حافظه رم (RAM) یکی از مهم‌ترین قطعات یک سیستم کامپیوتری است. کامپیوترها، تبلت‌ها و تلفن‌های همراه امروزه به مقدار 2 تا 32 گیگابایت از این حافظه را بسته به مدل و کاربردهایشان دارند؛ اما اگر شما قصد تهیه یک سیستم کامپیوتری جدید را داشته باشید به چه مقدار حافظه رم نیاز دارید و چه مقدار RAM باعث می‌شود تا کامپیوتر شما بتواند از پس تمامی وظابفی که بر عهده آن قرار می‌دهید بر بیاید؟

قاعدتاً استفاده از حافظه رم بیشتر بهتر است، اما با توجه به میزان فشاری که به کامپیوتر خود می‌آورید مقدار بیش از اندازه مورد نیاز آن تأثیری در کارکرد کامپیوتر شما نخواهد داشت، به همین دلیل در این مطلب قصد داریم تا با میزان RAM مورد نیاز برای کاربردهای مختلف بحث کنیم.

حافظه رمRAM چیست؟

RAM یا Random Access Memory حافظه اجرایی یک کامپیوتر است که تمامی اتفاقات ذخیره نشده و در حال اجرا در یک کامپیوتر در این فضا به صورت موقت ذخیره سازی می‌شوند تا در پایان در هارد درایو یا SSD شما ذخیره سازی شوند.

برای اینکه با نحوه کار حافظه رم و تفاوت آن با حافظه اصلی کامپیوتر خود آشنا شوید می‌توانید تا کامپیوتر خود را به عنوان یک میز شبیه‌سازی کنید؛ در این میز مساحت سطح روی میز میزان حافظه RAM شما و کشوهای میز حافظه اصلی کامپیوتر شماست.

هرچقدر سطح میز شما بزرگتر باشد کاغذهای بیشتری را می‌‌توانید بر روی آن پخش کنید و به کار بر روی آن‌ها بپردازید؛ درحالی که کشوهای شما محلی برای ذخیره سازی این کاغذها در زمانی است که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید.

با توجه به این مثال هرچقدر RAM کامپیوتر یا دستگاه شما بیشتر باشد کارهای همزمان بیشتری را می‌توانید انجام دهید و نرم‌افزارهای بیشتری را به صورت همزمان باز داشته باشید. البته با میزان کمی حافظه رم هم می‌‌توانید تا تعداد زیادی نرم‌افزار را باز کنید، اما با این کار افت فراوانی را در سرعت کار کامپیوتر خود خواهید داشت.

دوباره به مثال میز کاری فکر کنید، اگر سطح میز شما کوچک باشد و نیاز به کار با تعداد زیادی برگه داشته باشید مجبورید تا آن‌ها را به صورت مداوم به کشوها منتقل کنید و زمانی که به آن‌ها نیاز دارید دوباره آن‌ها را از کشو خارج کنید و این فرایند انجام کار شما را طولانی‌تر خواهد کرد.

درست است که کامپیوتری که حافظه رم زیادی داشته باشد سرعت کارش بسیار بیشتر از یک کامپیوتر با میزان رم کم است؛ اما این افزایش سرعت با افزایش میزان حافظه RAM تا میزانی ادامه دارد و پس از افزایش میزان حافظه رم از میزانی که به آن نیاز دارید تغییر محسوسی را در سرعت کار کامپیوتر مشاهده نخواهید کرد.

داشتن یک میز بزرگ زمانی که به چندین برگه کاغذ بیشتر سروکار ندارید به کار شما نخواهد آمد و کار شما را ساده‌تر نخواهد کرد.

رم کافی برای لپتاپچه مقدار حافظه رم برای لپتاپ کافی است؟

بیشتر لپتاپ‌های میان‌رده و رده بالای امروزی دارای 8 گیگابایت حافظه رم هستند و لپتاپ‌های ارزان قیمت و کروم‌بوک‌ها دارای 4 یا 6 گیگبایت حافظه رم دارند؛ این درحالی است که لپتاپ‌های حرفه‌ای و رده بالا و لپتاپ‌های گیمینگ دارای 16 یا حتی 32 گیگابایت حافظه RAM هستند.

برای دستگاه‌هایی مانند Chromebook ها که با نرم‌افزارهای بر پایه وب کار می‌کنند 4GB رم کاملاً کافیست و با توجه به توانایی‌های این دستگاه‌ها مقدار بیشتر از 4GB رم کاربری فراوانی نخواهد داشت.

اما برای دستگاه‌های Windows و MacOS توصیه به داشتن 8GB رم یا بیشتر با توجه به کاربری خود می‌کنیم، دلیلی که اکثر لپتاپ‌های خوب دارای 8 گیگابایت رم هستند این است که Windows خود چیزی در حدود 2GB رم را برای اجرا شدن به خود اختصاص می‌دهد و استفاده از نرم‌افزارهایی مانند مرورگرها و نرم‌افزارهای آفیس به صورت همزمان چیزی در حدود 6GB را کاملاً اشغال خواهد کرد.

اما اگر قصد انجام کارهای سنگین گرافیکی یا گیمینگ را با سیستم کامپیوتر خود دارید توصیه به افزایش میزان حافظه رم به 16GB و یا حتی بیشتر را به شما داریم.

میزان بیشتر از 16GB حافظه رم برای افرادی توصیه می‌شود که به انجام کارهایی مانند ادیت ویدئو‌ها و عکس‌هایی با حجم بسیار بالا و کارهایی که معمولاً با سیستم‌های دسکتاپ انجام می‌شود می‌پردازند و اکثر افرادی که 8GB رم برای آن‌ها کافی نیست قطعاً 16GB رم نیازهای آن‌ها را برآورده خواهد کرد.

همچنین توجه کنید که برخلاف گذشته اکثر لپتاپ‌های امروزی قابلیت باز شدن توسط کاربر و ارتقاء حافظه رم خود را ندارند؛ پس از داشتن میزان رم مورد نیاز خود قبل از زمان تهیه لپتاپ اطمینان حاصل کنید.

به یاد داشته باشید که حافظه رم در صورتی که از مقدار مورد نیاز شما کمتر نباشد مشکلی در کار با کامپیوتر خود نخواهید داشت و می‌توانید تا هزینه‌ای که بابت رم صرف نمی‌کنید را به تهیه یک لپتاپ با پردازشگر جدیدتر یا قوی‌تر و یا به تهیه تجهیزات جانبی مناسب‌تر یا حرفه‌ای‌تر مانند یک ماوس وایرلس حرفه‌ای مانند ماوس لاجیتکMX Anywhere 2S اختصاص دهید تا تجربه کاربری خود را ارتقا دهید.

سرعت رمحافظه RAM مهم‌تر است یا سرعت رم ؟

اگر با افزایش میزان حافظه رم خود تغییری را در کارکرد کامپیوتر خود احساس نمی‌کنید بدین معناست که از لحاظ میزان رم به میزان مورد نیاز خود که با آن کار می‌کنید رسیده‌اید، اما فاکتور دیگری که می‌تواند در روند کار کامپیوتر شما تأثیر داشته باشد سرعت رم است.

در حال حاضر DDR4 نسلی از رم است که به صورت استاندارد در لپتاپ‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر نسل از DDR بازه سرعتی مربوط به خود را دارد. رم‌های نسل DDR4 دارای بازه سرعتی 1600MHz تا 3200MHz هستند. به صورت خیلی ساده هرچقدر سرعت حافظه رم شما بیشتر باشد سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات توسط کامپیوتر شما بیشتر خواهد بود؛ اما افزایش سرعت رم تنها با تهیه حافظه رم با بالاترین سرعت ممکن و نصب آن اتفاق نمی‌افتد.

تمامی رم‌های DDR4 دارای ماژول حافظه‌ای هستند که باعث می‌شود تا با سرعت 2133MHz کار کنند؛ اما این ماژول به شما دسترسی افزایش سرعت کار رم را از طریق Intel Extreme Memory Profile در BIOS کامپیوتر می‌دهد. توجه کنید که این کار به هیچ عنوان Overclocking رم به حساب نمی‌آید و تنها می‌خواهید رم دستگاه خود را با سرعتی که سازنده آن به عنوان ماکسیموم سرعت امن کارکردن رم ثبت کرده به کار بیندازید.

قبل از این کار نیز ابتدا باید تحقیق کنید که آیا مادربورد کامپیوتر شما توانایی کار با سرعت رم را دارد یا خیر، زیرا حداکثر سرعت رم که می‌توانید داشته باشید محدود به حداکثر سرعت رم پشتیبانی شده توسط مادربورد شما می‌شود.

جمع‌بندی

ارتقا حافظه رم در بسیاری از موارد یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌های ارتقا کامپیوتر است؛ اما توجه کنید که استفاده از رم بیش از نیاز تقریباً هیچ تغییری را در کاربری کامپیوتر شما و سرعت کار آن ایجاد نمی‌کند. داشتن حافظه رم بیشتر از نیاز شما کار خوبی است، اما بیش از حد آن هزینه اضافی به حساب می‌آید. به طوری که دلیلی برای داشتن بیشتر از 32 گیگابایت حافظه رم برای یک گیمر حرفه‌ای و بیشتر از 16 گیگابایت رم برای یک کاربر عادی وجود ندارد.

با توجه به این نکته می‌توانید تا هزینه‌ای که می‌خواهید برای ارتقا سیستم خود اختصاص دهید را برای ارتقا قطعات سخت‌افزاری دیگر خود مانند یک سیستم خنک کننده قوی‌تر و یا تجهیزات جانبی بهتر مانند یک مانیتور حرفه ای یا مانیتور گیمینگ یا کمبو کیبورد و ماوس بهتر برای ارتقا تجربه کار خود با کامپیوتر صرف کنید.

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *