با ارائه شدن iOS 14 و iPadOS 14 علاوه بر تمامی آیفون‌ها و آیپدهای پشتیبانی شده توسط این بروزرسانی هندزفری‌های نویز کنسلینگ که AirPods Pro نام دارند نیز در این بروزرسانی نرم‌افزاری از قابلیت صدای 3 بعدی یا Spatial Audio بهره‌مند شدند که در حین بازی و یا تماشای فیلم صدا را با توجه به موقعیت آن در تصویری که به شما نمایش داده می‌شود پخش می‌کند و مانند این است که در حال تماشای فیلم با سیستم سینمای خانگی هستید و یا در سینما در حال تماشای فیلم هستید.

در این مطلب با نحوه فعال کردن این سیستم، بروزرسانی‌های مورد نیاز آن و قابلیت‌های آن بیشتر آشنا می‌شویم.

قابلیت صدای 3 بعدی یا Spatial Audio چیست

spatial Audio

گوش انسان  به دلیل شکل خاص لاله گوش صداهای یکسانی که از موقعیت‌های مختلف نسبت به خود پخش شوند را به شکل‌های متفاوتی می‌شوند. این تفاوت مربوط به میزان بلندی فرکانس‌های مختلف صوتی در بازه فرکانس‌های شنوایی انسان است.

در گذشته حالت هدفون‌ها و اسپیکرهای استریو مانند لاجیتک Z623 که کانال‌های راست و چپ آن‌ها از یکدیگر جداست می‌توانستند تا به خوبی صداهایی که از سمت راست شنیده می‌شوند را از سمت چپ جدا کنند؛ اما بعد سوم که عمق محسوب می‌‌شود در این سیستم‌‌ها ثابت بود.

لاجیتک z607

سپس سیستم‌های سینمای خانگی به بازار آمدند که با قرار دادن 5 اسپیکر به جای 2 و قرار دادن آن‌ها در موقعیت‌های راست جلو، چپ جلو، راست عقب، چپ عقب و وسط و با به وجود آوردن یک سیستم صوتی 5.1 مانند لاجیتک Z906 می‌توانستند با محتوای ویدئویی که از این سیستم پشتیبانی می‌کند به شبیه‌سازی 3 بعدی صدا بپردازند.

قابلیت صدای 3 بعدی نیز می‌تواند مانند سیستم‌های سینمای خانگی به شبیه‌سازی و موقعیت دهی صدا در اطراف شما بپردازند اما تفاوتی که با سیستم‌های بزرگ 5.1 و 7.1 دارند این است که این کار را تنها با دو اسپیکر انجام می‌دهند.

نحوه انجام آن بدین صورت است که با توجه به موقعیت صدا و میزانی که صدا باید راست‌تر یا چپ‌تر از شما قرار بگیرد را با تکنولوژی Stereo و میزانی که این صدا باید جلوتر یا عقب‌تر از شما باشد را با افکت دادن به صدا بدین شکل که اگر صدا باید از سمت پشت پخش شود، افکتی به آن داده می‌شود تا صدا به شکلی شنیده شود که واقعا در اسپیکر در پشت شما قرار گرفته باشد و ذهن انسان به صورت غریضی فکر می‌کند که این صدا واقعاً از پشت سر او شنیده می‌شود.

با این فناوری شما می‌توانید با هر سیستم استریویی که اسپیکرها دقیقاً در سمت راست و چپ شما قرار گرفته باشند از قابلیت صدای 3 بعدی بهره ببرید.

کاربرد قابلیت صدای 3 بعدی

قابلیت صدای 3 بعدی

این قابلیت در ابتدا برای هدست گیمینگ تعریف شد، به عنوان مثال هدست‌های گیمینگ لاجیتک دارای فناوری DTS Headphone:X هستند. که با ایجاد کردن این افکت و شبیه‌سازی صدا در یک موقعیت 3 بعدی در بازی‌ها به شما این قابلیت را می‌دهند که با توجه به صدای دشمنانتان موقعیت آن‌ها را تشخیص دهید.

این قابلیت در بازی‌های آنلاین جنگی بسیار کاربردی است و به کمک آن می‌توانید موقعیت دشمنان خود را قبل از این که آن‌ها شما را پیدا کنند با توجه به صدای پا یا شلیک آن‌ها تشخیص دهید.

قابلیت صدای 3 بعدی یا Spatial Audio در ایرپاد پرو نیز می‌تواند با استفاده از قابلیتی مشابه DTS Headphone:X به شبیه‌سازی 3 بعدی صدا بپردازد. البته این قابلیت تنها با استفاده از دستگاه‌های اپل قابل استفاده است.

این قابلیت بیشتر برای گوش دادن به موسیقی که از این قابلیت پشتیبانی کند و فیلم‌هایی که دارای استاندارد Dolby Atmos باشند است، زیرا اکثر بازی‌هایی که می‌توانید با دستگاه‌های iOS بازی کنید مانند PUBG Mobile از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید با هر هندزفری به پخش صدای 3 بعدی بپردازید.

البته نکته دیگری نیز وجود دارد که در ایرپاد پرو منحصر به فرد محسوب می‌شود و آن تغییر یافتن موقیت صدا با توجه به موقعیت سر نسبت به تلفن همراه یا تبلت شماست.

بدین معنی که اگر از هدست‌های دیگری که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند استفاده کنید با چرخاندن سر خود یا جابه‌جا کردن دستگاه خود موقعیت صداها باقی می‌مانند، با این که اگر صدایی از سمت جلوی شما پخش می‌شد با چرخاندن سر خود به سمت راست باید از سمت چپ شما پخش شود.

هدست‌ها و هدفون‌های دیگری که از قابلیت صدای 3 بعدی پشتیبانی می‌کنند توانایی انجام این کار را ندارند و اگر برای صدایی تعریف شده باشد که باید از سمت جلوی شما پخش شود اگر شما پشت به تصویر نیز بنشینید باز صدا را از سمت جلو می‌شنوید؛ اما در ایرپاد پرو اگر زاویه دید خود را تغییر دهید موقعیت صدا نیز با توجه به حرکت شما به صورت خودکار تنظیم می‌شود.

فعال‌سازی قابلیت صدای 3 بعدی ایرپاد پرو

فعال‌سازی قابلیت صدای 3 بعدی ایرپاد پرو

برای اینکه بتوانید از قابلیت صدای 3 بعدی AirPods Pro خود بهره ببرید باید چند کار را انجام دهید.

در ابتدا باید دستگاه همراه خود را به iOS یا iPadOS نسخه 14 ارتقا دهید. سپس اگر Siri را تلفن همراه خود به صورت فعال نگه داشته باشید ایرپاد شما به صورت خودکار نرم‌افزار خود را بروزرسانی خواهد کرد. با توجه به اینکه این بروزرسانی به صورت دستی انجام نمی‌شود باید صبر کنید تا نرم‌افزار بروزرسانی به تلفن همراه شما ارسال شده تا ایرپاد پرو شما آپدیت شود.

قابلیت صدای 3 بعدیبرای اینکه چک کنید که ایرپاد شما بروزرسانی شده است یا نه باید به تنظیمات بلوتوث دستگاه خود بروید و وارد بخش تنظیمات AirPods Pro شوید. در اینجا اگر Version را با کد 3A283 در زمان انتشار این مقاله نمایش دهد بدین معناست که ایرپاد شما بروزرسانی شده و می‌توانید از قابلیت صدای 3 بعد آن بهره ببرید. در غیر این صورت باید منتظر باشید تا این بروزرسانی به صورت خودکار انجام شود.

فعال‌سازی صدای 3 بعدی ایرپاد پرواگر AirPods Pro شما بروزرسانی شده باشد می‌توانید به سادگی در صفحه تنظیمات بلوتوث این دستگاه گزینه Spatial Audio که به تازگی باید به این بخش اضافه شده باشد را فعال کرده و از آن استفاده کنید. اگر درحال حاضر نیز محتوایی که بتوانید از آن برای قابلیت صدای 3 بعدی ایرپاد خود استفاده کنید ندارید می‌توانید با کلیک کردن دکمه See & Hear How it Works… در پایین قسمت فعال‌سازی آن دموی قرار داده شده در تلفن همراه خود را با آن تست کنید.

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *