این که ماوس به صورت ناگهانی عجیب کار کند دور از انتظار نیست؛ اما این صرفا به معنی خراب بودن و از کار افتاده بودن ماوس نیست و ممکن است با راه‌کارهای ساده‌ای بتوانید آن را دوباره به کار بی‌اندازید. کار نکردن ناگهانی اسکرول ماوس نیز یکی از این اتفاقات است و در این مطلب به بررسی دلایل کار نکردن اسکرول ماوس و در صورت امکان برطرف کردن این مشکل می‌پردازیم.

دلایل کار نکردن اسکرول ماوس

زمانی که اسکرول ماوس کار نمی‌کند در اکثر مواقع دو دلیل اصلی باعث این اتفاق می‌شوند: کثیفی اسکرول ماوس و عدم کارکرد درست مکانیکی آن؛ کم بودن باتری ماوس.

اما این دو دلیل تنها دلایل عدم کارکرد اسکرول ماوس نیستند و ممکن است تنظیمات اشتباه در سیستم عامل یا درایورهای اشتباه نیز باعث به وجود آمدن این مشکل شوند.

تعمیر اسکرول ماوس

ترفندهای زیر در صورتی که مشکل سخت‌افزاری در ماوس شما وجود نداشته باشد می‌توانند به برطرف کردن مشکل کار نکردن اسکرولر شما کمک کنند. در غیر این صورت و در صورت امکان باید تا برای تعمیر به شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش ماوس خود مراجعه کنید.

اتصال دوباره ماوس

قبل از این که هیچ کار خاصی انجام دهید، با جدا کردن سیم یا گیرنده ماوس از پورت USB و اتصال دوباره آن کارکرد ماوس و اسکرول آن را بررسی کنید.

زمانی که ماوس را به کامپیوتر متصل می‌کنید درایورهای ماوس ری‌استارت می‌شوند و دوباره شروع به کار می‌کنند که خود ممکن است مشکل شما را حل کند. حتی ماوس خود را با اتصال به یک پورت USB دیگر در لپتاپ یا کامپیوترتان امتحان کنید.

تعویض باتری ماوس

اگر از یک ماوس وایرلس استفاده می‌کنید، کم بودن شارژ ماوس یکی از اصلی‌ترین دلایل کارکرد غیرعادی ماوس است. چه اسکرول ماوس شما به طور کلی کار نکند یا به طور عجیبی کار کند؛ ممکن است تعویض باتری به سادگی این مشکل را برطرف کند.

همچنین اگر ماوس شما دارای باتری قابلی شارژ نیست می‌توانید تا باتری‌های شارژی برای ماوس وایرلس خود تهیه کنید تا نیاز به تهیه دوباره باتری نداشته باشید.

تمیز کردن ماوس

درست است که اکثر ماوس‌های امروزی مانند ماوس‌های قدیمی یا ماوس توپی دارای توپ نیستند که گرد و خاک را به سمت خود جذب کند و نیاز به تمیز کردن داشته باشد؛ اما اسکرولر یک قطعه متحرک مکانیکی است که هر چند وقت یکبار نیاز به تمیز کردن دارد.

قطعات متحرک در تجهیزات الکترونیکی گرد و غبار و ذرات ریز را به سمت خود جذب و جمع‌آوری می‌کنند و هر چند وقت یکبار نیاز دارند تا تمیز شوند و ممکن است دلیل کار نکردن اسکرول ماوس شما ذراتی باشد که بین چرخ اسکرول آن قرار گرفته باشد که باعث عدم کارکرد درست آن می‌شود.

بررسی تنظیمات ماوس

هر سیستم‌عامل تنظیمات خاصی برای ماوس دارد و برای بررسی علت عدم کار کردن اسکرول ماوس باید به سراغ Mouse Settings در ویندوز یا MacOS باشید و فعال بودن تنظیمات اسکرول اطمینان برقرار کنید.

ممکن است شما به این بخش نرفته باشید و این تنظیم را غیر فعال نکرده باشید، اما برنامه‌ای با دسترسی‌های خودش این کار را انجام داده باشد که نیاز می‌شود تا خودتان دوباره آن را فعال کنید.

بروزرسانی درایورهای ماوس

درایورهای قدیمی ماوس ممکن است به طور ناگهانی باعث عدم کارکرد درست ماوس یا عدم کارکردن آن به طور کل شود.

در Windows برای انجام این کار در قسمت سرچ ویندوز عنوان Device Manager را سرچ کنید و در این صفحه وارد بخش Mouse شوید و با راست کلیک روی ماوس و انتخاب گزینه Update Drivers این کار را به سادگی انجام دهید.

سوالات متداول

چرا ماوس وایرلس کار نمی‌کند؟

کار نکردن ماوس وایرلس می‌تواند ناشی از عدم ارتباط درست بین ماوس و گیرنده آن یا مشکلاتی در خود ماوس باشد که در مطلب چرا ماوس وایرلس کار نمی‌کند به بررسی و برطرف کردن این مشکلات پرداخته‌ایم.

ماوس گیمینگ چه تفاوتی با ماوس عادی دارد؟

ماوس‌های گیمینگ با توجه به کاربری ویژه خود دارای قابلیت‌هایی مانند دقت بالاتر و خساسیت بیشتر سنسور و دکمه‌های بیشتر هستند که برای گیمرها در بازی کاربردی خواهد بود. در مطلب تفاوت ماوس گیمینگ و عادی به صورت کامل با این تفاوت‌ها آشنا می‌شویم.

اگر نیاز به ماوس جدید داشته باشیم چه ماوسی را بخریم؟

امروزه انواع مختلفی از ماوس وجود دارند و هرکدام قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند و شما می‌بایست با مطالعه مطلب راهنما خرید ماوس نوع کاربری خود را بررسی کرده و بهترین ماوس را برای خودتان تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *