گرد و غبار و اثر انگشت‌هایی که روی صفحه می‌بینید به مانیتور گیمینگ تان آسیبی نمی‌رسانند، اما ظاهر مانیتورتان را خراب می‌کنند و نمی‌گذارند آن طور که باید از تصویر مانیتورتان در حین بازی لذت ببرید. در این مطلب با نحوه تمیز کردن مانیتور کامپیوتر آشنا می‌شویم.

ممکن است با خود فکر کنید که تمیز کردن مانیتور کار ساده‌ای است، همینطور هم هست. اما همچنان نکاتی وجود دارند که باید در حین تمیز کردن مانیتور کامپیوتر و لپ تاپ آن‌ها را رعایت کنید تا از آسیب دیدن نمایشگر خود جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید:

چگونه به مانیتور خود آسیب نزنیم

تمیز کردن مانیتور

قبل از این که به نحوه تمیز کردن مانیتور آشنا شویم، چند اشتباه وجود دارد که توسط اغلب افراد انجام می‌شود که باید از آن‌ها پرهیز شود. در این قسمت با این اشتباهات آشنا می‌شویم.

در مرحله اول از پاک کننده‌هایی که خاصیت خورندگی دارند پرهیز کنید. این یعنی استفاده از الکل ضد عفونی، پاک کننده‌های بر پایه آمونیاک مانند شیشه پاک کن‌ها پرهیز کنید. این پاک کننده‌ها در طول زمان باعث از بین رفتن پوشش روی سطح مانیتور شما می‌شوند و می‌توانند باعث کدر شدن تصویر شما شوند. زمان زیادی از منسوخ شدن مانیتورهای CRT که دارای صفحه شیشه‌ای هستند می‌گذرد و استفاده از شیشه پاک کن برای تمیز کردن مانیتور نیز باید همینطور باشد.

دوم به دستمالی که برای این کار استفاده می‌کنید، توجه کنید. دستمال کاغذی ممکن است گزینه خوبی به نظر برسد اما دستمال کاغذی در سطح میکروسکوپی مانند یک سمباده عمل می‌کند و خراش‌های ریزی را روی نمایشگر ایجاد می‌کند که بعد از زیاد شدن آن‌ها تار شدن صفحه نمایش شما اتفاق خواهد افتاد. لباس‌های قدیمی و دستمال‌های کثیف نیز گزینه خوبی برای تمیز کردن مانیتور نیستند و تاثیر مشابهی خواهند داشت.

در نهایت مایع تمیز کننده را مستفیما روی صفحه نمایش نپاشید. با توجه به این که در حال تمیز کردن مانیتور خود هستید پس با یک سطح عمودی سر و کار دارید و با پاشش مستقیم روی مانیتور، مایع تمیز کننده می‌تواند از لبه پایینی وارد بدنه مانیتور شود و باعث اتصالی، زنگ زدگی و خرابی‌های دیگر برد یا قطعات داخلی دیگر مانیتور شود.

تجهیزات مناسب برای تمیز کردن مانیتور

نحوه تمیز کردن مانیتور

این لیست لوازمی است که مما برای تمیز کردن مانیتورتان به شما پیشنهاد می‌دهیم:

  • دستمال میکروفایبر – همیشه چند عدد از این دستمال‌ها داشته باشید، نه فقط برای تمیز کردن مانیتور، بلکه برای تمیز کردن تمام تجهیزات حساسی که دارید.
  • اسپری باد – این اسپری در زمان تمیز کردن هر دستگاه الکترونیکی کاربردی است، اگر اسپری باد ندارید می‌توانید محکم فوت کنید.
  • آب – تکرار می‌کنیم که مقدار زیادی آب نمی‌خواهیم، تنها مقدار کم و ترجیها در یک بطری شیشه شور برای اسپری کردن.

نحوه تمیز کردن مانیتور

تمیز کردن مانیتور

  1. باد گرفتن

    ابتدا تمام سطوح مانیتور خود را باد بگیرید تا حداکثر میزان گرد و خاک ممکن از روی آن بلند شود تا نیازی به تمیز کردن آن‌ها نداشته باشید. هرچه گرد و خاک کمتری باقی بماند، احتمال خط و خش افتادن مانیتور شما در مراحل بعدی کمتر خواهد بود.

  2. دستمال کشیدن

    دستمال میکروفایبر گرد و غبار را در میان فیبرهای خود به دام می‌اندازد و چربی‌ها را به خود جذب می‌کند، به همین دلیل به مانیتور شما آسیبی نمی‌رساند.
    از تمیز بودن دستمال خود قبل از تمیز کردن مانیتور اطمینان برقرار کنید. دقت کنید که دستمال را باید نم دار کرده و به شکلی دستمال را روی مانیتور بکشید که هر قسمتی که با سطح مانیتور تماس پیدا کرد و خاک آن قسمت را به خود جذب کرد، دیگر با مانیتور تماسی نداشته باشد.

  3. تمیز کردن مانیتور

    دستمال تمیز دیگری را مرطوب کرده و روی صفحه مانیتور بکشید، آن را به طورت دایره‌ای و در یک ناحیه نکنشید، بلکه به صورت افقی و سپس عمودی روی صفحه بکشید تا تمام آلودگی‌ها و چربی‌ها جذب دستمال میکروفایبر شما شوند.
    اگر پاک کننده قوی‌تری نیاز دارید ترکیب 50 – 50 آب و سرکه را امتحان کنید.

حال که مانیتور خود را تمیز کرده‌اید می‌توانید از تصویر واضح آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *