ماوس کامپیوتر چیزی است که هرروزه  آن را در دست می‌گیریم و تا چند ساعت در روز با آن کار می‌کنیم و تمیز بودن آن برای بهداشت خودمان و سلامت خود ماوس اهمیت فراوانی دارد. در این مطلب با نحوه تمیز کردن ماوس وایرلس و سیمدار آشنا می‌شویم.

برای این کار نیاز به اسپری هوا، گوش پاک کن، دستمال میکروفایبر تمیز، مسواک و محلول تمیز کننده (یا محلول رقیق آب و مایع تمیز کننده) دارید. به جای اسپری هوا از کمپرس باد یا فوت کردن هم می‌توانید استفاده کنید، اما فوت کردن ممکن است مقداری کار را دشوار کند.

دلیل این که می‌گوییم از محلول تمیز کننده برای تمیز کردن ماوس استفاده کنید و از مواد شیمیایی دیگر خصوصا الکل استفاده نکنید این است که به عنوان مثال الکل می‌تواند باعث تغییر رنگ برخی از نواحی ماوس شما شود.

بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن کیبورد

تمیز کردن ماوس

قبل از این که شروع به تمیز کردن ماوس خود کنید، اگر ماوس شما سیمدار است کابل آن را از کامپیوتر جدا کنید و اگر وایرلس است آن را خاموش کنید و در صورت امکان باتری‌های آن را از آن خارج کنید.

سپس حدود 10 تا 15 ثانیه صبر کنید تا تمام شارژ الکتریکی که درون ماوس ذخیره شده‌است به صورت کامل تخلیه شود و سپس شروع به کار کنید.

در ابتدا قبل از این که هیچ مقدار محلول تمیز کننده به ماوس خود بزنید، سقمت‌هایی از ماوس که به راحتی باز یا جدا می‌شوند را از آن جدا کنید.

حال با مسواک قدیمی یا برس کوچک خود را داخل شیارهای ماوس بکشید تا مواد چرب و آلودگی‌ها از سطح ماوس جدا شوند. اگر آن‌ها را خیس کنید لزج می‌شوند و پاک کردن آن‌ها دشوار می‌شود.

یک قسمت ماوس را برای مدت طولانی باد نگیرید، چرا که ممکن است در این قسمت رطوبت جمع شود و باعث آسیب رسیدن به ماوس شود.

حالا با اسپری باد یا فوت کردن داخل این شیارها این مواد را از داخل ماوس خود خارج کنید. یک قسمت ماوس را برای مدت طولانی باد نگیرید، چرا که ممکن است در این قسمت رطوبت جمع شود و باعث آسیب رسیدن به ماوس شود.

بعد از انجام این کار گوش پاک کن را به محلول تمیز کننده خود آغشته کنید و در داخل این شیارها بکشید تا باقی‌مانده این مواد نیز از این طریق خارج شوند.

چگونه ماوس را تمیز کنیم

دقت کنید که مقدار کمی از محلول را به گوش پاک کن را بزنید؛ به این دلیل که با نم دار کردن گوش پاک کن به مقدار کم آلودگی‌ها به گوش پاک کن می‌چسبند و با فشار دادن گوش پاک کن به داخل این شیارها محلول شما وارد ماوس نمی‌شوند.

سپس با سر دیگر گوش پاک کن یا یک گوش پاک کن تمیز اطراف سنسور اپتیکال یا LED ماوس را تمیز کنید. دقت کنید که گوش پاک کن را دقیقا روی سنسور نکشید و یا آن را فشار ندهید تا آن را در حین تمیز کردن ماوس از جای خود خارج نکنید.

حالا قسمتی از دستمال میکروفایبر خود را آغشته به محلول تمیز کننده خود کنید و قسمت‌های مسطح ماوس، روی ماوس، کناره‌های ماوس و زیر ماوس، را به کمک آن تمیز کنید و بعد از تمیز کردن هر قسمت، با بخش خشک دستمال آن قسمت را پاک کنید.

تمیز کردن ماوس

حالا چند دقیقه صبر کنید تا ماوس به طور کامل خشک شود. برای سرعت دادن به این مرحله می‌توانید از سشوار با باد خنک یا دستگاه باد ضعیف‌تر استفاده کنید، اما همچنان توصیه می‌کنیم تا ماوس خود را برای مدت کوتاهی رها کنید تا خشک شود.

آیا بهتر است تا ماوس را برای تمیز کردن باز کنیم؟

تولید کنندگان این تجهیزات به شما می‌گویند که ماوس را برای تمیز کردن آن به طور کامل باز نکنید، اما اگر ماوس شما بسیار آلوده است و نیاز به تمیز کردن داخل آن درید یا آلودگی ماوس باعث شده‌است تا قسمت‌های متحرک ماوس شما مانند اسکرولر آن به درستی کار نکند، چاره‌ای جز باز کردن ماوس نیست.

در این صورت هم پیشنهاد می‌کنیم تا ماوس خود را به نمایندگی‌های پس از فروش برند ماوس خود یا تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی برای باز شدن و تمیز شدن ببرید.

اما اگر ست آچار و پیچ‌گوشتی‌های ریز دارید و فکر می‌کنید که خودتان از پس این کار بر میایید، می‌توانید این کار را انجام دهید؛ اما اطلاع داشته باشید که با باز شدن ماوس گارانتی آن باطل خواهد شد.

در صورتی که خودتان برای باز کردن ماوس دست به کار شده‌اید جای هر پیچ که باز می‌کنید را فراموش نکنید و روی برد اصلی ماوس هیچ گوه برس، یا دستمالی نکشید و محلول تمیز کننده هم به آن نزنید.

اگر می‌خواهید برد اصلی را تمیز کنید از اسپری کنتاکت شور که مخصوص تمیز کردن بردهای الکترونیکی است استفاده کنید.

سوالات متداول

توپ ماوس توپی چگونه برای تمیز کردن خارج می‌شود؟

در ماوس‌های توپی لاجیتک اگر به زیر ماوس نگاه کنید در زیر قسمتی که توپ در آن قرار دارد حفره کوچکی وجود دارد که با فشار دادن توپ ماوس به کمک پشت خودکار یا مداد توپ از جای خود خارج می‌شود.

آیا می‌توانم خودم ماوس را برای تمیز کردن باز کنم؟

بله، اما قبل از این کار درباره نحوه باز کردن ماوس خود در اینترنت تحقیق کنید و مطلع باشید که در صورت انجام این کار گارانتی ماوس شما باطل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *