اگر شما یک گیمر باشید، چه نوع کیبوردی را برای بازی انتخاب می‌کنید؟ کیبورد‌ مکانیکی یا ممبران؟ تفاوت کیبورد مکانیکی با کیبورد معمولی چیست؟ در این مقاله با تفاوت کیبورد گیمینگ و معمولی آشنا می‌شویم.

کیبورد چیست

کیبورد چیست

کیبورد یا صفحه کلید وسیله‌ای است که می‌توانید به کمک آن به انتقال اطلاعات و دستورات مختلف به کامپیوتر خود بپردازید.

کیبورد کامپیوتر می‌تواند بر اساس تعداد دکمه‌هایی که دارد فول سایز، دارای دکمه‌های مولتی مدیا، دارای دکمه‌های میانبر یا TKL یا Ten Key Less باشد که به این معنا است که دکمه‌های سمت راست که مختص به نامبرپد (Number Pad) هستند در آن وجود نداشته باشد.

کیبوردها معمولاً با توجه به نوع اتصال بی‌سیم یا سیم‌دارشان تقسیم‌بندی می‌شوند و هرکدام مزایا و معایب خود را دارند، به عنوان مثال یک کیبورد بی‌سیم با اتصال به کمک دانگل USB شما را از شر سیم‌های مزاحم راحت کرده و به شما اجازه می‌دهد تا کیبورد خود را در هر نقطه‌ای در فاصله 10 متری از گیرنده آن قرار دهید اما کیبوردهای سیم‌دار اتصالی بدون مزاحمت موج‌های رادیویی از دستگاه‌های دیگر و واکنش پذیری سریع‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهند، اما باید به صورت مداوم با سیم آن درگیر باشید.

همچنین کیبوردهایی وجود دارند که اتصال وایرلس آن‌ها به کمک بلوتوث ایجاد می‌شود که دیگر نیاز به دانگل USB برای اتصال نداشته درنتیجه، نگرانی برای گم کردن دانگل خود نخواهید داشت. اما این کیبوردهای قیمت بالاتری نیز دارند و البته یکی از مزایای استفاده از آن‌ها قابلیت اتصالشان به دستگاه‌های همراه مانند تلفن همراه و تبلت است.

بیشتر بخوانید: تفاوت کیبورد وایرلس و سیمدار 

انواع کیبورد

کیبوردها بر اساس نحوه کارشان نیز تقسیم بندی می‌شوند و به دو دسته مکانیکی و ممبران تقسیم می‌شوند، هرکدام از این انواع کیبورد نیز مزیت‌ها و معایب خود را دارند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

کیبورد ممبران

کیبورد ممبران

کیبورد‌های معمولی یا ممبران (Membrane) دارای یک برد اصلی هستند و روی آنها قطعات پلاستیکی وجود دارند که توسط یک قسمت لاستیکی از هم جدا شده‌اند، با فشار دادن این نوع دکمه قسمت لاستیکی آن فشرده می‌شود و قطعه پلاستیکی رویه آن حرکت می‌کند و باعث ایجاد یک اتصال کوتاه مدت در بین دو ورق صفحه کلید می‌شود که این پیام برای کامپبوتر شما می‌فرستد که دکمه‌ای فشرده شده است.

کیبورد‌های ممبران نسبت به کیبورد‌های مکانیکی کم‌صداتر هستند و با توجه به ساده‌تر بودن مکانیزم کاری آنها، هزینه ساخت بسیار کمتری نیز دارند، اما کیبورد‌های ممبران عمر بسیار کمتری نسبت به کیبورد‌های مکانیکی دارند. همچنین به دلیل ساختار باریک‌تر آن‌ها کیبوردهایی که در ساخت لپتاپ‌ها به کار می‌روند از این دسته هستند.

البته این به معنی کاربردی نبودن کیبوردهای ممبران برای گیمینگ نیست و حتی کیبوردهای گیمینگ ارزان قیمت به جای استفاده از سوییچ‌های مکانیکی برای کاهش هزینه از صفحه کلید ممبران در کیبورد گیمینگ استفاده می‌کنند؛ اما کیبورد گیمینگ با سوییچ مگانیکی اصلح هستند.

کیبورد مکانیکال

کیبورد مکانیکی

کیبوردهای مکانیکی از سوییچ‌ها و اکتیواتورهای مکانیکی برای فعال‌سازی دکمه‌ها استفاده می‌کنند. بر خلاف کیبوردهای ممبران شما برای فعال سازی یک دکمه نیاز به فشار دادن کامل دکمه ندارید و اگر دکمه را از یک حداقلی بیشتر فشار دهید دکمه فعال خواهد شد که این دسته از کیبوردها را مناسب برای تایپ می‌کند و این مقدار برای هر سوییچ متفاوت است.

بیشتر بخوانید: کیبورد مکانیکال چیست

مزیت استفاده از کیبوردهای مکانیکی این است که با توجه به جدا بودن سیستم هر دکمه، محدودیتی در تعداد دکمه‌ای که می‌توانید به صورت همزمان فعال کنید نخواهید داشت، البته این موضوع برای خود صفحه کلید است و سیم متصل کننده این صفحه کلید همچنان در تعداد دستورات ارسالی محدودیت دارد، اما محدودیت آن 10 دکمه به صورت همزمان است که عملاً محدودیتی به حساب نمی‌آید.

به علاوه، کیبوردهای مکانیکی به دلیل استفاده از سوییچ‌های جداگانه برای هر دکمه که از جنس پلاستیک و فلز هستند، وزن بسیار بیشتری نسبت به کیبوردهای ممبران دارند.

کیبورد گیمینگ

کیبورد گیمینگ

کیبورد گیمینگ به کیبوردهایی گفته می‌شود که دارای قابلیت‌هایی هستند که در حین بازی می‌توانند به شما در انجام کارهای مختلف با سرعت بالاتر کمک کنند و سرعت واکنش شما را نسبت به اتفاقات بازی افزایش دهند.

کیبوردهای گیمینگ غالباً از دسته کیبوردهای مکانیکی هستند. همانطور که گفتیم، کیبورد‌های مکانیکی از یک مکانیزم مکانیکال برای فشردن دکمه‌ها استفاده می‌کند و انواع مختلفی دارد، اما در کل همه آنها از قطعه‌هایی مانند پایه دکمه، فنر و رویه آن تشکیل می‌شود.

کیبوردهای گیمینگ قابلیت‌هایی از جمله نورپردازی RGB و دکمه‌های اضافه ماکرو را نیز به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید با تنظیم آن‌ها دستوراتی که در بازی با چند دکمه و ترتیب خاصی از فشردن آن‌ها فعال می‌شوند و در بازی شما پرتکرار هستند را تنها با فشار یک دکمه فعال کنید.

کیبورد‌های مکانیکی عمر بیشتری نسبت به کیبورد‌های ممبران دارند و کلیک‌ها را بسیار سریع‌تر ثبت می‌کنند که می‌تواند تعداد کلیک‌های شما روی کیبوردتان را در یک زمان مشخص بالاتر ببرد.

کیبوردهای مکانیکی برای فعال‌سازی دکمه‌ها و دستورات نیازی به فشرده شدن کامل دکمه ندارند و به این دلیل زمانی که مشخصات کیبوردهای مکانیکی را بررسی می‌کنید خواهید دید که برای دکمه‌های آن دو عدد که یکی میزان فشرده شدن ماکسیموم دکمه است و دیگری مقدار فشرده شدن مورد نیاز دکمه برای فعال‌سازی دستور است ذکر می‌شود.

کیبورد گیمینگ یا عادی

ممکن است شما گیمر نباشید، اما همچنان بتوانید از قابلیت‌های اضافه‌ای که کیبوردهای گیمینگ با سوییچ‌های مکانیکی به شما ارائه می‌دهد بتوانید به خوبی استفاده کنید.

به عنوان مثال می‌توانید از دکمه‌های ماکرو خود برای فعال‌سازی میانبرهای پرکاربرد مانند کپی، پیست (Paste)، تغییر زبان تایپ و… استفاده کنید و به کار خود سرعت دهید.

بیشتر بخوانید: دکمه های میانبر ویندوز 10

حتی می‌توانید با تجربه بهتر تایپی که این دسته از کیبوردها به شما ارائه می‌دهند سرعت تایپ خود را افزایش دهید.

اما اگر احساس می‌کنید که نیازی به این قابلیت‌های اضافی ندارید و تنها به دنبال یک کیبورد جدید هستید پیشنهاد می‌کنیم با توجه به هزینه کمتری که انجام می‌دهید یک محصول با کیفیت تهیه کنید.

در صورتی که به دنبال کیبورد جدیدی برای خود هستید پیشنهاد می‌کنیم مطلب راهنمای خرید کیبورد را مطالعه نمایید.

اگر سؤالی در رابطه با تجهیزات گیمینگ یا مانیتور گیمینگ دارید می‌توانید سؤال خود را در بخش کامنت‌ها ثبت کنید تا در اسرع وقت پاسخ آن را به شما ارائه دهیم.

برای مشاهده مدل‌های مختلف ماوس و کیبورد گیمینگ می‌توانید صفحه لیست محصولات کیبورد و ماوس گیمینگ لاجیتک را مشاهده کنید.

سؤالات متداول درباره کیبورد گیمینگ

آیا برای بازی حتماً باید از کیبورد گیمینگ استفاده کرد؟

استفاده از کیبورد گیمینگ به شما قابلیت اجرای سریع‌تر دستورات را با دقت بیشتری می‌دهد و به این دلیل استفاده از کیبورد گیمینگ برای بازی توصیه می‌شود، اما لازمه بازی نیست و در مرحله اول برای بازی با کامپیوتر توصیه می‌کنیم یک ماوس گیمینگ مناسب تهیه کنید.

تفاوت کیبورد گیمینگ و عادی چیست؟

کیبورد گیمینگ با توجه به این که برای بازی بهینه شده است قابلیت‌هایی را به شما ارائه می‌دهد تا عملکرد شما را در بازی بهبود دهد، قابلیت‌هایی مانند دکمه های ماکرو

چرا صدای کیبورد گیمینگ زیاد است؟

کیبوردهای گیمینگ حرفه‌ای از سوییچ‌های مکانیکی برای فعال کردن دکمه‌ها استفاده می‌کنند که در هنگام کار پرصداتر از کلیدهای ممبران لاستیکی هستند، اما در عوض واکنش‌پذیری سریع‌تر و قابلیت فعال‌سازی چندین دکمه به صورت همزمان را به شما ارائه می‌دهند.

آیا کیبورد گیمینگ وایرلس داریم؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تجهیزات گیمینگ داشتن زمان لگ ورودی بسیار کم است، دستیابی به این قابلیت با یک اتصال وایرلس بسیار دشوار است و با سیمدار کردن تجهیزات این مشکل برطرف می‌شود، اما همچنان این به معنی عدم وجود کیبوردهای گیمینگ وایرلس با ورودی لگ کم نیست.

اگر سؤالی در رابطه با تجهیزات گیمینگ یا مانیتور گیمینگ دارید می‌توانید تا سؤال خود را در بخش کامنت‌ها ثبت کنید تا در اسرع وقت پاسخ آن را به شما ارائه دهیم.

نظرات (5)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *