زمانی که به تهیه یک مانیتور خوب و با کیفیت فکر می‌کنید و دنبال مدل‌های آن هستید می‌بینید که قیمت یک مانیتور خوب و با کیفیت بالاست؛ در همین حین ممکن است تصور کنید که به همین قیمت می‌توانید یک تلویزیون تهیه کنید که اندازه تصویر بسیار بزرگتری نسبت به تلویزیون دارد، اما آیا این کار درست است؟ در این مطلب با مزایا و معایت استفاده از تلویزیون به جای مانیتور آشنا می‌شویم.

آیا می‌توان از تلویزیون به جای مانیتور استفاده کرد

بله، امکان استفاده از تلویزیون به جای مانیتور و استفاده از اندازه تصویر بزرگتر آن وجود دارد. خصوصا امروزه که هردو این دستگاه‌ها دارای پورت HDMI هستند و حتی برای اتصال هم نیازی به کار خاصی ندارید؛ تنها کافیست تا کامپیوتر و تلویزیون خود را به کمک این پورت و یک کابل مناسب به یکدیگر متصل کنید.

اما همیشه این کار درست نیست، به هر حال با این که امکان انجام این کار وجود دارد اما کاربری‌های متفاوتی برای یک تلویزیون در مقایسه با یک مانیتور در نظر گرفته شده‌است که باعث می‌شود تفاوت‌هایی در قابلیت‌ها، امکانات و نحوه کارکرد این دو دستگاه وجود داشته باشد.

تفاوت مانیتور و تلویزیون چیست

در تلویزیون با توجه به کاربری مورد نظر آن ویژگی‌هایی از جمله شدت رنگ تصویر و اندازه تصویر حائز اهمیت‌اند، در حالی که در یک مانیتور ویژگی‌هایی مانند دقت رنگ، تراکم پیکسلی و تاخیر نمایش تصویر و رفرش ریت اهمیت بیشتری دارند.

وجود این تفاوت‌ها باعث نمی‌شوند تا نتوان از تلویزیون به جای مانیتور استفاده کرد، اما ممکن است با توجه به کاربری شما این کار درستی نباشد.

از دیگر تفاوت‌های مانیتور و تلویزیون می‌توان به امکان پردازش تصویر و تنظیم خودکار آن در مانیتور اشاره کرد که باعث می‌شود تا تصویر به درستی، با رزولوشن، نسبت تصویر و به شکل درست در مانیتور نمایش داده شود. اما تلویزیون سیگنال تصویر ورودی را به هر شکلی که باشد دریافت می‌کند و آن را نمایش می‌دهد و این شمایید که باید آن را به درستی تنظیم کنید.

همچنین فناوری‌های استفاده شده در این دو دستگاه تفاوت‌هایی دارند که هرکدام را برای نوع استفاده مخصوص خود بهتر می‌کند که با مطالعه مطلب تفاوت مانیتور و تلویزیون می‌توانید از آن‌ها مطلع شوید.

تفاوت مانیتور و تلویزیون

استفاده از تلویزیون به جای مانیتور

اگر هدف شما از استفاده از تلویزیون به جای مانیتور برای کارهایتان است نکاتی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

اگر در طول روز با فایل‌های ورد و اکسل کار می‌کنید، استفاده از تلویزیون به جای مانیتور تنها ابعاد تصویر شما را بزرگتر خواهد کرد و جزئیات فایل‌های شما را با اندازه بزرگتری نمایش خواهد داد و در نهایت تفاوت بسیار زیادی با استفاده از یک مانیتور 17 اینچ نخواهد داشت.

یعنی این که در مقایسه با یک مانیتور کوچک، یک مانیتور بزرگ مقدار بیشتری از جدول یا صفحه را نشان خواهد داد، اما یک تلویزیون بزرگ همان تصویر کوچک را با اندازه بزرگتر به شما نشان می‌دهد.

البته با انجام تنظیمات می‌توانید تا این مشکل را حل کنید، اما در آن صورت جزئیات تصویر شما کاهش پیدا خواهد کرد که در طولانی مدت ممکن است آزاردهنده باشد.

اما اگر به طراحی گرافیک می‌پردازید و از چند نمایشگر استفاده می‌کنید، جایگزینی یکی از مانیتورهای خود با یک تلویزیون می‌تواند کاربردی باشد.

اما توجه کنید که دقت نمایش رنگ‌ها توسط تلویزیون‌ها به هیچ عنوان به اندازه یک مانیتور مخصوص طراحی گرافیک نیست و از تلویزیون برای طراحی طرح‌های خود نباید استفاده کنید، اما بعد از ایجاد طرح می‌توانید بر روی صفحه تلویزیون آن را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه کالیبره کردن مانیتور

استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور گیمینگ نیز یکی از گزینه‌هایی است که ممکن است به آن فکر کنید.

این مورد ممکن است منطقی به نظر بیاید، به هرحال کنسول‌های بازی برای استفاده با تلویزیون طراحی می‌شوند، پس بازی بر روی تلویزیون با کامپیوتر نباید مشکلی داشته باشد؛ اما این گونه نیست. مشکلاتی که در استفاده از تلویزیون به عنوان مانیتور گیمینگ وجود دارد موارد زیر هستند:

  • لگ ورودی
  • زمان واکنش پذیری
  • رفرش ریت

این موارد مهم‌ترین ویژگی‌های یک مانیتور گیمینگ برای یک گیمر حرفه‌ای است و در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

لگ ورودی

لگ ورودی به معنای زمانی است که اتفاقی در کامپیوتر شما می‌افتد و یا دستوری داده می‌شود تا زمانی که تغییراتی روی صفحه مانیتور یا تلویزیون نمایش داده می‌شود و به نحوی زمان تأخیر محسوب می‌شود. این مقدار در تلویزیون‌ها حتی از مانیتورهای عادی بسیار بیشتر است.

زمان واکنش پذیری

بسیاری از افراد زمان واکنش پذیری را با لگ ورودی اشتباه می‌گیرند؛ اما زمان واکنش‌پذیری ویژگی پنل صفحه نمایش و سرعت آن در تغییر رنگ پیکسل‌هاست که معمولاً با بهینه شدن تلویزیون‌ها برای نمایش رنگ‌های بیشتر و زوایای دید بزرگتر زمان واکنش پذیری افزایش پیدا می‌کند.

مانیتورها قادر هستند تا از برخی از پردازش‌های تصویر صرف نظر کنند تا زمان واکنش پذیری کمتری داشته باشند درحالی که تلویزیون‌ها کیفیت تصویر خود را اولویت قرار می‌دهند.

رفرش ریت

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تهیه یک مانیتور گیمینگ رفرش ریت آن است که به معنای تعداد تصویر ثابتی است که یک صفحه نمایش می‌تواند در یک ثانیه به شما نمایش دهد.

تلویزیون‌های جدید دارای رفرش ریت 60 هرتز به معنای نمایش 60 تصویر در ثانیه هستند درحالی که مانیتورهای گیمینگ دارای رفرش ریت‌هایی از 120 هرتز تا 240 هرتز، هستند.

بیشتر بخوانید: رفرش ریت چیست

حتی اگر از یک مانیتور عادی استفاده می‌کنید نیز می‌توانید با اورکلاک کردن مانیتور مقداری رفرش ریت آن را با فشار آوردن به پنل مانیتور بیشتر کنید، اما در تلویزیون‌ها به هیچ عنوان نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: اورکلاک کردن مانیتور

سوالات متداول دربازه تفاوت مانیتور و تلویزیون

آیا از تلویزیون برای بازی با کامپیوتر می‌توان استفاده کرد؟

در صورتی که تلویزیون شما دارای ورودی HDMI باشد می‌توانید تا کامپیوتر خود را به تلویزیونتان متصل کنید و و از پنل بزرگ آن استفاده کنید، اما تلویزیون تنها تصویر بزرگتری را به شما ارائه می‌دهد و برای انجام بازی‌های آنلاین رقابتی مناسب نیست

آیا خرید تلویزیون کوچک به جای مانیتور به صرفه است؟

تلویزیون‌های کوچک امروزی از بیشتر مانیتورها بزرگترند و قیمت مناسب‌تری را نیز نسبت به آن‌ها دارند؛ اما همچنان تلویزیون قابلیت اعلام مشخصات خود به کامپیوتر برای تنظیم خودکار را ندارد و باید تا تنظیم آن را به صورت دستی انجام دهید و برای این کار نیز بهینه نشده‌اند و ممکن است تنظیم کاملاً ایده‌آلی برای خروجی تصویر کامپیوتر شما در تلویزیون وجود نداشته باشد.
اما با زمان گذاشتن و امتحان تنظیمات مختلف اگر موفق به پیدا کردن تنظیمات ایده‌آل شدید آن‌ها را یادداشت کنید تا هرباری که کامپیوتر خود را به تلویزیون متصل کردید بدانید که تلویزیون خود را چگونه باید تنظیم کنید.

کیفیت تصویر تلویزیون بهتر است یا مانیتور؟

برای پاسخ به این سؤال اول باید به این نکته توجه کنید که مانیتور و تلویزیون با وجود تمام مشابهت‌هایشان دو دستگاه مختلف هستند و برای انجام کارهای مختلفی ساخته شده‌اند. تلویزیون برای نمایش فیلم و برنامه‌های تلویزیونی ساخته شده‌اند و در هنگام نمایش این دسته از محتوا از عملکرد خوب آن‌ها لذت خواهید بود و مانیتور برای انجام بازی و یا انجام طراحی قابلیت‌های خود را به نمایش خواهد گذاشت.

آیا می‌توان تلویزیون را اورکلاک کرد؟

بله، اورکلاک شدن تلویزیون نیز مانند اورکلاک کردن مانیتور است که با تنظیم ورودی و نمایش فریم ریت تلویزیون باعث افزایش رفرش ریت تلویزیون شما می‌شود؛ اما این کار به میزانی که یک مانیتور گیمینگ را می‌توان اورکلاک کرد انجام نمی‌شود.
بیشتر بخوانید: اورکلاک کردن مانیتور

در صورتی که سؤالی در رابطه با استفاده از تلویزیون به جای مانیتور یا دستگاه‌های مانیتور و تلویزیون دارید، می‌توانید آن‌ها را در بخش نظرات یادداشت کنید تا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *