8GB، 16GB یا 32GB، چقدر رم لازم است تا کامپیوتر من بتواند بدون مشکل کارهای من را انجام دهد؟

RAM یا Random Access Memory یکی از اعضا حیاتی کارکرد کامپیوترهاست. این قطعه یک حافظه است که پردازش‌های موقت کامپیوتر در آن ذخیره می‌شوند و بعد از تکمیل پردازش و استفاده از این حافظه نتیجه آن خروجی گرفته می‌شود و در حافظه اصلی دستگاه که هارد درایو (HDD) یا SSD شما ذخیره می‌شوند.

بیشتر بخوانید: حافظه رم چیست

البته حافظه سومی در کامپیوترها وجود دارد که در خود پردازنده وجود دارد که میزان خیلی کمی هم دارد و با عنوان Cache شناخته می‌شود که حافظه حتی موقت‌تر برای از بین رفتن زمان انتقال و بازگشت برخی از اطلاعات پردازشی به رم و بازگشت آن‌ها وجود دارد.

حافظه رم برنامه‌های فعال شما را در خود ذخیره می‌کند و شما با کلیک روی برنامه دوباره شروع به استفاده از آن می‌کنید، بدون آن که برنامه دوباره نیاز به باز شدن داشته باشد. بدون حافظه رم کافی کامپیوتر شما به اندازه کافی واکنش پذیر نیست و کند می‌شود و در مواقعی که برنامه‌های بسیاری را به صورت همزمان باز داشته باشید و حافظه رم شما برای آن‌ها کافی نباشد برخی از برنامه‌ها به صورت خودکار بسته خواهند شد.

حافظه رم دستگاه‌های مختلف امروزه از 2GB تا 64GB در دستگاه‌های کاربری عادی وجود دارند و حافظه رم مورد نیاز شما بستگی به نوع کاربری شما از کامپیوترتان دارد. تماشای ویدئو آنلاین و گشت و گذار در اینترنت مقدار زیادی رم لازم ندارد.

به صورت مشابه اگر کارهای سنگینی مانند ادیت و رندر ویدئو با رزولوشن 4K، انجام بازی‌هایی با گرافیک بالا و موارد مشابه انجام می‌دهید میزان زیادی حافظه رم لازم خواهید داشت. پس با این که همه افراد نیاز به حافظه رم زیادی ندارند، اما برخی نیاز دارند تا میزان رم زیادی داشته باشند.

چقدر رم لازم دارم

اما برای شما چقدر رم لازم است؟ پاسخ این سوال مقداری بیشتر از میزان لازم، و نه خیلی بیشتر، است. شما باید مقداری بیشتر از حافظه رم مورد نیازتان در کامپیوترتان RAM داشته باشید؛ اما نباید این مقدار بیشتر به اندازه‌ای باشد که هزینه اضافی برای حافظه‌ای که قرار نیست از آن استفاده کنید پرداخته باشید.

توجه کنید که هرچه حافظه رم بیشتر باشد کامپیوتر شما سریع‌تر نخواهد شد؛ حافظه رم سریع‌تر به این مورد کمک می‌کند و آن هم تا حد محدودی، اما میزان حافظه رم بر سرعت کامپیوتر شما تاثیر مثبت ندارد. با این حال میزان کم حافظه رم باعث کند شدن و هنگ کردن کامپیوتر شما می‌شود.

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش سرعت کارکرد کامپیوتر تعویض حافظه داخلی و اصلی که در لپتاپ‌ها و کامپیوترهای قدیمی‌تر از نوع HDD هستند با یک حافظه SSD است که سرعت بسیار بالاتری دارد. درباره این مورد در مطلب افزایش سرعت کامپیوتر به صورت کامل توضیح داده شده‌است.

در ادامه با میزان پیشنهادی حافظه رم برای کاربری‌های مختلف از کامپیوتر آشنا می‌شویم.

میزان رم لازم برای کاربری ساده

حداقل چقدر رم لازم است

8GB، برای انجام کارهای ساده‌ای مانند گشت و گذار در اینترنت، تماشای استریمینگ و ویدئوهای آنلاین و استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Word، Excel و موارد مشابه 8GB حافظه رم کفایت می‌کند و این میزان حداقل میزان رم لازم برای کاربری‌های امروزی در یک کامپیوتر است.

اگر رم کامپیوتر یا لپتاپ شما از این میزان کمتر است پیشنهاد می‌کنیم تا در صورت امکان با خرید حافظه رم مناسب برای دستگاه خود میزان آن را افزایش دهید.

برای اکثر بازی‌ها، حتی بازی‌های جدید، 8GB حافظه رم کفایت می‌کند، اما برخی از بازی‌ها که پردازش‌های زیادی دارند و نه تنها از نوع گرافیکی، بلکه پردازش خود بازی این مقدار کم خواهد بود؛ به عنوان مثال بازی The Division 2 میزان 11.3GB حافظه رم را نیاز خواهد داشت تا بدون مشکل اجرا شود.

میزان رم لازم اکثر افراد

میزان رم پشنهادی

16GB، پیشنهاد ما برای کاربری اکثر افراد داشتن میزان 16 گیگابایت حافظه رم است. چرا؟ به این دلیل که این میزان حافظه رم بیشتر از میزان مورد نیاز اکثر افراد برای کارهایی که در کامپیوتر خود انجام می‌دهند است و برای تقریبا تمام بازی‌های جدید هم کافی خواهد بود.

حتی اگر چندین برنامه سنگین را به صورت همزمان در کامپیوتر خود باز داشته باشید با 16 گیگابایت حافظه رم به مشکل خاصی بر نخواهید خورد.

برای افرادی که کارهای تخصصی‌تری مانند طراحی گرافیک انجام می‌دهند و با برنامه‌های سنگین‌تر مانند Adobe Photoshop کار می‌کنند هم 16 گیگابایت برای کارکرد مناسب کامپیوترشان کاملا کافی است؛ اما افرادی که طراح‌های بسیار پیچیده‌ای را انجام می‌دهند و یا به ادیت ویدئو با رزولوشن 4K یا بالاتر انجام می‌دهند احتمالا به میزان بیشتری حافظه رم نیاز خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: ماوس مخصوص طراحی

اما اگر به صورت همزمان به انجام بازی بپردازید، 30 وبسایت مختلف را در مرورگر کامپیوتر خود باز داشته باشید و یکی از این وبسایت‌ها در حال نمایش یک ویدئو آنلاین هم باشد بازهم میزان 16 گیگابایت رم شما پر نخواهد شد.

میزان رم لازم حرفه‌ای‌ها

32GB به صورت حداقلی، اگر از برنامه‌های سنگین ادیت ویدئو مانند Premiere Pro برای ادیت و رندر ویدئوهای 4K استفاده می‌کنید و می‌خواهید تا ادیت شما به صورت بلافاصله رندر شده باشد یا در حال ضبط صدا و ادیت آن یا ادیت عکس در Photoshop هستید و چندین فایل سنگین را به صورت همزمان در آن باز کرده‌اید حداقل 32 گیگابایت حافظه رم را نیاز خواهید داشت.

برای از حرفه‌ای‌ها مانند افرادی که به تولید انیمیشن‌های 3 بعدی یا توسعه بازی می‌پردازند ممکن است حداقل نیاز به 64 گیگابات رم داشته باشند، البته این زمینه‌ها زمینه‌های فوق تخصصی هستند و مگر این که به ادیت یک فیلم کامل 2 ساعته یا ساختن یک بازی در Unreal Engine 5 باشید به بیشتر از 32GB رم نیاز نخواهید داشت.

از کجا بفهمیم رم لپ تاپ چند است

در ویندوز با رفتن به My Computer و ورود به بخش Properties این صفحه از طریق راست کلیک در این صفحه می‌توانید میزان حافظه رم دستگاه خود را ببینید و در صورت کمتر بودن این مقدار از مقدار لازم شما می‌توانید به افزایش آن بپردازید.

از کجا بفهمیم رم لپ تاپ چند است

جمع‌بندی: چقدر رم لازم است

به صورت کلی پیشنهاد ما میزان 16 گیگابایت حافظه رم است؛ اگر که میزان حداقلی که کامپیوتر شما بدون مشکل کار کند رم می‌خواهید دیگر نباید این مقدار از 8 گیگابایت کمتر شود و در صورتی که به صورت حرفه‌ای و سنگین با کامپیوتر خود کار می‌کنید حداقل 32 گیگابایت و حداکثر تا میزان لازم حافظه رم را پیشنهاد می‌کنیم.

اگر که دقت کرده باشید میزان‌های تلفیقی حافظه رم مانند 10 گیگابایت یا 12 گیگابایت را به شما نگفتیم که این مورد دو دلیل دارد:

  1. ممکن است لپتاپ شما دارای یک ورودی رم باشد و نتوانید حافظه رم با این مقداری را تهیه کنید.
  2. زمانی که دو کارت حافظه رم متفاوت در کامپیوتر خود داشته باشید، کامپیوتر خود به صورت پیش‌فرض از حافظه رم بیشتر استفاده خواهد کرد و به عنوان مثال اگر دو کارت، یکی 6 گیگابایت و دیگری 4 گیگابایت را در کامپیوتر داشته باشید مانند این است که کامپیوتر شما تنها 6 گیگابایت حافظه رم دارد و در مواقع لازم از کارت 4 گیگابایتی استفاده خواهد کرد که نه تنها عمر کارت 6 گیگابایتی را کاهش خواهد داد، بلکه عملکرد ضعیف‌تر خواهد داشت.

سوالات متداول

چقدر رم برای گیمینگ لازم است؟

16 گیگابایت برای اجرای روان تمام بازی‌های جدید در صورتی که کارت گرافیک شما از عهده پردازش گرافیکی بازی به تنهایی بر بیاید کافی است.

چگونه بفهمیم چقدر رم داریم؟

در کامپیوتر ویندوزی خود به My Computer رفته و در این صفحه راست کلیک کرده و وارد Properties شوید. در صفحه‌ای که باز می‌شود میزان رم کنونی شما نوشته شده‌است.

آیا افزایش رم باعث سریع‌تر شدن کامپیوتر می‌شود؟

خیر، افزایش حافظه رم بیشتر از میزان مورد نیاز آن باعث افزایش سرعت کامپیوتر شما نمی‌شود، اما کمتر بودن آن از میزان مورد نیاز باعث کند شدن کامپیوتر شما خواهد شد.

در صورتی که سوالی در این باره دارید می‌توانید سوال خود را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *