با توجه به این که زبان ما فارسی است زمانی که می‌خواهیم کاری در کامپیوتر انجام دهیم نیاز داریم تا اکثر اوقات کیبوردمان را فارسی کنیم؛ حتی اگر بخواهیم تا یک سرچ ساده انجام دهیم. در این مطلب با نحوه فارسی کردن کیبورد در ویندوز و Mac و برطرف کردن مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد آشنا می‌شویم.

فارسی کردن کیبورد لپ تاپ

برای فارسی کردن کیبورد لپ تاپ در ویندوز کافیست تا دکمه‌های Shift+Alt یا Windows+Space و برای فارسی کردن کیبورد لپ تاپ در مک کافیست تا میانبر Control+Space را بگیرید. برای فارسی کردن کیبورد لپ تاپ با این روش‌ها باید در تنظیمات کیبورد خود زبان فارسی را نصب کرده باشید. این مطلب نحوه انجام این کار برای Windows و MacOS را نیز توضیح داده‌ایم.

کیبورد فارسی لاجیتک

فارسی کردن کیبورد در هردو سیستم‌عامل MacOS و Windows کار بسیار ساده‌ای هستند و به سادگی قابل انجام‌اند.

فارسی کردن کیبورد در ویندوز

برای تغییر زبان کیبورد به فارسی در ویندوز تنها کافی است از میانبر انجام این کار، یعنی Alt + Shift استفاده کنید. زمانی که دکمه‌های Alt و Shift را کلیک می‌کنید زبان کیبورد شما به صورت خودکار بین فارسی و انگلیسی جابه‌جا می‌شود؛ البته در صورتی که دو زبان انگلیسی و فارسی را برای کیبورد خود مشخص کرده باشید که جلوتر به نحوه انجام آن می‌پردازیم.

یک میانبر جدید نیز برای انجام این کار به Windows 10 و Windows 11 اضافه شده است و آن کلیک دکمه‌های Start/Windows + Space است.

بیشتر بخوانید: میانبرهای ویندوز

فارسی کردن کیبورد

روش دیگر تغییر زبان کیبورد کلیک روی زبان در گوشه پایین و سمت چپ صفحه است که باعث باز شدن لیست زبان‌های مشخص شده توسط کاربر می‌شود و شما می‌توانید تا از بین آن‌ها زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 فارسی کردن کیبورد در مک

مانند ویندوز تغییر زبان کیبورد در مک و فارسی کردن کیبورد وابسته به انتخاب زبان فارسی از بین زبان‌های موجود برای کیبورد و بسیار ساده است و به کمک میانبرها انجام می‌شود.

برای فارسی کردن کیبورد مک نیز دو میانبر وجود دارد؛ میانبر Control + Option + Space و Control + Space؛ میانبر اول لیست زبان‌های موجود را برای شما باز می‌کند و اگر تنها دو زبان برای کیبورد مک خود مشخص کرده باشید میانبر دوم به تغییر زبان کیبورد بین آن دو زبان می‌کند.

روش دوم مانند ویندوز کلیک روی زبان در منو بالای صفحه و انتخاب زبان مورد نظر است. البته تصور می‌کنیم که استفاده از میانبرها برای فارسی کردن کیبورد در هردو سیستم‌عامل Windows و MacOS برای همگان راحت‌تر باشد.

تنظیم زبان فارسی برای کیبورد ویندوز

همانطور که گفتیم امکان فارسی کردن کیبورد در ویندوز در صورتی وجود دارد که زبان فارسی را از بین زبان‌های موجود در ویندوز به عنوان زبانی که قصد استفاده از آن را دارید انتخاب کرده باشید. البته انجام این کار در ویندوزهای مختلف مقداری با یکدیگر متفاوت است.

تنظیم زبان فارسی برای کیبورد در ویندوز 7

تنظیم زبان فارسی برای کیبورد در ویندوز 7

  1. وارد کنترل پنل شوید (با کلیک دکمه ویندوز و سرچ Control Panel این تنظیمات را پیدا می‌کنید)

  2. به بخش Region and Language بروید

  3. وارد تب Keyboards and Languages شوید و روی دکمه Change Keyboards کلیک کنید

  4. دکمه Add را در بین دکمه‌های سمت چپ صفحه کلیک کنید

  5. Persian را پیدا کرده، تیک آن را بزنید و دکمه OK را کلیک کنید

با انجام این مراحل زبان فارسی را به زبان‌های کیبورد ویندوز 7 اضافه کرده‌اید و با کلیک Shift + Alt می‌توانید کیبورد خود را فارسی کنید.

تنظیم زبان فارسی برای کیبورد در ویندوز 10

تنظیم زبان فارسی برای ویندوز 10 از ویندوز 7 بسیار راحت‌تر است؛ برای این کار باید:

  1. دکمه Start/Windows را بزنید و عنوان Language را سرچ کرده و وارد Language Settings شوید
  2. در بخش Preferred Language دکمه مثبت با عنوان Add Language را کلیک کنید
  3. از لیست مقابلتان Persian یا فارسی را پیدا کرده و یا آن را در سرچ این لیست سرچ کنید
  4. آن را انتخاب کرده و تایید کنید

حالا می‌توانید کیبورد خود را در ویندوز 10 تنها با کلیک Shift + Alt یا Start/Windows + Space فارسی کنید.

سوالات متداول

آیا زبان فارسی در ویندوز به صورت پیش‌فرض وجود دارد؟

بله، زبان فارسی در پکیج ویندوز به صورت پیش‌فرض وجود دارد؛ اما شما باید آن را به عنوان یکی از زبان‌های مورد نظر خود برای کیبورد انتخاب کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

چگونه باید زبان فارسی را برای کیبورد تنظیم کرد؟

در ویندوز 7 در تنظیمات Control Panel و بخش Region and Language و در ویندوز 10 در تنظیمات ویندوز به Language Settings بروید و زبان فارسی را از بین زبان‌های موجود برای کیبورد انتخاب کنید.

آیا فارسی کردن کیبورد در لپتاپ و کامپیوتر متفاوت است؟

خیر، فارسی کردن کیبورد و تنظیم زبان فارسی برای کیبورد در لپتاپ و کامپیوتر یکسان است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *