تمام ماوس‌ها در قسمت پایینی خود بخشی دارند که به آن سنسور گفته می‌شود و بیشتر ماوس‌ها نور قرمز رنگی را ساطع می‌کنند. اما نور قرمز ماوس چیست و کاربرد آن چیست؟

انواع ماوس

انواع ماوس را می‌توان براساس نوع کارکرد آن‌ها و یا کاربرد اصلی آن‌ها به ماوس‌های لیزری، ماوس توپی، ماوس اپتیکال، ماوس وایرلس و ماوس گیمینگ تقسیم بندی کرد. ماوس اپتیکال به ماوسی گفته می‌شود که در قسمت پایینی خود دارای سنسور نوری باشد و به کمک این سنسور کار کند.

مجموعه سنسور یا حسگر این ماوس‌ها از چراغ LED قرمز رنگ، لنز و سنسور تصویری درون ماوس ایجاد می‌شود.

ماوس نوری چگونه کار می‌کند

در ابتدا نور قرمز ماوس به سطح میز یا ماوس‌پد شما تابیده می‌شود و دلیل این کار عملیات تصویربرداری از سطح میز شماست.

سپس با بازتاب نور از سطح میز به سمت سنسور، عبور آن و تغییر زاویه مورد نیاز آن توسط لنز و ورود نور به سنسور ماوس از سطح میز شما موقعیت فعلی خود را متوجه می‌شود.

ماوس چگونه کار می کندسپس زمانی که شما ماوس خود را حرکت می‌دهید با انجام این عملیات به صورت مداوم و با سرعت بالا و با مقایسه تصاویر ماوس شما متوجه جهت و میزان حرکت دست شما می‌شود و این حرکت را به عنوان حرکت نشانگر ماوس در کامپیوتر به شما نمایش می‌دهد.

هرچقدر که میزان DPI ماوس شما بیشتر باشد بدین معناست که ماوس شما تصاویر با رزولوشن بالاتری را پردازش می‌کند و مفهوم آن این است که برای فعال کردن ماوس نیاز به جابه‌جایی زیادی ندارید و تنها با چند میلی‌متر جابه‌جایی می‌توانید نشانگر ماوس خود را به موقعیت مورد نظرتان ببرید.

نور قرمز ماوسچرا نور ماوس قرمز است

دلیل قرمز رنگ بودن نور ماوس دلیلی است که به فیزیک اپتیک و ویژگی‌های نورهای با فرکانس مختلف بر می‌گردد.

دلیل قرمز بودن نور ماوس این است که به دلیل پایین‌تر بودن فرکانس آن از هر رنگ نور مرئی راحت‌تر از روی سطوح مختلف بازتاب می‌شود که کار سنسور پردازنده این نور را ساده‌تر می‌کند و باعث می‌شود تا عملیات ردیابی حرکات دست شما با ماوس با دقت بیشتری انجام بگیرد.

چرا ماوس لاجیتک نور ندارد

اگر ماوس برند لاجیتک دارید و از سنسور ماوس خود نوری مشاهده نمی‌کنید بدین معنا نیست که نور ماوس شما از کار افتاده است. دقت کنید که در مدل‌هایی که این اتفاق را مشاهده می‌کنید در کنار سنسور عنوان “Invisible Optic” به معنای اپتیک نامرئی نوشده شده‌است.

دلیل این امر استفاده از نور با فرکانسی خارج از محدوده فرکانس قابل رؤیت توسط چشم انسان است. این امر باعث می‌شود در حین کار ماوس توجه شما را به خود جلب نکند و نور ماوس قرمز رنگ در فضاهای تاریک به عنصری آزار رسان تبدیل نشود.

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *