اگر قصد خرید هدفون جدیدی برای خود را داشته باشید یکی از ویژگی‌هایی که در لیست ویژگی‌های یک هدفون می‌بینید مقاومت هدفون یا امپدانس هدفون است؛ معنا و مفهوم این ویژگی چیست؟ مقاومت بیشتر بهتر است یا کمتر؟ در این مطلب به توضیح مقاومت هدفون و اهمیت آن برای کمک به شما در تهیه هدفون مناسب می‌پردازیم.

مقاومت هدفون چیست

مقاومت هدفون که با عنوان امپدانس نیز شناخته می‌شود به معنای مقاومت الکتریکی مدار هدفون از اتصال مثبت جک هدفون تا اتصال منفی آن است و به واحد اهم (Ohm) محاسبه می‌شود.

میزان مقاومت یک هدفون مشخص کننده میزان قدرت خروجی آمپلی‌فایری است که هدفون به آن متصل می‌شود؛ آمپلی‌فایر باید بتواند تا میزان قدرت مورد نیاز را به هدفون‌ها برساند تا هدفون‌ها بتواند با سطح بلندی صدا مناسبشان به پخش موسیقی بپردازد.

به این معنا که هرچه مقاومت هدفون بیشتر باشد، قدرت بیشتری برای گوش دادن به موسیقی با بلندی صدای معقول یا به اصطلاح درایو کردن آن‌ها نیاز دارید.

به صورت ایده‌آل باید تا مقاومت هدفون شما 8 برابر مقاومت آمپلی‌فایر شما باشد. به عنوان مثال اگر مقاومت هدفون شما 16 اهم باشد، یک آمپلی‌فایر 2 اهم به صورت ایده‌آلی این هدفون را راه‌اندازی می‌کند.

این نسبت با عنوان دمپینگ فاکتور (Damping Factor) شناخته می‌شود، به معنی نسبت مقاومت هدفون به مقاومت آمپلی‌فایر، باید تلاش کنید تا این عدد تا جای ممکن به عدد 8 نزدیک شود.

البته نکات دیگری مانند حساسیت یا Sensivity در هدفون و قدرت خروجی آمپلی‌فایر نیز در این مسائل دخیل هستند؛ اما بحث ما در این مطلب امپدانس هدفون است.

هدفون با چه امپدانسی مناسب است

امپدانس هدفون چیست

هدفون‌ها و هندزفری‌های عادی دارای مقاومتی در حدود 20 تا 50 اهم دارند؛ این هدفون‌ها توانایی راه‌اندازی توسط خروجی هدفون تلفن‌های همراه، لپتاپ و قطعات الکترونیکی که با باتری کار می‌کنند را دارند.

هدفون‌هایی که دارای امپدانس هدفون بین 50 تا 100 اهم هستند را نیز می‌توان با این تجهیزات الکترونیکی استفاده کرد؛ اما صدای آن‌ها خیلی زیاد نمی‌شود و برای استفاده در محیط‌های شلوغ و پرسروصدا مناسب نخواهند بود و به صورت ایده‌ال برای استفاده از آن‌ها نیاز به یک آمپلی‌فایر دارید.

هدفون‌هایی با مقاومت بالاتر قطعا نیاز به آمپلی‌فایر برای راه‌اندازی دارند و بدون آمپلی‌فایر نمی‌توان صدای به هیچ عنوان بلندی از آن‌ها شنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت اسپیکر مانیتورینگ و عادی

به صورت کلی:

  • مقاومت هدفون‌های همراه مناسب: 16 تا 50 اهم
  • مقاومت هدفون‌های استودیویی و Hi-Fi مناسب: 60 اهم و بیشتر
  • مقاومت هدفون‌های مناسب DJ و تنظیم موسیقی: 60 اهم و بیشتر

کاربرد امپدانس هدفون بالا چیست؟

کاربرد هدفون با مقاومت بالا

آمپلی‌فایرهای خانگی توان بالایی دارند؛ چرا که بیشتر مناسب راه‌اندازی سیستم صوتی خانگی طراحی شده‌اند؛ به همین دلیل برای این که یک هدفون را بدون آن که بسوزد بتوانید به آن آمپلی‌فایرها متصل کنید؛ اگر نمی‌خواهید با صدای بلند به موسیقی خود گوش دهید، باید مقاومت بالایی داشته باشند تا بتوانند این قدرت زیاد را مهار کنند. مقاومت بالا با ولتاژ ثابت باعث می‌شود تا جریان کمتری در مدار ایجاد شود.

از طرف دیگر آمپلی‌فایرهایی که برای اتصال به هدفون طراحی شده‌اند و به برق متصل می‌شوند؛ به دلیل اتصال مستقیم به برق شهری نویز زیادی در سیگنال خروجی خود خواهند داشت و امپدانس هدفون بالا باعث می‌شود این سیگنال‌های نویز یا دیستورشن نتوانند در سیگنال موسیقی شما ایراد ایجاد کنند.

هدفونی که مقاومت بالاتری دارد صرفا به این معنا نیست که کیفی صدای بهتری دارد؛ اما امپدانس هدفون بالاتر به این معناست که می‌توانید هدفون خود را به دک (DAC) و آمپلی‌فایرهایی که قدرت بیشتری دارند و پردازش صدا را به صورت بهتری انجام می‌دهند متصل کنید.

به عنوان مثال Beyerdynamic که یکی از قدیمی‌ترین برندهای سازنده هدفون در جهان است یک مدل از هدفون خود به نام Beyerdynamic DT 770 Pro را در 3 مدل با امپدانس‌های مختلف 32 اهم، 80 اهم و 250 اهم ارائه می‌کند و همه آن‌ها دارای کیفیت صدای یکسانی هستند؛ اما برای استفاده به همراه دستگاه‌های متفاوتی طراحی شده‌اند.

مدل 32 اهم برای گوش دادن به موسیقی برای افراد عادی، مدل 80 اهم برای گوش دادن به موسیقی با پلیرهای حرفه‌ای و مدل 250 اهم برای تنظیم و میکس موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در صورتی که سوالی درباره این موضوع یا موضوعات مشابه دارید می‌توانید سوال خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *