ماوس اصلی‌ترین وسیله برای کنترل کامپیوتر است. در این مطلب می‌خواهیم تا با انواع موس کامپیوتر و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شویم تا برای انتخاب و تهیه ماوس برای خود، بهترین مورد را تهیه کنیم.

ممکن است با خود فکر کنید که موس کامپیوتر چه ویژگی‌هایی ممکن است داشته باشد؟ ماوس، ماوس است مگر نه؟ اما از قابلیت‌هایی که انواع موس کامپیوتر ارائه می‌دهند شگفت‌زده خواهید شد.

انواع موس کامپیوتر

ماوس‌های کامپیوتر بسته به استفاده‌ای که برای آن طراحی شده‌اند یا ویژگی اصلی‌ که ارائه می‌دهند به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند :

  • بی‌سیم

  • سیم‌دار

  • اپتیکال

  • لیزری

  • گیمینگ

  • توپی

  • ارگونومیک

  • سایلنت

در ادامه به توضیح هرکدام از انواع موس کامپیوتر خواهیم پرداخت.

ماوس بی‌سیم

موس کامپیوتر

ماوس بی‌سیم که با عنوان موس وایرلس نیز شناخته می‌شود، با توجه به اسم آن ماوسی است که سیمی به آن متصل نیست و به جای آن گیرنده‌ای را به همراه آن دریافت می‌کنید که با امواج رادیویی (RF) اطلاعات را به کامپیوتر ارسال می‌کند. کارکرد این دسته از ماوس‌ها دارای دو مرحله است :

  • فرستنده‌ای که در ماوس تعبیه شده اطلاعات دکمه‌های کلیک شده را برای گیرنده می‌فرستد
  • گیرنده ماوس این اطلاعات را دریافت و به کامپیوتر منتقل می‌کند تا دستورات انجام شوند

همچنین توجه داشته باشید که همۀ موس‌های بی‌سیم بدین شکل کار نمی‌کنند؛ برخی از ماوس‌ها توانایی اتصال به کمک Bluetooth را دارند، برخی دیگر از موس‌ها از استاندارد بی‌سیم 2.4GHz استفاده می‌کنند، برخی نیز مانند ماوس‌های حرفه‌ای تر و یا ماوس و کیبورد کمبو لاجیتک از گیرنده مخصوص خود یا گیرنده یونیفای لاجیتک استفاده می‌کنند تا امکانات بیشتری را در ارتباط خود داشته باشند.

بیشتر بخوانید: نصب ماوس بی سیم به کامپیوتر

قابلیت این گیرنده نسبت به گیرنده‌های عادی این است که به کمک نرم‌افزار مربوط به آن می‌توانید تا 6 کیبورد و موس کامپیوتر را به کمک یک گیرنده به کامپیوتر خود متصل نمایید. این قابلیت بدین معنیست که اگر در خانه و محل کار خود کیبورد و ماوس‌های مختلفی دارید می‌توانید آن‌ها را با یک دانگل به کامپیوتر متصل کنید و ابن موضوع باعث می‌شود تا چندین دانگل برای کیبورد و موس کامپیوتر خود در مکان‌های مختلف نداشته باشید.

ماوس سیم‌دار

انواع موس

همانطور که مشخص است موس سیم‌دار به کمک سیم به کامپیوتر شما متصل می‌شود. افرادی که فکر می‌کنند ماوس‌های بی‌سیم کاملاً نسبت به ماوس‌های سیم‌دار برتری ‌دارند باید عرض کنیم ماوس‌های سیم‌دار ارتباط قوی‌تر و سریع‌تری نسبت به متوسط‌های بی‌سیم دارند و به دلیل عدم وجود برد‌های مربوط به فرستنده امواج و باتری وزن کمتری دارند و نیازی نیست تا نگران میزان شارژ آن‌ها باشید.

بیشتر بخوانید: ماوس بی سیم یا سیمدار

موس اپتیکال

انواع موس

اکثر ماوس‌هایی که در همه‌جا آن‌ها را مشاهده می‌کنید از انواع موس اپتیکال است. ماوس‌ اپتیکال از یک لامپ LED و سنسوری برای تصویربرداری بازتاب این لامپ بر روی ماوس‌پد استفاده می‌کند و با تغییرات در تصاویر گرفته شده توسط سنسور جهت و سرعت حرکت موس کامپیوتر را تشخیص می‌دهد. این همان نور قرمز ماوس است که در زیر Mouse مشاهده می‌کنید.

البته برخی از ماوس‌ها از نوری خارج از بازی فرکانسی قابل دریافت توسط چشم انسان استفاده می‌کنند و نور قرمز رنگ ندارند، بنابراین اگر ماوس شما به درستی کار می‌کند اما نور قرمز رنگ ندارد، نگران خرابی آن نباشید چون ممکن است Mouse شما نیز از همین دسته باشد؛ به عنوان مثال در ماوس‌های لاجیتک برای اشاره به این موضوع در کنار سنسور ماوس، عنوان Invisible Optic نوشته شده‌است.

بیشتر بخوانید: علت خرابی نور قرمز ماوس

موس لیزری

انواع موس

نحوه کارکرد ماوس‌های لیزری نیز مانند ماوس‌های اپتیکال است؛ نور به سطح ماوس‌پد تابانده می‌شود و سپس تصویر بازتاب آن توسط سنسور برداشته می‌شود، اما به جای یک لامپ LED از لیزر استفاده می‌شود و تفاوت آن با ماوس‌های اپتیکال دو چیز است :

  • قابلیت کار با ماوس لیزری بر روی سطح شیشه و سطوح براق
  • دقت پایین‌تر ماوس‌های لیزری

البته ماوس‌هایی مانند ماوس لاجیتک MX Master 2S از انواع موس اپتیکال دارای سنسوری هستند که می‌تواند بر روی سطح شیشه نیز بدون مشکل کار کند و به دلیل اپتیکال بودن سنسور آن دقت بالایی نیز داشته باشد.

ماوس گیمینگ

موس کامپیوتر

ماوس‌های عادی معمولاً دارای 3 دکمه هستند، در حالی که ماوس‌های گیمینگ اکثراً دارای تعداد بیشتری دکمه هستند تا برای انجام کارهایی با سرعت بالاتر در بازی تنظیم شوند تا به فردی که بازی می‌کند سرعت واکنش‌پذیری بالاتری بدهد. همچنین این نوع Mouse قابلیت تنظیم DPI را نیز دارند که در مطلب DPI چیست به صورت کامل به توضیح این موضوع پرداخته‌ایم.

البته این دکمه‌ها را می‌توانید برای کارهای دیگری نیز تنظیم کنید و امکانات این دسته از ماوس‌ها تنها در بازی استفاده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت ماوس گیمینگ و عادی

موس توپی

انواع موس

یکی دیگر از انواع موس، موس‌های توپی مانند ماوس لاجیتک MX ERGO هستند که مانند ماوس‌های توپی قدیمی کار می‌کنند اما تفاوت‌هایی با آن‌ها دارند :

  • توپ این ماوس‌ها بر روی آن‌ها تعبیه شده و با دست کنترل می‌شوند
  • برخلاف بقیه انواع موس ها در جای خود ثابت‌اند و حرکت داده نمی‌شوند
  • توپ آن‌ها از جنس شیشه و یا پلاستیک فشرده است تا در طول استفاده آلوده نشوند و از کار نیفتند

ماوس‌های توپی متحرک دارای یک توپ لاستیکی در درون خود هستند که این توپ با سطح زیر Mouse در تماس است.

زمانی که شما موس را حرکت می‌دهید، توپ به همراه موس حرکت می‌کند و در درون محفظه توپ لاستیکی موس سنسور یا سنسورهایی وجود دارند که حرکت توپ را بررسی می‌کنند و با توجه به جهت، میزان و سرعت حرکت توپ به سمت‌های مختلف حرکت دست شما را ردیابی می‌کنند.

نکته نسبتاً نوستالژیکی که در رابطه با ماوس های توپی وجود دارد جمع شدن گرد و غبار در محفظه توپ لاستیکی است که می‌توانید باعث گیر کردن توپ و یا بر هم زدن روان بودن کارکرد این توپ می‌شود که باید برای رفع این مشکل توپ را از جایگاه خود خارج کنید و توپ و داخل محفظه آن را از گرد و غبار تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: مشکلات متداول ماوس

ماوس ارگونومیک

انواع موس

یکی دیگر از انواع موس کامپیوتر، موس ارگونومیک است؛ ویژگی اصلی ماوس‌های ارگونومیک مانند موس لاجیتک MX Vertical و ماوس بیاند BVM-700 در طراحی آن‌هاست و به حالتی طراحی می‌شوند تا دست شما در زاویۀ طبیعی‌تری قرار بگیرد و خستگی کمتری را احساس کند.

بیشتر بخوانید: مزایای استفاده از ماوس ارگونومیک

ماوس سایلنت

ماوس سایلنت

ماوس سایلنت همانطور که از اسمش پیداست ماوسی است که کلیک دکمه‌های آن صدای بسیار کمی را ایجاد می‌کند. این ماوس‌ها مانند دیگر انواع موس کامپیوتر کار می‌کنند و مکانیزم کلیک آن‌ها، کاربری آن‌ها را از ماوس‌های دیگر متمایز نمی‌کند.

البته به دلیل تغییرات ایجاد شده در سیستم کلیک این دسته از ماوس‌ها کلیک آن‌ها نرم‌تر است و مقدار جابه‌جایی دکمه‌های آن‌ها کمتر از ماوس‌های دیگر است و به همین دلیل برای گیمینگ مناسب نیستند اما برای استفاده در محیط‌های شلوغ اداری که تعداد زیادی از افراد در آن‌ها مشغول به کار هستند حذف این صدا می‌توانند به بسیاری از این افراد در حفظ تمرکز خود در حین کار کمک کند.

بیشتر بخوانید: ماوس سایلنت چیست

 

البته به دلیل تغییرات ایجاد شده در سیستم کلیک این دسته از ماوس‌ها کلیک آن‌ها نرم‌تر است و مقدار جابه‌جایی دکمه‌های آن‌ها کمتر از ماوس‌های دیگر است و به همین دلیل برای گیمینگ مناسب نیستند اما برای استفاده در محیط‌های شلوغ اداری که تعداد زیادی از افراد در آن‌ها مشغول به کار هستند حذف این صدا می‌توانند به بسیاری از این افراد در حفظ تمرکز خود در حین کار کمک کند.

بیشتر بخوانید: ماوس سایلنت چیست

جمع‌بندی

هیچ‌کدام از انواع موس نیست که نسبت به بقیه برتری داشته باشد و بهترین نوع ماوس برای شما به نوع استفاده‌ای که از ماوس خود خواهید داشت برخواهد گشت.

اگر شما تنها به موس ساده برای کنترل کامپیوتر خود نیاز دارید می‌توانید یک ماوس بی‌سیم تهیه کنید، اگر می‌خواهید کار‌های حرفه‌ای تری انجام دهید به یک ماوس حرفه‌ای‌تر نیاز خواهید داشت و اگر می‌خواهید به بازی بپردازید بهتر است تا یک ماوس گیمینگ تهیه کنید. هر کدام از انواع موس کامپیوتر ویژگی و کاربردهای خاص خود را دارند و بهترین دسته موس برای شما را شما معین می‌کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید ماوس

سوالات متداول درباره ماوس

آیا ماوس وایرلس برای بازی مناسب است؟

ماوس های وایرلس لگ ورودی بیشتری نسبت به ماوس های سیمدار دارند و اگر به دنبال ماوسی برای بازی هستید پیشنهاد می‌کنیم تا به دنبال ماوس سیمدار باشید؛ البته این موضوع درباره ماوس های گیمینگ وایرلس متفاوت است و به عنوان مثال ماوس لاجیتک G502 Lightspeed که وایرلس است تفاوتی در عملکرد با لاجیتک G502 HERO که سیمدار است ندارد.

آیا ماوس غیر گیمینگ برای بازی مناسب است؟

ماوس عادی برای گیمینگ مناسب نیست، اما همچنان بازی با ماوس عادی امکان پذیر است. اما اگر از یک ماوس گیمینگ برند اصلی برای بازی استفاده کنید و بهبود عملکرد خود را با ماوس گیمینگ مشاهده و تجربه کنید و تفاوت ماوس گیمینگ و عادی را متوجه شوید دیگر نخواهید خواست تا از ماوس عادی برای بازی استفاده کنید.

اگر نور قرمز ماوس روشن نمی شود به این معناست که ماوس خراب است؟

خیر، به عنوان مثال هیچ یک از ماوس های لاجیتک از نور مرئی برای اسکن سطح زیر ماوس استفاده نمی شود، به همین دلیل در حین کار کردن با ماوس نور قرمز رنگی مشاهده نمی شود و این به معنی خراب بودن ماوس نیست.

ماوس برای دست چپ چه ویژگی دارد

برخی از افراد چپ دست با دست چپ خود با ماوس کار می‌کنند و با توجه به این که ماوسی مخصوص دست چپ ساخته نمی شود اما برخی از ماوس ها دارای طراحی متقارن هستند که قابلیت کار با هردو دست را دارند تا این افراد نیز بتوانند با راحتی با ماوس کار کنند.ماوس چپ دست

ماوس بلوتوث دار بهتر است یا دانگل دار

امروزه با توجه به این که پورت های اتصال لپتاپ ها در حال کمتر شدن هستند تهیه ماوس بلوتوثی برای آینده با توجه به عدم وجود دانگل بهتر خواهد بود؛ از طرفی عمر باتری ماوس بلوتوثی کمتر از ماوس دانگل وایرلس دار است اما اکثر ماوس های بلوتوثی دارای باتری غیر قابل تعویض و شارژی هستند و شما می‌توانید تا در حین شارژ با ماوس کار کنید.
همچنین اکثر ماوس های بلوتوثی با دانگل وایرلس برند خود نیز کار می‌کنند و می‌توانید تا امروز این ماوس را با دانگل آن استفاده کنید و در آینده به کمک بلوتوث!

در صورتی که سؤالی در رابطه با ماوس خود و یا نحوۀ کارکرد آن دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به سؤال شما پاسخ دهیم.

نظرات (6)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *