اگر به دنبال تهیه یک کیبورد جدید هستید، احتمالا عنوان کیبورد مکانیکال و مکانیکی و کیبورد ممبران و معمولی به گوشتان خورده است. اما تفاوت کیبورد مکانیکی با معمولی چیست؟

برای هر نوع کاربری کدام یک بهتر است و تفاوتشان در کارکرد چیست؟ در این مطلب به توضیح کامل این مورد خواهیم پرداخت.

کیبورد مکانیکال چیست؟

کیبورد مکانیکی چیست

کیبورد مکانیکال (Mechanical Keyboard) به کیبوردی گفته می‌شود که مکانیزم فعالسازی دکمه‌های آن به صورت مکانیکی و از قطعات متحرک تشکیل شده‌است که باعث می‌شود تا هر دکمه سوئیچ دکمه خود را داشته باشد و در هنگام تایپ حس متفاوت و واکنش پذیری بیشتری داشته باشد.

گیمرها و تایپیست‌ها ترجیح می‌دهند تا در زمان بازی و کار از کیبورد مکانیکال استفاده کنند به این دلیل که فعالسازی دکمه‌ها بازخورد محکم‌تری به آن‌ها می‌دهد که حس بهتری دارد و سرعت کار آن‌ها را افزایش می‌دهد.

همچنین کیبوردهای مکانیکی قیمت بالاتر و عمر بسیار طولانی‌تری از کیبوردهای معمولی و ممبران دارند.

بیشتر بخوانید: کیبورد مکانیکی ارزان لاجیتک – معرفی Logitech G413 SE

کیبورد ممبران چیست؟

کیبورد ممبران چیست

کیبورد عادی یا ممبران (Membrane) از یک برد که دارای نقاط اتصال جداگانه برای هر دکمه است به همراه یک صفحه لاستیکی ممبران یا حافظه دار تشکیل شده‌است که با فشار دکمه‌ها این صفحه لاستیکی فشرده و تغییر شکل می‌دهد و با رها کردنش به حالت قبلی خود برمی‌گردد.

کیبوردهای عادی و کیبوردهایی که قرار است قیمت ارزانی داشته باشند از این نوع کیبورد هستند؛ همچنین این نوع از کیبورد به علت ضخامت کم آن‌ها در لپتاپ‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین به علت وجود صفحه لاستیکی این کیبوردها در برابر ریختن مایعات و ورود گرد و غبار به برد اصلی مقاوم هستند.

در مقایسه با کیبوردهای مکانیکی، کیبوردهای ممبران بازخورد حسی و فیزیکی کمتری در هنگام تایپ به شما ارائه می‌دهند و عمر کمتری نسبت به یک کیبورد مکانیکال دارند.

این نوع از کیبوردها مناسب افرادی است که به دنبال یک کیبورد ارزان قیمت یا ساده هستند که کار با آن نیز ساده باشد.

بیشتر بخوانید: انواع کیبورد کامپیوتر

تفاوت کیبورد مکانیکی با معمولی

تفاوت اصلی یک کیبورد مکانیکال با یک کیبورد عادی در مکانیزم کارکرد دکمه‌های آن است که این تفاوت باعث ایجاد تفاوت‌های دیگری در کاربری و تجربه کار با کیبورد می‌شود.

تجربه تایپ با یک کیبورد مکانیکی بسیار لذت بخش‌تر از یک کیبورد عادی است و دلیل آن بازخوردی که در انگشتانتان در هنگام کلیک کردن هر دکمه احساس می‌کنید است.

مقاومت فیزیکی و مکانیکی دکمه‌ها در کنار صدای فعال شدن هر دکمه تجربه لذت بخشی برای بیشتر افراد است.

همچنین در کیبوردهای عادی باید دکمه‌ها را تا انتها فشار دهید تا دکمه فعال شود و دستورات آن به کامپیوتر منتقل شود؛ اما در کیبوردهای مکانیکال بسته به سوئیچ، مقداری که باید دکمه فشار داده شود تا فعال شود کمتر از بازه حرکتی کامل دکمه است.

تفاوت بعدی در صداست، کیبوردهای مکانیکی صدای بسیار بیشتری در هنگام تایپ دارند که برای برخی این صدا لذت بخش است و دیگران ترجیح می‌دهند تا کیبوردشان صدای زیادی نداشته باشد و این مورد به سلیقه شخصی شما بر می‌گردد.

مورد بعدی عمر مفید کیبورد است که کیبوردهای مکانیکال عمر مفید بسیار بیشتری نسبت به کیبوردهای ممبران دارند.

Key Rollover چیست؟

Key Rollover به قابلیت امکان رجیستر و ثبت شدن چند دکمه کیبورد به صورت همزمان گفته می‌شود. به صورت کلی کیبوردهای مکانیکال بهتر از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند و تعداد بیشتری کلیک همزمان را پوشش می‌دهند و دلیل آن وجود سوئیچ‌های مکانیکی جداگانه برای هر دکمه است.

این قابلیت برای کسانی که به بازی می‌پردازند یا با سرعت بالا تایپ می‌کنند می‌تواند حائز اهمیت باشد و اکثر افراد نیازی به Key Rollover با تعداد بالا نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید: چگونه سریع تایپ کنیم

جمع‌بندی: تفاوت کیبورد مکانیکال با معمولی

تفاوت اصلی یک کیبورد مکانیمال با معمولی مکانیزم کارکد دکمه‌های آن‌هاست. در کیبوردهای مکانیکی هر دکمه یک سوئیچ جداگانه و مکانیزم حرکتی مکانیکی دارد و در کیبوردهای ممبران یا عادی یک صفحه لاستیکی شکل دار و حافظه دار که روی یک برد چاپی فشرده می‌شود کار انتقال دستور را انجام می‌دهد.

کیبوردهای ممبران تولیدشان ساده است، قیمت پایین‌تری دارند، کم صداتر و باریک‌تر هستند و تجربه تایپ با آن‌ها به خوبی کیبوردهای مکانیکی نیست.

کیبوردهای مکانینی قیمت بالاتری دارند، صدای بیشتری دارند، عمر مفید آن‌ها بالاتر است و از Key Rollover بیشتری پشتیبانی می‌کنند و تایپ با آن‌ها بسیار لذت‌بخش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *