اگر تنها یک گوشی هندزفری شما کار می‌کند باید تمام احتمالات ممکن به غیر از قطع بودن سیم آن گوشی هندزفری را بررسی کنید و اگر مشکل از آن‌ها نبود شما را با راه حل این مشکل آشنا می‌کنیم.

این که به طور ناگهانی ببینید تنها یک گوشی هندزفری شما کار می‌کند می‌توانید مقداری ناراحت کننده باشد، خصوصا زمانی که گوش دادن به موسیقی یا تماشای ویدئو در تلفن همراهتان یکی از کارهایی باشد که به صورت روزانه انجام می‌دهید.

تهیه یک هندزفری یا هدفون جدید بسیار ساده‌است؛ اما ممکن است نخواهید تا هدفون یا هدفون مورد علاقه خود را عوض کنید یا هزینه‌ای بابت خرید دستگاهی بپردازید که می‌توانید دستگاه قدیمی‌تری که دارید را به هزینه کمتر تعمیر کنید.

بیشتر بخوانید:

چرا یک گوشی هندزفری کار نمی‌کند

یک گوشی هندزفری کار نمی‌کند

اگر تنها یک گوشی هندزفری شما کار می‌کند در ادامه با نحوه برطرف کردن مشکل آن در صورتی که منشع نرم‌افزاری داشته باشد آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب

بررسی مشکلات نرم‌افزاری

مانند دیگر مشکلات در تجهیزات صوتی مانند نویز داشتن هدفون، زمانی که تنها یک گوشی هندزفری کار می‌کند بسیاری در مرحله اول و بدون بررسی یا امتحان کردن تعمیرات ساده تصور می‌کنند که هندزفری‌شان خراب شده‌است و به فکر تهیه هندفزی یا هدفون جدید می‌افتند.

ابتدا از این مورد که مشکل از دستگاه پخش صوتی شما نیست اطمینان برقرار کنید.

ممکن است دلیل این که چرا تنها یک گوشی هندزفری کار می‌کند یک مشکل در تلفن همراه شما باشد که بسیار ساده قابل برطرف کردن است. مراحل زیر را طی کنید تا بررسی کنید که آیا مشکل از تلفن همراه، تبلت یا کامپیوتر شماست یا خیر.

1.       هندزفری یا هدفون دیگری را با دستگاه خود امتحان کنید

هندزفری یا هندفون دیگری که از کارکرد درست آن اطمینان دارید را به دستگاه خود متصل کنید و به پخش یک فایل صوتی بپردازید. اگر این هندزفری یا هدفون به درستی کار می‌کند مشکل از هندزفری یا هدفون شماست، اما همچنان این اتفاق به این معنا نیست که هندزفری یا هدفون شما خراب شده و ممکن است با انجام تعمیرات ساده دوباره شروع به کار کند.

در صورتی که همچنان از یک گوشی هدفون یا هندزفری صدا دارید، مشکل به دستگاه پخش شما برمی‌گردد و باید تنظیمات آن را بررسی کنید.

2.       دستگاه خود را ری‌استارت کنید

برخی از اوقات در دستگاه‌های الکترونیکی به صورت اتفاقی مشکلاتی به وجود می‌آیند که تنها با خاموش و روشن کردن دستگاه قابل برطرف کردن هستند، خصوصا اگر این مشکل بعد از بروزرسانی دستگاه بروز کرده باشد.

در صورتی که بعد از خاموش و روشن کردن دستگاه همچنان تنها یک گوشی هندزفری کار می‌کند تنظیمات صوتی دستگاه خود را بررسی کنید.

3.       بررسی تنظیمات صوتی دستگاه

شما می‌توانید به صورت دستی و با تغییرات تنظیمات کار کنید که تنها یک گوشی هندزفری شما کار کند. ممکن است شما این کار را نکرده باشید و به هر دلیلی این اتفاق افتاده باشد. پس تنظیمات خود را بررسی کنید.

تنظیمات کانال راست و چپ صدا کامپیوتر

بررسی کنید و ببینید که آیا تنظیمات Mono روشن است یا خیر؟ سپس ببینید که بلندی صدای گوشی‌ها با هم تفاوتی دارند یا خیر؟ بلندی صدای دو سمت باید برابر باشند.

4.       تمیز کردن جک هدفون دستگاه

شما تلفن همراه‌تان را همه‌جا به همراه خود دارید و در طول زمان جابه‌جا کردن مداوم آن باعث می‌شود تا گرد و خاک در ورودی‌ها و شیارهای دستگاه جمع شوند که در موقعیت‌هایی مانند جک هدفون باعث عدم امکان برقرار شدن اتصال خوب و در نتیجه کارکرد درست آن شوند.

با یک قطعه باریک غیر فلزی داخل جک هدفون تلفن همراه خود را تمیز کنید و کارکرد هندزفری خود را دوباره امتحان کنید.

اگر یک گوشی هندزفری سیمی کار نمی‌کند چکار کنیم

در صورتی که مشکل شما با بررسی موارد بالا برطرف نشد، ایراد از هندزفری یا هدفون شماست.

هندزفری شما خراب نشده‌است، بلکه ایرادی در اتصال آن ایجاد شده است که برای تعمیر باید محل ایراد به وجود آمده پیدا و رفع شود.

عموما در دو نقطه ممکن است این قطعی به وجود آمده باشد:

  • جک هدفون
  • سیم هندزفری

این ایرادها با کشیدن و جدا کردن هندزفری از تلفن همراه یا دستگاه‌های پخش دیگر با گرفتن هندزفری از سیم آن، به جای گرفتن از قسمت پلاستیکی جک هدفون ایجاد می‌شوند.

شما می‌توانید با بررسی کردن سیم هندزفری خود متوجه شوید که قطعی در کدام قسمت هندزفری وجود دارد.

هندزفری را هدفون خود را به تلفن همراهتان متصل کرده و به پخش موسیقی بپردازید. سپس سیم آن را یک سانتی‌متر به یک سانتی‌متر مقداری تا کنید تا ببینید که آیا اتصال در گوشی قطع شده هندزفری به صورت لحظه‌ای برقرار می‌شود یا خیر.

اگر این اتفاق افتاد، قطعی در سیم و در نقطه‌ای که با تغییر شکل آن اتصال لحظه‌ای برقرار می‌شود، اتفاق افتاده است؛ در غیر این صورت قطعی در جک هدفون است.

پیشنهاد ما: تهیه هندزفری با کیفیت

هندفری‌های ارزان قیمت و تقلبی که در بازار موجودند کیفیت ساخت بالایی ندارند و در ساخت آن‌ها از قطعات ارزان قیمت استفاده شده‌است که عمر کمی دارند و در مورد هندزفری‌ها، قطع شدن یک از گوشی‌های آن‌ها در نهایت برای آن‌ها اتفاق خواهد افتاد.

با مقداری هزینه اولیه بیشتر و تهیه محصولی که به صورت استاندارد تولید شده باشد، خصوصا در زمینه تجهیزات صوتی، می‌توانید محصولی را تهیه کنید که عمر بسیار طولانی خواهد داشت و هیچگاه نگران از کار افتادن آن نباشید.

روش‌های افزایش عمر هندزفری

هندزفری یک محصول الکتریکی محصوب می‌شود و پیچیدگی زیادی ندارد و به همین دلیل نگهداری از آن نیز دشوار نیست.

همانطور که گفتیم کشیدن و جدا کردن هندزفری با گرفتن از سیم آن یکی از دلایل اصلی ایجاد قطعی در سیم و کار نکردن یکی از گوشی‌های هندزفری می‌شود. پس هنگام جدا کردن هندزفری آن را از قسمت پشتی جک هدفون آن بگیرید و جدا کنید.

نکته دیگر استفاده از کیف هندزفری و قرار دادن هندزفری در کیف محافظ در زمان عدم استفاده از آن است. این کار از گره خوردن سیم هندزفری و تا شدن مداوم آن جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا هندزفری شما عمر مفید بیشتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *