ماوس توپی یکی از انواع ماوس است که در آن‌ها از طراحی ارگونومیک و مناسب شکل دست برای کاهش خستگی در حین کار با ماوس استفاده می‌شود. اما با توجه به تفاوت کامل نحوه کارکرد این ماوس‌ها با ماوس‌های عادی مقداری کار با آن‌ها دشوار است.

در این مطلب به توضیح این که چگونه با یک Trackball کار کنید می‌پردازیم و می‌گوییم که چرا ممکن است یک ماوس توپی برای شما از یک ماوس عادی بهتر باشد.

ماوس توپی (Trackball) چیست

ماوس Trackball چیست

در یک ماوس عادی، نشانگر ماوس در مانیتور نشان دهنده ماوس شماست و شما با حرکت دادن ماوس نشانگر آن را جابه‌جا می‌کنید.

اما در یک Trackball، نشانگر ماوس توپ روی ماوس است که با حرکت دادن این توپ با شست خود نشانگر ماوس را حرکت می‌دهید.

کار با ماوس Trackball مانند این می‌ماند که ماوس‌های قدیمی که زیر آن‌ها توپ داشتند را برعکس دس دست گرفته و به جای حرکت دادن ماوس، توپ آن را با دست بچرخانید و خود ماوس را ثابت نگهدارید.

چگونه از ماوس توپی استفاده کنیم

مراحل زیر را دنبال کنید تا کار با یک Trackball را یاد بگیرید.

  1. در فروشگاه‌‌ها با ماوس‌های توپی مختلف کار کنید. توپ‌های کوچکتر که زیر یک انگشت شما قرار می‌گیرند، مانند لاجیتک ERGO M575 برای کاربری‌های روزانه بهتراند، اما ماوس‌های توپی هم مانند لاجیتک Trackman Marble موجود که توپ بزرگی دارند که در کف دست شما قرار می‌گیرند که برای انجام کارهایی که نیاز به دقت بالاتر دارند مناسب است.

  2. زمانی که ماوس Trackball خود را به کامپیوتر متصل کردید، نشانگر ماوس را نگاه کنید و به دست خود نگاه نکنید، سپس با حرکت دادن توپ ماوس، حرکت نشانگر ماوس را بررسی کنید تا متوجه نحوه کارکرد آن بشوید.

  3. در صورت امکان با تنظیمات نرم‌افزار ماوس (استفاده از نرم‌افزار Logitech Options برای ماوس‌های لاجیتک) ماوس را برای راحتی بیشتر تنظیم کنید. ماوس‌های توپی حساسیت بالاتری دارند، مقداری حساسیت آن‌ها را به کمک این نرم‌افزارها کاهش دهید.

  4. آهسته آهسته شروع به انجام کارهای مختلف به کمک ماوس Trackball خود کنید تا با آن راحت شوید. هرچه کارهای بیشتری را با آن انجام دهید و زمان بیشتری را با آن کار کنید در کنترل و کار با آن مهارت بیشتری پیدا خواهید کرد.

چرا از ماوس‌های توپی استفاده کنیم؟

ماوس trackball

همانطور که گفتیم در حین کار با یک Trackball ماوس در جای خود ثابت است و توپ روی ماوس توسط دست شما حرکت می‌کند. این امر باعث می‌شود تا بخش‌های مختلف دست شما در هنگام کار با ماوس فعالیت بسیار کمتری داشته باشند.

همچنین با توجه به عدم نیاز به حرکت دادن ماوس، ماوس Trackball برای استفاده در فضا‌های کم نیز مناسب است، با توجه ی این که شما نیاز به فضا برای حرکت دادن ماوس خود ندارید.

می‌‌توانبد ماوس‌های توپی که توپ ماوس را با مچ یا کف دست خود کنترل می‌کنید را با دست راست و چپ خود کنترل کنید؛ اما ماوس‌های توپی انگشتی عموما دارای طراحی ارگونومیک مختص کار برای دست راست هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین ماوس مخصوص دست چپ

به صورت کلی کار با این نوع از ماوس‌ها راحت‌تر است، اما باید به آن‌ها عادت کنید.

تنش موجود بر عضلات دست

ماوس‌های عادی و تاچ‌پدها برای انجام کارهای بسیاری مناسب‌اند، اما اگر از ناحیه دست، مچ دست و ساعد آسیب دیده باشید می‌توانند در طولانی مدت آزاردهنده شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین کیبود تاچ پد دار

حرکت دادن ماوس عضله‌های زیادی را از شانه تا انگشتان دست درگیر می‌کند که اگر از این نواحی آسیب دیده باشید خیلی زود درد آن را احساس خواهید کرد. به همین دلیل است که کار با یک ماوس توپی می‌تواند برای سلامت شما نیز مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *