اگر به دنیای هدست‌ها و هدفون‌ها علاقه‌مند باشید حتما عنوان نویز کنسلینگ (Noise Cancelling) به گوشتان خورده است؛ اما ممکن است عنوان میکروفون نویز کنسلینگ را در در امکانات یک هدست یا میکروفون نیز دیده باشید و ندانید که این قابلیت چیست، چه کاری انجام می‌دهد و چگونه کار می‌کند. در این مطلب با قابلیت میکروفون نویز کنسلینگ آشنا می‌شویم.

میکروفون نویز کنسلینگ چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست میکروفون نویز کنسلینگ، میکروفونی است که نویزهای اضافی محیط را که در زمان صحبت شما وارد میکروفون می‌شوند را کنسل و حذف می‌کند.

این میکروفون‌ها برای این کار از الگوریتم خاصی استفاده می‌کنند که صدای فرد صحبت کننده را نسبت به دیگر صداها مانند صدای اشیای مختلف اتاق و صدای اکو صدای شما تشخیص می‌دهند و به صورت دیجیتال این صداها را از سیگنال خروجی خود حذف می‌کنند.

تفاوت نویز کنسلینگ و میکروفون نویز کنسلینگ

نویز کنسلینگ که با ANC نیز شناخته می‌شود با قابلیت میکروفون نویز کنسلینگ کاملا متفاوت است.

نویز کنسلینگ از ورودی صدای محیط به داخل گوش شما در زمان گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم جلوگیری می‌کند و این کار را با قرار دادن میکروفون در داخل هدفون و تشکیل سیگنال ورودی این میکروفون با فاز مخالف و کنسل کردن تقریبا کامل صدای ورودی انجام می‌دهد.

برای مطالعه کامل درباره فناوری نویز کنسلینگ می‌توانید مطلب مربوطه را مطالعه کنید.

اما میکروفون نویز کنسلینگ کار خود را در قسمت ورودی صدا انجام می‌دهد که کار بسیار پیچیده‌تری نسبت به اکتیو نویز کنسلینگ نیز دارد. نویز کنسلینگ ANC در هدفون‌ها هر صدایی که توسط میکروفون خود را بشنود را کنسل می‌کند.

اما میکروفون نویز کنسلینگ باید بتواند صدای شما و صدای محیط را بشنود و سپس با آنالیز صدای شما را از دیگر صداها تفکیک کند و تنها به فرکانس‌های صدای شما اجازه ورود به سیگنال صوتی خروجی را بدهد.

میکروفون نویز کنسلینگ چگونه کار می‌کند؟

همانطور که گفتیم برای حذف شدن نویزهای اضافی و صدای محیط از ورودی صدای میکروفون از الگوریتم خاصی که به صورت دیجیتال و با پردازش صوتی صدای ورودی میکروفون صدای شما را تشخیص می‌دهد و صداهای اضافی را حذف می‌کند.

برای حذف صداهای اضافی بعد از تشخیص صدای شما، آن را از سیگنال ورودی میکروفون جدا می‌کند، سپس سیگنالی کاملا مشابه، اما با فاز مخالف سیگنال باقی‌مانده که مربوط به نویزهای اضافی است تشکیل می‌دهد و این سیگنال جدید را با سیگنال اصلی ترکیب می‌کند.

نویز کنسلینگ چگونه کار میکند

نتیجه این کار این می‌شود که دو سیگنال با فاز مختلف یکدیگر را کنسل یا خنثی می‌کنند و فرکانس‌ها و صداهایی که در سیگنال فید را خروجی میکروفون شما باقی می‌ماند، صدای شفاف شماست.

همچنین باید بدانید که برای کارکرد درست این سیستم، موقعیت و قرارگیری میکروفون اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگر در حال کار با یک میکروفون رومیزی هستید، تلاش کنید تا زمان صحبت کردن درست به سمت میکروفون صحبت کنید و حداکثر فاصله شما با میکروفون کمتر از 10 سانتی‌متر باشد.

اگر هم در حال کار با یک میکروفون نویز کنسلینگ در هدست خود هستید، میکروفون را درست به سمت دهین خود قرار دهید و موقعیت آن را در جلو یا کنار دهان خود قرار دهید. حداکثر فاصله میکروفون و دهان شما در این حالت باید حدود 3 سانتی متر باشد

اگر میکروفون از دهان شما فاصله زیادی داشته باشد یا ورودی آن به سمت دیگری قرار بگیرد (به عنوان مثال به سمت سقف یا دیوار) دیگر با پردازش‌های انجام شده صدای شما به خوبی نسبت به صدای محیط تشخیص داده نخواهد شد.

کاربرد میکروفون نویز کنسلینگ چیست؟

میکروفون نویز کنسلینگ برای هر کاربری که نیاز داشته باشید تا صدای شما با شفافیت خوبی ثبت یا منتقل شود مناسب خواهد بود.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید در یک جلسه ویدئو کنفرانس شرکت کنید، اگر به ضبط پادکست مشغولید، اگر ویدئوهای آموزشی تهیه می‌کنید که در آن‌ها موارد مختلف و زیادی را توضیح می‌دهید یا به استریمینگ بازی می‌پردازید.

در کاربری‌های بالا یا موارد مشابه پیشنهاد می‌کنیم برای بهبود کیفیت صدای خود از یک میکروفون نویز کنسلینگ استفاده کنید.

اگر با هدست کار می‌کنید، هدست‌های اداری و هدست‌های لاجیتک که دارای میکروفون نویز کنسلینگ هستند برای شما مناسب خواهد بود.

نرم افزار نویز کنسلینگ میکروفون

همچنین اگر هدفون یا هدستی را دارید که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید و نمی‌خواهید هدفون جدیدی را تهیه کنید، نرم‌افزارهایی وجود دارد که با تهیه آن‌ها می‌توانید از قابلیت میکروفون نویز کنسلینگ برای هر هدست و هدفونی بهره‌مند شوید.

نظرات (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *