آیا احساس می‌کنید اینترنتتان کند شده است؟ سپس همه مشکلات ممکن را بررسی کرده‌اید و دیدید که هیچ مشکلی نباید وجود داشته باشد؟ ممکن است همسایگان شما در حال استفاده از اینترنت شما هستند. اما چه کسانی به وای فای من متصل هستند؟ و چگونه می‌توانم دسترسی هر کسی که می‌خواهم را به اینترنت قطع کنم؟

اگر کسی به شبکه اینترنت شما دسترسی داشته باشد، به غیر از آن که رایگان دارد از اینترنت شما استفاده می‌کند، به تمام دستگاه‌های متصل به این شبکه دسترسی خواهد داشت و این مورد می‌تواند مقداری خطرناک باشد. می‌توانند به فایل‌هایی که ندانسته در شبکه امن خود به اشتراک گذاشته‌اید دسترسی داشته باشند یا بتوانند بدافزارهایی را وارد سیستم شما کنند.

در نتیجه باید آن‌ها را از شبکه حذف و دسترسی آن‌ها را از اینترنت شما را قطع کرد. تغییر رمز وای فای بهترین راه انجام این کار است، اما کافی نیست، چرا که اگر توانسته‌اند به اینترنت شما متصل شوندممکن است رمز شما صعیف یا قابل حدس بوده‌است یا تنظیماتی در مودم شما فعال یا غیر فعال بوده‌است که امکان اتصال به اینترنت شما را برای آن‌ها فراهم کرده‌است.

بیشتر بخوانید:

چه کسی به اینترنت من متصل است

لیست دستگاه های متصل به اینترنت

کاربران ویندوزی می‌توانند با نصب یک نرم‌افزار رایگان به نام Wireless Network Watcher لیست کاملی را از تمام دستگاه‌های متصل به شبکه ببینند و بررسی کنند که کدام دستگاه‌ها مال خودشان است.

برای کار کردن با آن تنها کافی است تا نرم‌افزار را باز کنید، این نرم‌افزار به صورت خودکار شروع به اسکن کردن شبکه شما می‌کند که مدت کوتاهی طول می‌کشد.

اگر در گوشه پایین سمت چپ برنامه عنوان «Scanning…» را می‌بینید، برنامه در حال اسکن کردن است و زمانی که مرحله اسکن تمام شد این پیام دیگر دیده نخواهد شد و لیستی کامل از دستگاه‌‌ها به شما نمایش داده خواهد شد.

چه کسی به اینترنت من متصل است

اگر با اطلاعات مودمی خیلی آشنا نباشید ممکن است این اطلاعات پیچیده به نظر بیایند، اما نگران نباشید؛ فعلا کاری به آدرس‌های IP و MAC Address ندارید. اگر در حال استفاده از Wireless Network Watcher هستید روی اطلاعات Device Name و Network Adapter Company تمرکز کنید.

با بررسی این اطلاعات به سادگی می‌توانید متوجه شوید که کدام دستگاه‌ها مربوط به خودتان است و کدام دستگاه‌ها ناشناس هستند.

تقویت امنیت اینترنت

امنیت وای فای

اگر دیدید که همسایگان محترم شما در حال استفاده از اینترنت شما هستند نیازی به شروع دعوا نیست، کافی است دسترسی آن‌ها به اینترنت خود را قطع کنید. به رابط کاربری روتر خود بروید و رمز اینترنت خود را تغییر دهید.

اگر برای اینترنت خود رمز قوی ندارید، باید تا یک رمز قوی برای خود ایجاد کنید؛ بدون یک رمز وای فای قوی اطلاعات شما به راحتی برای هکرهای آماتور قابل دسترس خواهد بود.

برای Password Type خود WPA2 را انتخاب کنید که بسیار قوی‌تر از نوع قدیمی WEP است.

همچنین WPS را غیر فعال کنید، با فعال بودن این گزینه برخی از دستگاه‌ها قادر اند بدون نیاز به رمز وای فای به اینترنت شما متصل شوند.

اگر هم نمی‌دانید چه رمزی برای خود بسازید که به اندازه کافی قدرت داشته باشد و دیگر کسی نتوان به سادگی آن را حدث بزند یا هک کند می‌توانید به سایت‌های بسیاری که به ایجاد رمزهای کاملا رندوم و دشوار ایجاد می‌کنید مانند این سایت مراجعه کنید و از رمز ایجاد شده این سایت برای خود استفاده کنید.

اما به یاد داشته باشید که این رمز را در جایی امن مانند برنامه Note تلفن همراه خود ذخیره کنید تا در آینده آن را گم نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *