اگر به بازی با کامپیوتر یا کنسول بازی یا حتی گوشی موبایل بپردازید، اطرافیان شما بعد از مدتی از صداهای محیط بازی و شلیک‌های مداوم و انفجار نارنجک شما و صدای تعویض دنده‌های مکرر در دور موتورهای بالا خسته خواهند شد. ممکن است شما در هنگام بازی از هندزفری استفاده کنید و با میکروفون داخلی کامپیوتر خود تلاش کنید تا دیگران را با بازی خود آزار ندهید؛ اما بعضی اوقات بهتر است تا همه تجهیزات مورد نیاز خود برای ارتباط با محیط بازی و دوستانتان را در یک پکیج داشته باشید و اینجاست که استفاده از یک هدست گیمینگ می‌تواند راهکاری برای حل مشکلات شما باشد. اما هدست های گیمینگ مدل‌ها و قابلیت‌های فراوان و متفاوتی دارند، کدام برای شما مناسب است؟ در این راهنمای خرید هدست گیمینگ به توضیح تمام این قابلیت‌ها و نکاتی به آن‌ها در زمان خرید یک هدست مخصوص بازی باید توجه کنید می‌پردازیم.

هدست گیمینگ چه ویژگی هایی باید داشته باشد

ما در شش نکته و فاکتورهای وابسته به شما به نحوه انتخاب یک هدست گیمینگ که مناسب شما باشد می‌پردازیم.

پلتفرم بازی

اولین نکته‌ای که می‌بایست به آن توجه کنید، پلتفرمی است که در آن به بازی می‌پردازید. هدست‌های مختلف ممکن است برای پلتفرم‌های مختلف طراحی شده باشند و هدست‌های گیمینگ با توجه به اینکه قابلیت کار با کنسول‌های بازی را دارند، قابلیت‌های برخی از آن‌ها تنها با استفاده از PC قابل فعالسازی‌ هستند که این موضوع یکی از مزیت‌های استفاده از گیمینگ PC در مقابل کنسول‌های بازی محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: مزایای بازی با PC

هدست مخصوص بازی که برای استفاده با کامپیوتر طراحی شده باشد با پورت USB متصل می‌شود و امکان اتصال آن به گوشی وجود ندارد؛ درحالی که هدست گیمینگ مخصوص موبایل علاوه بر این که با جک 3.5mm متصل می‌شود دارای طراحی کوچکتر و سبک‌تری است تا قابل حمل تر باشد و تنظیمات صوتی آن به نحوی است که برای گوش دادن به موسیقی هم مناسب باشد.

راحتی هدست گیمینگ

هدست‌های گیمینگ اکثراً به حالت Over Ear ارائه می‌شوند که بدین معناست که گوشی‌های هدست به جای این که روی گوش شما قرار بگیرند، دور گوش را احاطه می‌کنند و بر روی سر شما تکیه می‌دهند. راحت بودن هدست گیمینگ از هر قابلیت و ویژگی دیگری اهمیت بیشتری دارد؛ به این دلیل که استفاده طولانی مدت از یک هدست نامناسب حتی به مدت 1 ساعت می‌تواند دردناک باشد.

تجمع حرارت در ناحیه گوش و تعرق گوش بعد از یک ساعت استفاده عذاب آور می‌شود و وزن هدست می‌تواند به گردن درد و حتی سردرد‌های آزار دهنده منجر شود.

ایزوله سازی صدا

مقدار ایزوله کردن صدا توسط گوشی‌های هدست تأثیر مستقیمی بر کیفیت صدای هدست دارد و هرچه این عملیات بهتر انجام شود، علاوه بر این که شما صدای بیرون را نخواهید شنید و کسی نمی‌تواند مزاحم بازی شما شود، دیگران نیز صدای بازی شما را نمی‌شنوند و شما نیز مزاحم کار دیگران نخواهید بود.

اندازه و جنس به کار رفته در ساخت گوشی هدست گیمینگ در میزان و کیفیت ایزوله سازی صدا تأثیر می‌گذارد، همچنین دقت کنید که فوم بکار رفته در ساخت گوشی هدست های گیمینگ در ابتدا مقداری سخت است و ممکن است تا شکل آن کاملاً مناسب هندسه جمجمه شما نباشد، اما پس از مدتی استفاده، جنس این فوم مقداری نرم می‌شود و در طول زمان فرم می‌گیرد و احساس راحتی بیشتر خواهید کرد.

شنیدن صدای قدم‌های افرادی که در اطراف شما هستند در موقعیت یابی آن‌ها کمک زیادی به شما خواهد کرد و هدست مخصوص بازی که ایزوله سازی محیط بهتری داشته باشد به شما کمک می کنید تا این صداها را بهتر بشنوید.

این دسته از هدست‌ها بسیار کمیاب‌ هستند و مدل‌های زیادی از آن‌ها تولید نشده است اما هدست مخصوص بازی که دارای نویز کنسلینگ نیز باشد می‌تواند در ایزوله سازی صدای محیط بسیار بهتر از هدست مخصوص بازی که تنها دارای Passive Isolation است، عمل کند.

کیفیت صدا هدست گیمینگ

یکی از فاکتور‌های حائز اهمیت در حین انتخاب یک هدست گیمینگ مناسب، کیفیت صدای آن است. مهم‌ترین عامل در این زمینه نیز اندازه درایور هدست است. هدست‌های گیمینگ حرفه‌ای معمولاً دارای درایوهایی با اندازه 40 میلی‌متر و بالاتر هستند تا بیس بسیار قدرتمندی داشته باشند و بتوانند صدای هیجانی‌تری را در حین بازی به گوش شما برسانند.

توجه کنید که یک هدست گیمینگ برای گوش دادن به موسیقی ایده‌آل نیست و بهتر است تا اگر قصد تهیه یک هدست برای بازی و گوش دادن به موسیقی را دارید یک هدست مخصوص موسیقی را تهیه کنید و از آن برای گیمینگ نیز استفاده کنید.

البته یک هدست مخصوص بازی می‌تواند قابلیت‌هایی را برای محیط بازی به شما ارائه دهد که یک هدفون معمولی از پس آن بر نمی‌آیند.

Surround Sound

surround sound چیست

نباید این قابلیت را با صدای 3 بعدی اشتباه گرفت. این قابلیت در دستگاه‌های دیگر یک قابلیت اضافه و لوکس به حساب می‌آید اما در هدست‌های گیمینگ یک قابلیت حیاتی محسوب می‌شود. هدست‌هایی که دارای Surround Sound هستند می‌توانند موقعیت صدا را با اجرای افکت‌هایی بر روی سیگنال اصلی صوتی به نحوی اجرا کنند که شما احساس کنید که این صدا از زاویۀ خاصی در محیط بازی شنیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: صدای 3 بعدی چیست

قابلیت Dolby DTS Headphone:X قابلیتی است که در هدست‌های گیمینگ لاجیتک استفاده می‌شود و این توانایی را دارد که تنها با درایورهای استریو درون هدست، شبیه‌سازی یک مجموعه صوتی 7.1 را داشته باشد و محیط 360 درجه‌ای از اطراف شما در بازی را به وجود بیاورد.

میکروفون هدست گیمینگ

اکثر بازی‌ها امروزه به صورت آنلاین و مولتی‌پلیر هستند و محوریت داستان بازی در رقابت تیم‌ها با یکدیگر است. این موضوع اهمیت کیفیت میکروفون را برای ارتباط با هم تیمی‌های شما را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

هدست گیمینگ

همچنین داشتن هدستی با کیفیت میکروفون مناسب می‌تواند برای اجرای دستورات صوتی در حین بازی نیز کاربرد داشته باشد. میکروفون یک هدست گیمینگ مناسب می‌بایست دارای میکروفون نویز کنسلینگ باشد تا صدای تولید شده توسط هدست یا صدای کلید‌های شما را دریافت نکند و تنها صدای شما را به صورت بسیار واضح به دوستانتان برساند.

یک هدست مخصوص بازی حرفه‌ای حتی صدای ورودی شما را در حین بازی برای خودتان نیز پخش می‌کند و مانیتور می‌کند که در حین بازی شنیدن صدای خدتان به صورت کاملاً شفاف مانند زمانی که اصلاً هدفون به گوش ندارید بسیار کاربردی است، زیرا اگر شما در حین صحبت کردن صدای خودتان را نشنوید صحبت کردن برایتان سخت‌تر می‌شود.

هدست گیمینگ بی سیم یا با سیم

اکثر هدست‌ها و تجهیزات مخصوص بازی مانند کیبورد گیمینگ و ماوس گیمینگ سیمدار هستند تا به شما حداکثر سرعت ممکن در انتقال اطلاعات را بدهند. حتی برخی از مدل‌ها مانند لاجیتک G935 و لاجیتک G635 هدست‌هایی هستند که تنها تفاوت آن‌ها در بی‌سیم یا سیم‌دار بودن آن‌ها است.

به صورت خلاصه هدست‌های سیم‌دار به دلیل عدم وجود باتری و سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم، سبک‌تر از هدست‌های بی‌سیم هستند اما هدست‌های بی‌سیم آزادی حرکت بیشتری به شما می‌دهند.

بیشتر بخوانید: هدفون بی‌سیم یا سیم‌دار

قیمت هدست گیمینگ

قیمت هدست‌های گیمینگ مقداری بالاتر از هدفون‌های عادی است اما گسترۀ قیمت هدست‌های گیمینگ بسیار وسیع است. اگر هدست مخصوص بازی ارزان‌قیمت‌تری مانند هدست لاجیتک G230 یا هدست گیمینگ بیاند BGH-454 را تهیه کنید کیفیت بسیار مناسبی را در اختیار شما قرار خواهند داد، اما اگر هدست‌های گران‌قیمت‌تر مانند هدست لاجیتک G933 را تهیه کنید علاوه بر کیفیت بالا، قابلیت‌هایی را در اختیار شما قرار خواهد داد که هدست‌های ارزان‌قیمت‌تر قابلیت ارائه آن‌ها را ندارند.

همچنین ویژگی‌های ظاهری هدست مانند ساپورت از نورپردازی LIGHTSYNC RGB نیز می‌تواند هزینه هدست را افزایش دهد.

خرید هدست گیمینگ مناسب

زمانی که یک هدست گیمینگ را انتخاب کردید حتماً مطالب بررسی آن محصول را مطالعه کنید، به عنوان مثال می‌توانید بررسی هدست Logitech G935 را مطالعه کنید و یا بررسی هدست گیمینگ Logitech G433 را در ویدئوی زیر مشاهده کنید.

اما در آخر انتخاب شما به انتظاری که از هدست گیمینگ خود دارید بر می‌گردد. هدست‌های گیمینگ متوسط به شما کیفیت مناسب و قابلیت‌هایی مانند شبیه‌سازی محیطی صدا در بازی را ارائه می‌دهند، اما شفافیت صوتی هدست‌های گران‌قیمت‌تر یا هدست‌های عادی را به شما نمی‌دهند.

در صورتی که سؤالی در رابطه با هدست گیمینگ یا تجهیزات گیمینگ دارید می‌توانید تا سؤال خود را در بخش کامنت‌ها ثبت کنید تا در اسرع وقت پاسخ آن را به شما ارائه دهیم.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

بیشتر بخوانید:

نظرات (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *