ویلیام اینگلیش مهندس طراح اولین ماوس کامپیوتر در سال 1968 در سن 91 سالگی درگذشت.

امروزه یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌ها برای کنترل یک کامپیوتر یک ماوس است، اما در گذشته کنترل کامپیوترها بدین سادگی نبود و با دستگاه‌هایی مانند Punch Card و Print Out ها اتفاق می‌افتاد که بسیار کند بودند و کار با آن‌ها بسبار دشوار بود؛ تا این که شخصی به نام ویلیام اینگلیش و داگلاس انگلبارت با اختراعی جدید به نام موس کامپیوتر به تغییر نحوه کار با کامپیوتر برای همیشه پرداختند.

ویلیام اینگلیش در بخش Augmentation Research Centre یا ARC در مجموعه SRI International مشغول به کار بود و وظیفه خلق روش‌هایی جدید و نوآورانه برای کار با فناوری‌های جدید و کامپیوتر را بر عهده داشت.

اولین ماوساولین ماوس در اواسط دهه 60 میلادی ساخته شد و دارای بدنه‌ای از جنس چوب، یک دکمه در قسمت بالایی آن داشت و به کمک دو پتانسیومتر که حرکت دو توپ درون این ماوس قرار داشتند کار می‌کرد.

با توجه به این که این دستگاه ویژگی خاصی نداشت، اما اختراعی بود که نحوه کار با کامپیوتر را برای افراد در سراسر جهان برای همیشه تغییر داد.

نام موس برای این دستگاه بدین صورت انتخاب شد که به ظاهر بدین شکل بود که اشاره‌گر کامپیوتر که در آن زمان Cat نام داشت حرکات ماوس را دنبال می‌کرد.

موس کامپیوتر فقط یکی از اختراعات مجموعه SRI بود؛ از نوآوری‌‌های این تیم می‌توان به نمایشگرهای Bit-mapped، HyperText و اولین نمونه‌های ویدئو کنفرانس و تماس تصویری که در سال 1968 و در نمایشگاه “The Mother of All Demos” در شهر سانفرانسیسکو برگذار شد به نمایش عموم در آمد.

سپس اینگلیش در Xerox Palo Alto Research Centre مشغول به کار شد و در آن‌جا به توسعه کامل ماوس توپی پرداخت و به ارائه دستگاهی پرداخت که دو سیستم‌عامل Microsoft Windows و Apple Macintosh را به سمت خود جذب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *