ممکن است لپتاپ یا کامپیوتر خود را از ویندوز 10 به ویندوز 11 آپدیت کرده باشید و زیاد از ظاهر جدید ویندوز خوشتان نیامده باشد، یا حتی قابلیت‌‌هایی که در ویندوز 11 حذف شده‌اند را زیاد استفاده می‌کردید و دوباره می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید؛ به هر دلیل می‌خواهید دانگرید ویندوز 11 به 10 را روی کامپیوتر خود انجام دهید، بدون این که نیاز داشته باشید ویندوز را دوباره نصب کنید.

در این مطلب با نحوه بازگرداندن ویندوز 11 به 10 آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید:

بازگشت ویندوز 11 به 10

ساده‌ترین روش برای دانگرید ویندوز 11 به 10 از طریق خود ویندوز است که تا 10 روز پس از نصب ویندوز 11 به شما اجازه دانگرید کردن دوباره به Windows 10 را می‌دهد.

دانگرید به Windows 10 در 10 روز اول

این کار را از طریق تنظیمات ویندوز باید انجام دهید.

به Settings > System > Recovery بروید. در بخش Recovery Options باید گزینه‌ای با عنوان “Go back: If this version isn’t working, try going back to windows 10”

قبل از این که این ریکاوری را انجام دهید مطلع باشید که اگر اپلیکیشنی را نصب کرده‌اید و آن اپلیکیشن یا تنظیمات آن را دستکاری کرده باشید به احتمال بالا این اپلیکیشن یا تنظیمات انجام شده در آن، در این ریکاوری جان سالم به در نخواهند برد.

اما با توجه به این که با دانگرید Windows 11 به Windows 10 به این روش بیشتر از 10 روز نیست که ویندوز خود را آپدیت کرده‌اید، به احتمال زیاد تغییرات زیادی در آن ایجاد نکرده‌اید.

بازگرداندن ویندوز 11 به 10

بعد از کلیک این دکمه پنجره‌ای باز می‌شود و از شما می‌پرسد که چرا قصد بازگشت به ویندوز 10 را دارید، بعد از پاسخ به این سوال گزینه Next را بزنید.

برگشت به ویندوز 10

پنجره بعدی از شما می‌خواهد که آخرین آپدیت ویندوز 11 را در صورت وجود نصب کنید تا مشکل شما با ویندوز 11 برطرف شود، برای عبور از این صفحه دکمه No, Thanks را بزنید.

دانگرید از ویندوز 11

پنجره بعدی به شما اخطار می‌دهد که تا زمان تکمیل شدن و پایان رسیدن این فرآیند امکان استفاده از کامپیوتر خود را ندارید و ممکن است نیاز به نصب دوباره برخی از برنامه‌ها را داشته باشید و تنظیماتی که در ویندوز 11 تغییر داده‌اید از بین خواهند رفت.

دکمه Next را بزنید.

پنجره بعدی به شما هشدار می‌دهد تا رمز عبور خود را به یاد داشته باشید تا بتوانید دوباره وارد کامپیوتر خود شوید.

در پنجره بعدی مایکروسافت از شما از بابت استفاده از ویندوز 11 تشکر می‌کند، دکمه Go Back to Windows 10 را بزنید.

در این مرحله بالاخره فرآیند دانگرید ویندوز 11 به 10 آغاز می‌شود و مقداری طول خواهد کشید.

بعد از پایان یافتن این فرآیند به حساب کاربری خود در ویندوز 10 لاگین کنید و به دنبال اپلیکیشن‌هایی که نصب کردید یا تنظیماتی که تغییر دادید باشید تا دوباره آن‌ها درست کنید.

دانگرید کردن ویندوز 11 به ویندوز 10 بعد از 10 روز

حال تصور کنید که بیشتر از 10 روز از آپدیت کردن کامپیوترتان به ویندوز 11 گذشته است، آیا راهی برای بازگشت به ویندوز 10 به غیر از نصب دوباره ویندوز وجود ندارد؟

شما می‌توانید این مهلت 10 روزه را تا 60 روز به کمک یک کد Command ویندوز افزایش دهید.

دکمه ویندوز را کلیک کنید و عنوان cmd را تایپ کنید؛ سپس از لیست نتیجه سرچ Command را راست کلیک کرده و با عنوان Run as Administrator باز کنید.

افزایش مهلت دانگرید ویندوز 11 به 10

در بخش Command خط زیر را تایپ کرده یا از اینجا کپی و پیست کنید:

DISM /Online /Get-OSUninstallWindow

عدد مقابل عنوان Uninstall Window که در تصور زیر می‌بینید مهلت باقی‌مانده شما برای دانگرید ویندوز 11 به 10 است.

برای افزایش مهلت بازگشت از ویندوز 11 به ویندوز 10 خط زیر را در Command تایپ کرده یا کپی کنید:

DISM /Online /Set-OSUninstallWindow /Value:<days>

اما در استرینگ بالا عنوان <days> را با مهلت مورد نظر خود عوض کنید؛ به عنوان مثال اگر می‌خواهید این مهلت را تا 30 روز افزایش دهید استرینگ زیر را وارد کنید:

DISM /Online /Set-OSUninstallWindow /Value:30

با این روش می‌توانید این مهلت را تا 60 روز افزایش دهید.

حال دکمه Enter را بزنید تا این استرینگ را اجرا کنید. بعد از اجرا شدن این خط کد مانند روش بالا به Settings ویندوز رفته و از طریق قابلیت موجود در خود ویندوز 11 برای دانگرید کردن به ویندوز 10 این کار را انجام دهید.

آیا برای برگشت از ویندوز 11 به 10 نیاز به نصب دوباره ویندوز است؟

خیر، مایکروسافت خود در ویندوز 11 امکان بازگشت به ویندوز 10 را تا زمان محدودی قرار داده است. البته این زمان قابل تمدید است.

آیا فایل‌ها با بازگشت به ویندوز 10 پاک می‌شوند؟

خیر، اما بعد از آپدیت به ویندوز 11 نرم‌افزارهای کرکی و تنظیمات تغییر یافته از بین می‌روند.

آیا دوباره می‌توانم به ویندوز 11 آپدیت کنم؟

بله، بعد از دانگرید به ویندوز 10 می‌توانید دوباره به ویندوز 11 آپدیت کنید یا فایل ISO آن را به صورت دستی نصب کنید.

در صورتی که سوالی درباره این فرآیند دارید می‌توانی تا سوال خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به سوال شما پاسخ داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *