کار با مانیتور کامپیوتر بسیار ساده است. آن را متصل کنید، روشن کنید، و بلافاصله شروع به کار می‌کند. اما در این قطعه الکترونیکی قطعات زیادی به کار رفته‌اند و دچار مشکل شدن هرکدام از این قطعات باعث درست کار نکردن مانیتور شما می‌شود و تعمیر آن نیاز به تعویض قطعه دارد که با توجه به بالا بودن هزینه قطعات مانیتور تعویض کلی آن به صرفه تر خواهد بود. با این حال برخی از مشکلات متداول مانیتور ها قابل رفع اند.

 

چشمک زدن

چشمک زدن مانیتور شما می‌تواند منشاءهای مختلفی داشته باشد. ممکن است مشکل چشمک زدن مانیتور شما از اتصالی و یا خرابی کابل آن باشد. پس در ابتدا کابل تصویر و برق مانیتور خود را در هر دو طرف آن کاملاً محکم کنید؛ در صورت وجود پیچ در انتهای کابل، آنها را نیز محکم کنید. اگر هنوز هم مشکل چشمک زدن دارید کابل‌های خود را تعویض کنید.

Refresh Rate اشتباهی نیز می‌تواند دلیل چشمک زدن مانیتور شما باشد. Refresh Rate به معنی تعداد باری است که کامپیوتر شما تصویری را برای نمایش دادن به مانیتور می‌فرستد و آن را در واحد Hertz می‌سنجند. بیشتر مانیتورهای LCD دارای Refresh Rate  60 هرتزی هستند، اما برخی از مانیتورهای گیمینگ مانند ASUS VG248QE و ASUS XG258Q رفرش ریت بالاتر 120 هرتز و 144 هرتز را نیز ارائه می‌دهند.

برای تنظیم رفرش ریت کامپیوتر خود به تنظیمات صفحه نمایش در کامپیوتر خود رفته (right-click desktop > Display settings > Display adapter properties > Monitor ) و رفرش ریت کامپیوتر خود را تنظیم کنید. ممکن است تا نیاز به تنظیم درایور کارت گرافیکی و یا بروزرسانی آن نیز داشته باشید.

مشکلات متداول مانیتور

اگر مشکل چشمک زدن مانیتور شما همچنان ادامه دارد به احتمال بالا مشکلی در برق‌رسانی درون مانیتور وجود دارد. ممکن است وجود جریان بالا در آداپتور مانیتور باعث این مشکل شده باشد، در این صورت با اتصال آداپتور به پریز دیگر این مشکل باید برطرف شود و در غیر این صورت نیاز به تعمیر یا تعویض مانیتور دارید.

 

خطوط عمودی

مشکلات متداول مانیتور

خطوط عمودی سیاه رنگ یا تک رنگ نیز یکی از مشکلات متداول مانیتور هاست که می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. راه حل‌های مشکل چشمک زدن را نیز برای این مشکل امتحان کنید و اگر هنوز هم این مشکل ادامه پیدا کرد، مانیتور خود را به کامپیوتر دیگری متصل کید و اگر خطوط عمودی باز هم وجود داشتند دلیل وجود آنها مشکلی در پنل LCD مانیتور است و توصیه می‌کنیم که مانیتور خود را تعویض کنید،همچنین به دلیل اینکه پنل LCD مانیتور گران قیمت‌ترین قطعه مانیتور است، خرید یک مانیتور جدید به صرفه‌تر از تعویض پنل LCD آن است.

 

پیکسل معیوب و سوخته

وجود پیکسلهای سوخته یا معیوب به دلیل وجود تعداد زیادی پیکسل در مانیتور از مشکلات متداول مانیتور ها محصوب می‌شود و احتمال مشکل دار شدن یک پیکسل زیاد است، اما باید در ابتدا بدانیم که یک پیکسل سوخته با یک پیکسل معیوب تفاوت دارد. یک پیکسل سوخته پیکسلی است که روشن نمی‌شود و به صورت نقطه‌ای سیاه‌ر‌نگ در مانیتور ظاهر می‌شود؛ اما یک پیکسل معیوب پیکسلی است که صورت ثابت به رنگ قرمز، سبز و یا آبی درآمده است.

متأسفانه راه حلی برای برطرف کردن مشکل پیکسل‌های معیوب یا سوخته وجود ندارد، اما خوشبختانه اگر این پیکسل‌ها تعداد کمی داشته باشند و با توجه به مکان آن‌ها در صفحه نمایش، می‌توان از وجود آن‌ها صرف نظر کرد. شرایط گارانتی تعویض مانیتورها به دلیل وجود پیکسل‌های معیوب و یا سوخته نیز دارای قوائدی هستند و تعداد پیکسل‌های معیوب یا سوخته مورد نیاز برای برای اینکه مانیتور شما توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش تعویض شوند با توجه به رزولوشن مانیتور شما نعیین می‌شود. این استاندارد را می‌توانید در صفحه آیین نامه خدمات پس از فروش اسپیرو مطالعه کنید.

 

خاموشی خودکار و ناگهانی مانیتور

مانیتوری که به صورت خودکار و ناگهانی خود را خاموش می‌کند، به احتمال بالا از منبع برق خود میزان انرژی کافی را دریافت نکرده‌است. ممکن است این مشکل از سیم کشی محلی که مانیتور را به آن متصل کرده‌اید، یا آداپتور خود مانیتور باشد. در صورتی که مشکل از آداپتور مانیتور باشد، این آداپتور بسیار داغ خواهد کرد و بیش از چند ثانیه نمی‌توان آن را لمس کرد و در این صورت نیاز به تعویض آداپتور خود دارید.

در این مطلب به مشکلات متداول مانیتور ها اشاره کردیم و راهکار‌هایی برای رفع برخی از آن‌ها پرداختیم. امیدواریم تا توانسته باشیم تا مشکل مانیتور شما را برطرف کرده باشیم.

 

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

نظرات (3)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *