اسپیکرهای بلوتوث و همراه دارای عمر باتری‌های مختلفی و از بازه 4 ساعت تا 20 ساعت هستند و در ابتدا که آن‌ها را تهیه می‌کنید این میزان عمر باتری را به شما ارائه می‌دهند؛ اما بعد از گذشت مدتی این عمر باتری کاهش پیدا می‌کند و این امر به دلیل خرابی باتری اسپیکر اتفاق می‌افتد. اما چگونه می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد؟ در این مطلب قصد داریم تا نحوه نگهداری اسپیکر پرتابل را شرح دهیم.

علائم خرابی باتری اسپیکر

اگر سلامت باتری اسپیکر بلوتوث خود شک دارید اما مطمئن نیستید چند علامت برای آن وجود دارد. این علائم شامل:

  • دیر شارژ شدن
  • دشارژ شدن سریع
  • هنگ کردن اسپیکر
  • خاموش شدن اسپیکر در هنگام پخش با صدای زیاد

لوازم مصرفی الکترونیکی و شارژی دارای عمر مفیدی هستند و بعد از استفاده طولانی مدت باتری این دستگاه‌ها قابلیت برق‌رسانی قبلی را نخواهند داشت.

مهمترین و بیشترین حالت خرابی باتری‌های قابل شارژ لیتیومی پدیده‌ای به نام Memory Effect است.

Memory Effect حالتی است که باتری در آن در مدت طولانی استفاده از دستگاه، بیشینه میزان ذخیره انرژی خود را از دست می‌دهد و باتری دستگاه شما با توجه به این عامل که به شما اعلام می‌کند به صورت کامل شارژ شده‌است، در واقع به مزان کامل حجم کنونی آن شارژ شده‌است و کمتر از میزان در زمانی است که بارتی دستگاه شما نو بوده‌است.

این اتفاق زمانی می‌ افتد که باتری دستگاه خود را زمانی شارژ می‌کنید که همچنان بیش از 20 درصد از شارژ آن باقی مانده است.

اما با رعایت نکاتی می‌توان روند از کار افتادن و ضعیف شدن باتری این دسته از تجهیزات را کندتر کرد.

مطلب پیشنهادی : اگر اسپیکر غیر بلوتوثی را در خانه دارید و می‌خواهید به صورت بی‌سیم به آن متصل شوید می‌توانید این کار را با گیرنده صوتی بلوتوث لاجیتک انجام دهید؛ برای آشنایی بیشتر با این محصوول پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب بررسی دانگل بلوتوث لاجیتک را مطالعه نمایید.

نحوه نگهداری اسپیکر پرتابل

با رعایت نکات زیر می‌توان از خرابی باتری اسپیکر تا حد زیادی جلوگیری کرد:

  • عدم استفاده از اسپیکر در هنگام شارژ
  • عدم شارژ اسپیکر با شارژ بیش از 20 درصد
  • استفاده از اسپیکر در بازه‌ی دمایی بین 0 تا 25 درجه سانتی‌گراد
  • انجام فرایند شارژ و دشارژ هر دو هفته یکبار در صورت استفاده نشدن اسپیکر
  • استفاده از شارژر‌های استاندارد برای شارژ اسپیکر

در ادامه مطلب به توضیح هر یک از نکات بالا خواهیم پرداخت.

عدم استفاده از اسپیکر در هنگام شارژ

خرابی باتری اسپیکر

شارژ کردن اسپیکر به همراه استفاده از آن یکی از دلایل اصلی خرابی باتری اسپیکر و کاهش عمر باتری آن است.

استفاده از اسپیکر در هنگام شارژ می‌تواند فراید شارژ باتری را مختل کند و کاهش باتری در درصد‌های مختلف را تغییر دهد؛ بدین صورت که ممکن است کاهش شارژ باتری اسپیکر شما از 100 درصد تا 80 درصد 2 ساعت و از 80 درصد تا 60 درصد نیم ساعت طول بکشد و این امر به دلیل کاهش عمر باتری در شرایط مختلف میزان انرژی ذخیره شده در آن است.

عدم شارژ اسپیکر با شارژ بیش از 20 درصد

نرم افزار BOOMزمانی که اسپیکر خود را با 50 درصد شارژ باقی‌مانده به شارژ می‌زنید باتری شما یک سیکل کامل را طی نمی‌کند و میزان استفاده باتری در درصدهای مختلف آن تغییر می‌کند.

این امر نیز می‌تواند به نا هماهنگ بودن فراید دشارژ شدن باتری و در نهایت خرابی باتری اسپیکر بلوتوث شما منتهی شود. پس بهتر است تا به باتری اسپیکر و حتی تمام دستگاه‌های الکترونیکی خود اجازه دهید تا سیکل باتری خود را به صورت کامل طی کنند.

استفاده از اسپیکر در بازه‌ی دمایی بین 0 تا 25 درجه سانتی‌گراد

باتری‌های لیتیوم یون و لیتیوم پلیمری در بازه دمایی 0 درجه تا 25 درجه سانتی‌گراد بیشترین بازدهی خود را دارند و اگر دمای باتری اسپیکر شما خارج از این بازه دمایی باشد قابلیت شارژرسانی به مدتی که از آن انتظار دارید را نخواهد داشت.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که اسپیکر خود را به مدت طولانی زیر نور مستقیم آفتاب یا محیط‌های بسیار سرد قرار دهید. این اتفاق ممکن است باعث خرابی باتری اسپیکر بلوتوث شما نشود، اما باعث کاهش بازدهی آن خواهد شد.

انجام فرایند شارژ و دشارژ هر دو هفته یکبار در صورت استفاده نشدن اسپیکر

اگر اسپیکر خود را با شارژ کامل به صورت خاموش رها کنید بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد اکه شارژ آن خالی شده‌است. این عمل برای حفظ سلامت باتری اتفاق می‌افتد و اگر باتری اسپیکر خالی باقی بماند قابلیت این کار را نخواهد داشت و می‌تواند به خرابی باتری اسپیکر همراه شما منجر شود.

به همین دلیل بهتر است تا حتی اگر قرار نیست تا از اسپیکر خود استفاده کنید، آن را هر دو هفته یکبار به طور کامل شارژ کنید تا با انجام فراید سیکل شارژ باتری توسط خود اسپیکر از کاهش بازدهی و ضعیف شدن باتری اسپیکر خود جلوگیری کنید.

استفاده از شارژر‌های استاندارد برای شارژ اسپیکر

خرابی باتری اسپیکراستفاده از آداپتورهای غیر استاندارد و تقلبی و یا اشتباه می‌تواند به دلیل وجود تغییراتی در میزان ولتاژ خروجی آن‌ها باعث خرابی باتری اسپیکر همراه شما در طولانی مدت شود.

به این نکته توجه کنید برای شارژ دستگاه‌های الکترونیکی جریان آداپتور تا زمانی که از جریان مورد نیاز برای شارژ دستگاه کمتر نباشد مشکلی نخواهد داشت و کمتر بودن آن باعث کندتر شارژ شدن دستگاه خواهد شد و بیشتر بودن آن به دلیل دریافت جریان مورد نیاز توسط خود دستگاه باعث ایجاد مشکل نخواهد شد.

اما اگر ولتاژ آداپتور شما کمتر یا بیشتر باشد به باتری شما صدمه فراوانی وارد خواهد کرد؛ در صورت کمتر بودن ولتاژ دستگاه شما علامت شارژ شدن نخواهد داشت اما بعد از مدت طولانی‌تری شارژ خواهد شد و در صورت بیشتر بودن ولتاژ دمای باتری و دستگاه بالا می‌رود و باعث صدمه جدی به باتری و حتی منفجر شدن آن منجر خواهد شد.

با استفاده از آداپتورهای تقلبی و غیر استاندارد برای شارژ دستگاه‌های الکتونیکی به دلیل وجود ارتعاشاتی در میزان دقیق ولتاژ با استفاده طولانی مدت از این آداپتورهای باتری دستگاه شما آسیب خواهد دید.

کم و زیاد بودن میزان ولتاژ تا 0.05 ولت صدمه جدی‌ای را وارد نخواهد کرد، اما برخی از آداپتورهای غیر استاندارد می‌توانند تا 0.5 ولت ارتعاش ولتاژ داشته باشند و باعث خرابی باتری اسپیکر بلوتوث شما شوند.

پس بهتر است تا اسپیکر خود را تنها با آداپتوری که به همراه آن دریافت می‌کنید شارژ کنید. زیرا ممکن است تا ولتاژ و جریانی که دستگاه‌های مختلف شما با آن شارژ می‌شوند متفاوت باشند و شارژ کردن دستگاه‌های مختلف با آداپتورهای مختلف باعث خرابی باتری آن‌ها می‌شود.

اگر به دنبال اسپیکر همراه مناسبی برای خود هستید پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب “راهنمای خرید اسپیکر بلوتوث” را مطالعه نمایید.

نظرات (29)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *