2

استفاده از اسپیکر همراهی که توانایی پخش صدای 360 درجه دارد مزایایی دارد. به عنوان مثال اگر به همراه دوستان خود در حال گوش دادن به موسیقی در فضایی باز باشید این اسپیکرها می‌توانند تا صدای خود را به صورت یکسان در محیط پخش کنند و همه دوستان شما موسیقی را با جزئیات کامل آن خواهند شنید و لازم نیست تا کسی موقعیت خود را نسبت به اسپیکر تغیید دهد.

البته با توجه به این که اسپیکرهای HomePod و HomePod Mini اسپیکرهای قابل شارژ و همراه نیستند نمی‌تولنید تا آن‌ها را به همراه خود داشته باشید، اما اگر یکی از این اسپیکرها یا یکی از اسپیکرهای آلتیمیت ایرز که همگی دارای قابلیت پخش صدای 360 درجه هستند را در اتاق خود قرار دهید می‌توانید تا در هر نقطه‌ای از اتاق خود صدای آن را با وضوح کامل بشنوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *