در گذشته تفاوت مانیتور و تلویزیون آنقدری بود که متصل کردن یک کامپیوتر به یک تلویزیون امری تقریباً محال بود و اگر می‌توانستید آن‌ها را متصل کنید نیز کیفیت تصویر بسیار پایینی را دریافت می‌کردید.

در گذشته تلویزیون‌ها دستگاه‌های مکعبی، حجیم و سنگینی بودند که بدون آنتن قادر به دریافت و نمایش تصاویر بودند و کیفیت بسیار بالایی نداشتند و مانیتورها با استفاده از پورت VGA و DVI قادر به اتصال به هیچ دستگاه دیگری نبودند.

اما حالا تلویزیون‌ها و مانیتورها پنل‌های تختی هستند و با پورت HDMI به دستگاه‌های مختلف متصل می‌شوند، واضح‌ترین تفاوت مانیتور و تلویزیون ابعاد آن‌هاست؛ پس آیا اتصال ستاپ‌باکس به یک مانیتور اولترا واید یا اتصال یک کامپیوتر به یک تلویزیون 73 اینچ فکر خوبی است؟

برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که مانیتورها و تلویزیون‌ها همچنان تفاوت‌های بسیاری دارند و در ادامه به توضیح این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت مانیتور و تلویزیون چیست

تفاوت مانیتور و تلویزیون

تفاوت تلویزیون و مانیتور در این است که تلویزیون یک سیگنال تصویری پردازش شده با مشخصات ثابت را به شما نمایش می‌دهد، در حالی که مانیتور خود با توجه به رزولوشن تصویر ورودی و رفرش ریت می‌تواند به پردازش تصویر خود بپردازد.

این تفاوت مانیتور و تلویزیون باعث می‌شود تا تلویزیون برای تماشای فیلم، سریال و محتوای ویدئویی آماده بهتر باشد و تمرکز آن بر داشتن رزولوشن بالا و رنگ‌های زنده باشد و مانیتور برای انجام کارهای حرفه‌ای‌تر مانند طراحی و گیمینگ مناسب‌تر باشد و تمرکز آن بر داشتن رفرش ریت بالاتر، دقت رنگی بیشتر و لگ ورودی کمتر باشد.

همچنین پردازشگر مانیتور می‌تولند با ارتباط گرفتن با کامپیوتر مشخصات خود را معرفی کند و علاوه بر رزولوشن قابل نمایش روی خود، اطلاعاتی مانند نسبت تصویر را در مانیتورهای اولتراواید به کامپیوتر شما اعلام کند. اما در اتصال تلویزیون به کامپیوتر باید تمام تنظیمات آن را به صوت دستی انجام دهید.

این بدان معنا نیست که نمی‌توانید به استفاده از تلویزیون به جای مانیتور یا برعکس آن بپردازید؛ اما همچنان بهتر است تا از هر یک از آن‌ها برای کاربری مختص خودشان استفاده کنید.

تفاوت مانیتور با تلویزیون

مانیتور XG49VQ

مانیتورها برای نمایش نرم‌افزارهای خاصی مانند بازی‌ها و طراحی‌های گرافیکی تنظیم و ساخته شده‌اند و یکی از اصلی‌ترین تفاوت مانیتور و تلویزیون در سرعت نمایش تصویر است. اکثر مانیتورها Latency یا تأخیر در بین زمان ارسال دستور تا نمایش آن بر روی صفحه نمایش آن‌ها کمتر از 10 ms است؛ اما حتی تلویزیون‌ها های‌اند دارای Latency از 40 ms تا 60 ms هستند.

همچنین اگر به دنبال نمایشگری هستید که بتوانید تصاویری با فریم ریت بالا را در آن نمایش دهید؛ انتخاب شما در واقعیت محدود به مانیتورها می‌شود. گول نمایش تصویر با رفرش ریت بالا در تلویزیون‌ها را نخورید، این رفرش ریت بالا در واقع فریم‌هایی هستند که بین هر دو فریم واقعی تصویر شما قرار می‌گیرند تا فریم ریت تصویر را به عنوان مثال از 60 هرتز به 120 هرتز برسانند.

به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم تا کنسول‌های PS5 و Xbox Series X/S را به یک مانیتور گیمینگ با رفرش ریت حداقل 120 هرتز، اما ترجیحا نه بیشتر از 144 هرتز متصل کنید.

بیشتر بخوانید:

فریم ریت

همچنین اگر تفاوت‌های مانیترهای گیمینگ و عادی را نمی‌دانید پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب تفاوت مانیتور گیمینگ و عادی را مطالعه نمایید.

همچنین اگر شما یک گیمر نیستید، استفاده از یک مانیتور می‌تواند مزایایی برای شما داشته باشد.

مانیتورهای حرفه‌ای طراحی و تنظیم شده‌اند تا طبیعی‌ترین و دقیق‌ترین نمایش رنگ‌ها را داشته باشند. پس اگر شما یک عکاس، ادیتور فیلم و یا طراح گرافیک هستید، بهتر است تا از یک مانیتور و ترجیهاً از یک مانیتور حرفه‌ای برای کار خود استفاده کنید. قبل از شروع به کار هم حتما مانیتور خود را کالیبره کنید تا تصاویر خود را با بیشترین دقت رنگی ممکن ببینید.

اما از طرف دیگر تلویزیون‌ها بر نمایش رنگ‌ها و سینماتوگرافی و زیباتر جلوه دادن تصاویر تمرکز دارند تا در زمان نمایش یک فیلم سینمایی تجربه‌ی بهتری را در اختیار شما قرار دهند.

همچنین مانیتورها می‌توانند امکانات جالبی مانند ارائه تصویر اولترا واید و شارژ وایرلس برای موبایل شما را نیز به شما ارائه دهند که تلویزیون‌ها قادر به انجام این کار نیستند.

بیشتر بخوانید: تفاوت تلویزیون و مانیتور برای گیمینگ

ایسوس mx34vq

پس با این وجود دیگر نیازی به تهیه یک تلویزیون ندارید! اما خیر، تفاوت مانیتور و تلویزیون تنها به نفع مانیتورها به پایان نمی‌رسد و در ادامه به بررسی مزیت‌های تلویزیون‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت تلویزیون با مانیتور

تفاوت مانیتور و تلویزیون

تلویزیون‌ها همچنان در برخی از زمینه‌ها برتری‌هایی نسبت به مانیتورها دارند.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید جدیدترین تکنولوژی‌های مربوط به پنل‌های صفحات نمایش مانند OLED یا Quantum Dot را داشته باشید، با تهیه یک تلویزیون گزینه‌های بسیار بیشتری را خواهید داشت.

همچنین به این دلیل که افراد هزینه‌های هنگفتی را برای تهیه یک تلویزیون با ابعد بزرگ متحمل می‌شوند و با استفاده از این تکنولوژی‌ها در مانیتورها احتمال خرابی آن‌ها مانند سوختن پنل‌های OLED به دلیل ثابت مانند عناصر رابط کاربری در کامپیوتر بسیار بیشتر است، مانیتور‌های بسیار کمی را با این تکنولوژی‌ها خواهید یافت.

سوختن پنل OLED

برای آشنایی با برخی از مشکلات متداول مانیتورها و روش‌های درست کردن آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب مربوطه را مطالعه نمایید.

مزیت استفاده از یک پنل OLED به جای یک پنل بک‌لایت، قابلیت نمایش رنگ مشکی بسیار عمیق‌تر و کنتراست تصویر بسیار بالاتر آن‌هاست.

حتی اگر گران‌ترین تلویزیون‌های موجود در بازار را تهیه نکنید، تلویزیون شما به احتمال بالا دارای بک‌لایت مستقیم به‌جای Edge Lit است که به این معناست که به‌جای اینکه بک‌لایت‌های پنل شما از کناره‌های تصویر به نورپردازی آن بپردازند، به صورت عمودی و مستقیم در پست تصویر قرار گرفته‌اند که به داشتن کنتراست بالاتر تصویر شما کمک فراوانی می‌کند.

جمع‌بندی

با توجه به ظاهر متشابه این دو صفحه نمایش، تفاوت مانیتور و تلویزیون ها همچنان بسیار است و اگر از صفحه نمایش خود انتطار سرعت و دقت رنگ بالا را دارید بهتر است تا یک مانیتور مناسب تهیه کنید. اما اگر ابعاد بزرگ، کنتراست بالا و تصاویر سینماتیک را از صفحه نمایش خود انتظار دارید، بهتر است تا به تهیه یک تلویزیون بپردازید.

اگر به دنبال مانیتور مناسبی هستید پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب راهنمای خرید مانیتور را مطالعه نمایید.

نظرات (8)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *