همه ما به دنبال یک چیز هستیم؛ داشتن بیشترین حجم صدا و کیفیت با کمترین هزینه؛ بیس موسیقی بخشی از آن است که بیشترین هیجان را برای ما به وجود می‌آورد و هرچقدر هم که اسپیکر بلوتوثی ما بیس داشته باشد، باز هم به دنبال بیشتر کردن بیس آن هستیم. اما آیا افزایش بیس اسپیکر بلوتوث امکان پذیر است؟ چطور می‌توان بیس اسپیکر را افزایش داد؟

بیس چیست

در موسیقی، بیس به فرکانس‌های پایین‌تر که در یک فایل صوتی وجود دارد گفته می‌شود. این بازه فرکانسی از 20 هرتز تا حدود 200 هرتز است که صدای بمی دارند.

این فرکانس‌ها برخلاف فرکانس‌های میدرنج و تربل علاوه بر این که شنیده می‌شوند، حس هم می‌شوند و هیجان موسیقی را به شما منتقل می‌کنند.

بیس چیست

اجرا بیس نیازمند تجهیزات مقداری تخصصی است، چرا که اجرای فرکانس‌های بیس که با داشتن فرکانس پایین، طول موج بالا دارند، نیازمند حرکت زیاد اسپیکر و جابه‌جا شدن حجم زیادی از هوا توسط درایور اسپیکر شما هستند.

به همین دلیل عموما فرکانس‌های بیس را درایور بزرگ و قدرتمندی به نام ساب ووفر اجرا می‌کند و این کار را به صورت تخصصی انجام می‌دهد.

ساب ووفر چیست

اما ساب ووفر خود برای کارکرد درست نیامند باکس و کابینت خود است و ساب ووفر در تجهیزات صوتی قابل حمل به علات ابعاد و وزن بالا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ با این حال چگونه می‌توانیم به افزایش بیس اسپیکر بلوتوثی خود بپردازیم؟

نحوه کارکرد اسپیکر بلوتوثی

هرچه درایور شما اندازه بزرگتری داشته باشد می‌تواند هوای بیشتری را جابه‌جا کند و به همین جهت بیس بیشتری خواهد داشت.

اما برای اسپیکرهای بلوتوثی با توجه به این که ابعاد کوچک و وزن کمی باید داشته باشند، نمی‌توانند از اسپیکرهای بزرگ استفاده کنند؛ با توجه به این مورد پس اسپیکرهای بلوتوث نباید که بیس خوبی داشته باشند؛ اما اسپیکرهای بلوتوثی برند اصلی مانند اسپیکرهای آلتیمیت ایرز بیس مناسبی دارند؛ چگونه این ممکن است؟

روش‌های زیادی برای تولید بیس وجود دارد و این که از کدام روش استفاده شود به خواسته شما از مجموعه صوتی و کاربری‌های آن مجموعه برمی‌گردد.

به عنوان مثال در باکس‌های ساب ووفر شاید عناوین Sealed و Ported یا Bass Reflex به گوشتان خورده باشد. اما این دو نوع باکس تنها باکس‌های موجود برای تولید بیس نیستند. البته هر باکس ویژگی‌ها و خروجی صدای خود را دارد که مشخصه آن نوع باکس محسوب می‌شود.

اگر دقت کرده باشید اسپیکرهای بلوتوث دارای اسپیکری بزرگتر از اسپیکر اصلی خود هستند و این اسپیکر می‌توان یک عدد یا بیشتر باشد و فقط صدای بم از آن خارج می‌شود.

رادیاتور بیس چیست

باید به شما بگوییم که این اسپیکر نیست، این یک قطعه به نام Bass Radiator است و پشت آن سیم‌پیچ و آهنربایی وجود ندارد؛ بلکه حرکت درایورهای اصلی اسپیکر بلوتوث با حرکت خود در داخل محفظه اسپیکر فشار هوایی را به وجود می‌آورند که باعث حرکت این رادیاتور با فاز مخالف نسبت به درایور اصلی می‌شود.

این روش بهترین روش تولید بیس با قدرت کم و ابعاد کوچک است اما دو عیب نیز دارد:

  1. عدم توان تولید فرکانس‌های خیلی پایین (لو بیس)
  2. عدم توان تولید حجم بیس زیاد (آستانه تحمل رادیتورها و دیستورشن افتادن درایورهای فولرنج در هنگام حرکت دادن رادیتورها با حجم زیاد هوا)

اما خروجی بیس آن‌ها با توجه به توان اسپیکر بلوتوث شما و حجم محفظه آن بسیار عالی است.

اما اگر همچنان شما می‌خواهید تا بیس بیشتری از اسپیکر بلوتوث خود بگیرید چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

افزایش بیس اسپیکر

با توجه به نوع کارکرد اسپیکرهای بلوتوث و محدودیت‌های آن روش اصولی و دقیقی برای افزایش بیس اسپیکر بلوتوث وجود ندارد، اما می‌توان همچنان با انجام کارهایی بیس اسپیکر را افزایش داد.

تنظیم اکولایزر

اکولایزر دستگاه یا نرم‌افزاری است که سیگنال فایل صوتی شما را تغییر می‌دهد و فرکانس‌های مختلف آن را بلندتر یا آرام‌تر می‌کند.

اسپیکرهای برند اصلی دارای نرم‌افزاری هستند که اکثرا به شما اجازه انجام تغییرات صوتی تا جایی که از نظر شرکت سازنده اسپیکر استاندارد هستند و باعث خراب شدن اسپیکر نمی‌شوند را می‌دهند.

در غیر این صورت هم نرم‌افزارهای پخش موسیقی با قابلیت تنظیم اکولایزر زیادی برای دستگاه‌های iOS و Android به صورت رایگان وجود دارند که حتی به شما امکان Bass Boost یا تقویت مستقیم بیس را نیز می‌دهند.

اما باید توجه کنید که این کار در صورتی که بیشتر از حد توان اسپیکر انجام شود باعث دیستورت شدن اسپیکر بلوتوث شما و خرابی آن به صورت سوختن سیم‌پیچ درایور در مدت نسبتا کوتاهی می‌شود.

موسیقی بیس بوست شده

یک روش دیگر که دقیقا از لحاظ کارکرد مشابه تنظیم اکولایزری است، دانلود موسیقی‌ها به صورت بیس بوست شده است. این افزایش بیس توسط یک تدوین‌گر صوتی انجام شده است و با تنظیم درست و اصولی باعث سوختن اسپیکر شما نخواهد شد، اما مقداری از حجم صدای کلی شما کاهش پیدا خواهد کرد.

در واقع ادیت انجام شده روی موسیقی اصلی این روده‌است که بیس موسیقی تا حد استانداردی زیاد شده و بقیه قیمت‌های موسیقی هم مقداری ضعیف‌تر شده‌اند تا افزایش بیس بیشتر احساس شود.

یکی دیگر از معایب این روش این است که ممکن است موسیقی مورد نظر شما به صرت بیس بوست شده در دسترس نباشد و کسی روی موسیقی مورد نظر شما به این شکل کاری انجام نداده باشد.

جمع‌بندی

روش درست و اصولی برای افزایش بیس اسپیکر بلوتوث وجود ندارد و هرچقدر که این نوع از اسپیکرها در ابتدای کار بیس دارند، در نهایت نیز همان مقدار می‌توانند بیس تولید کنند و نباید از آن‌ها انتظار بیس بیشتر، قوی‌تر یا لو تری را داشت؛ تنظیم و تغییر اکولایزر کارهایی هستند که می‌توانند تا حدودی بیس بیشتر به شما بدهند اما صرفا برای این کار نیستند.

در سیستم‌های صوتی خانگی و خودرو نیز بهترین روش اضافه کردن ساب ووفر یا تعویض ساب ووفر با یک ساب ووفر قوی‌تر (در صورت داشتن آمپلیفایری که بتواند این ساب ووفر را به کار بی‌اندازد) است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *