در این مطلب با این که چگونه هندزفری و هدفون را تمیز کنیم بدون آن که به آن آسیبی وارد کنیم آشنا می‌شویم. برای این کار نیاز به الکل ضدعفونی، هیدروژن پراکساید (آب اکسیژنه)، پارچه‌ میکروفایبر، گوش پاک‌کن و مسواک خواهیم داشت.

تمیز کردن پلاستیک، سیلیکون و فوم هندزفری و هدفون

بیشتر هدفون‌ها و هندزفری‌ها از پلاستیک و سیلیکون ساخته شده‌اند. بهترین راه تمیز کردن این قطعات استفاده از الکل ضد عفونی است.

مقداری الکل ضد عفونی را روی یک دستمال تمیز (یا گوش پاک‌کن برای دسترسی به نقاط کوچکتر) ریخته و روی سطوح پلاستیکی و سیلیکونی بکشید. زمانی که احساس کردید دستمال خشک شده دوباره به آن الکل بزنید. فراموش نکنید که قسمت‌های باریک و کوچک مانند گوشی‌های سیلیکونی را با گوش پاک‌کن آغشته به الکل تمیز کنید.

علت استفاده از الکل ضدعفونی این است که هدفون شما را ضدعفونی می‌کند و در عین حال روغن و چربی‌ها را در خود حل می‌کند، سریع تبخیر می‌شود و بعد از تبخیر اثری از خود باقی نمی‌گذارد و با پلاستیک‌ها واکنش نشان نمی‌دهد.

به عنوان مثال از سفید کننده‌ها استفاده نکنید به این دلیل که با سطوح یا رنگ آن‌ها واکنش خواهند داد و باعث ایجاد خرابی‌های فیزیکی در هدفون و هندزفری می‌شود.

برای تمیز کردن قسمت‌های فومی از الکل ضدعفونی استفاده نکنید، از آب استفاده کنید. مانند بالا دستمال خود را با آب خیس کنید، روی قسمت‌های فومی بکشید و آن‌ها را تمیز کنید و سپس آن‌ها را کنار بگذارید تا خشک شوند. اگر بعد از تمیز کردن همچنان گوشی‌های هدفون کاملا تمیز نشده‌اند، شاید بهتر باشد تا آن‌ها را عوض کنید.

تمیز کردن گوشی هندزفری

گوشی‌های هندزفزی و میکروفون هدفون‌ها و هندزفری‌ها نیاز به تمیز کردن با دقت بیشتری دارند. گوشی‌های سیلیکونی هندزفری را برای تمیز کردن جدا کنید و سوراخ خروجی گوشی را رو به پایین نگهدارید، می‌خواهید ذراتی که جدا می‌شوند از این قسمت خارج شوند، نه این که داخل گوشی بی‌افتند. سپس با یک مسواک تمیز به آرامی روی توری گوشی هندزفری را تمیز کنید.

سپس یک گوش پاک‌کن را به مقدار کمی به آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکساید آغشته کنید (آب اکسیژنه مخاط گوش را داخل خود حل می‌کند). توجه کنید که مقدار خیلی کمی از آب اکسیژنه استفاده کنید، چرا که نمی‌خواهید که مقدار اضافی آن وارد گوشی هندزفری شود.

سپس 1 تا 2 دقیقه به آن فرضت دهید تا مواد چسبیده به گوشی هدفون را نرم کند. سپس به پشت گوشی هندزفری به آرامی ضربه بزنید و دوباره با مسواک به آرامی روی آن بکشید.

ممکن است بخواهید با استفاده از خلال دندان یا سوزن توری سر گوشی هندزفری را تمیز کنید، توصیه می‌کنیم این کار را نکنید؛ علاوه بر این که ممکن است به این سطح آسیب بزنید، ممکن است ذرات را به سمت داخل ببرید.

پاک کردن گوشی‌های هدفون

هدبند و گوشی‌های هدفون‌ها، اگر قابل جداسازی باشند، تمیز کردن آن‌ها بسیار ساده‌تر است. ساختار گوشی‌های هدفون اکثرا یکسان هستند و یک جنس روکش است که به دور فوم پیچیده شده‌‌است.

اگر جنس این روکش چرم مصنوعی است می‌توانید با استفاده از الکل ضدعفونی آن را تمیز کنید.

اگر جنس این روکش چرم طبیعی است، آن را با آب گرم و یک پاک کننده ضعیف مانند صابون تمیز کنید. الکل یا پاک‌کننده‌های قوی ممکن است به چرم آسیب بزند و بهتر است از آن‌ها استفاده نکنید. همچنین می‌توانید بعد از تمیز کردن روکش‌های چرم طبیعی نرم کننده چرم به آن‌ها بزنید تا عمر آن‌ها را افزایش دهید.

اگر روکش گوشی هدفون شما پارچه‌ای یا جیر است بهتر است از الکل یا ترکیب صابون و آب گرم برای تمیز کردن آن‌ها استفاده نکنید و کیت‌های تمیز کردن مخصوص این جنس‌ها را تهیه کنید.

نکاتی برای نگهداری از هدفون و هندزفری

حال که با چگونه تمیز کردن هدفون و هندزفری آشنا شده‌اید می‌خواهیم شما را با نکاتی برای تمیز نگهداشتن هدفون و هدزفری خود آشنا کنیم.

  • هدفون یا هندزفری خود را در زمانی که از آن استفاده نمی‌ید در قابل یا کیف محافظ نگهدارید.
  • در قاب یا کیف هدفون یا هندزفری خود بسته ژل سیلیکا قرار دهید تا رطوبت داخل آن را جذب کند و از رشد باکتری‌ها جلوگیری کند.
  • به صورت منظم و دوره‌ی هدفون و هندزفری خود را تمیز کنید‌اب‌ای‌ای‌ای هدفون یا هندزفری خود را تمیز کنید تا بیش از حد کثیف نشوند.
  • تلاش کنید حدالمقدور هندزفری یا هدفون خود را به دیگران ندهید.

مطالب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *