مانیتور اولتراواید یا عریض به مانیتوری گفته می‌شود که نسبت طول و عرض تصویر آن بزرگتر از مانیتورهای عادی باشد. مانیتورهای عادی اکثراً دارای تصویری در ابعاد 16:9، 3:2 و 4:3 هستند؛ اما مانیتور اولتراواید دارای نسبت تصویری 21:9 یا 32:10 هستند و زاویۀ دید بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

Aspect Ratio یا نسبت تصویر چیست؟

نسبت تصویر در مانیتورها به نسبت طول عرض تصویر مانیتور نسبت به ارتفاع آن گفته می‌شود؛ این ابعاد خود می‌توانند اعداد متفاوتی داشته باشند اما با افزایش عرض تصویر در یک مانیتور و ثابت نگهداشتن نسبت تصویر ارتفاع آن نیز افزایش پیدا می‌کند. برای توضیح ساده‌تر آن می‌توان نسبت تصویر را در عکس مشاهده کرد؛ به عنوان مثال زمانی که شما یک عکس 3 در 4 از خود تهیه می‌کنید این عکس دارای نسبت تصویر 3:4 است و فارغ از توجه به ابعاد عکس، نسبت عرض به طول آن 3/4 خواهد بود.

اندازه مانیتور اولتراواید چقدر است؟

مانیتورهای اولتراواید در اندازه‌های متفاوتی ارائه می‌شوند؛ اما چند اندازۀ تصویر و نسبت تصویر وجود دارد که بیشتر در بین مدل‌های مانیتور اولتراواید در بازار دیده می‌شوند.

اندازه تصویر (قطر پنل مانیتور)رزولوشننسبت تصویر
29”2560×108021:9
34” – 35”3440×144021:9
43”3840×120032:10
49”5120×144032:9

بسیاری بر این باورند که اندازه 27 اینچ بزرگترین اندازه برای یک مانیتور رومیزی است که چشم با آن راحت باشد و کار با مانیتورهای بزرگتر از این اندازه می‌تواند دشوار باشد.

حال اگر ویژگی دیگری را در مانیتور تغییر دهیم چه می‌شود؟ کار با مانیتوری 34 اینچی مانند مانیتور ایسوس Designo MX34VQ که دارای نسبت تصویر 21:9 است و مانیتور اولتراواید محسوب می‌شود چگونه است؟

این دسته از مانیتورها برای انجام کارهای مختلف مانند کارهای روزمره، ادیت فایل، عکس یا ویدئو و گیمینگ مزیت‌های زیادی دارند؛ اما مانند هرگونه محصول دیگر معایبی نیز دارند که در ادامه می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم.

بیشتر بخوانید: نحوه اندازه گیری صفحه مانیتور و تلویزیون

مزایای استفاده از مانیتور اولتراواید

مانیتور اولتراواید چیست

زاویه دید بیشتر

مزیت اصلی استفاده از مانیتورهای اولتراواید، زاویه دید بیشتری است که این دسته از مانیتورها در اختیار شما قرار می‌دهند. این ویژگی در انجام چندین کار به صورت همزمان و به خصوص در بازی‌های جنگی استراتژیک مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

البته می‌بایست یادآوری کنیم که اضافه شدن زاویه دید در بازی‌ها تنها در بازی با گیمینگ PC و کامپیوتر اتفاق می‌افتد و با اتصال کنسول بازی تصویری که مشاهده خواهید کرد دارای نسبت تصویر 16:9 خواهد بود که یکی از مزایای بازی با گیمینگ PC است.

دسکتاپی بزرگتر

برای انجام کارهای روزانه نیز این زاویه دید بالا می‌تواند در باز نگه داشتن چندین نرم‌افزار به صورت همزمان بدون این که هیچ‌کدام در پشت یا جلوی دیگری قرار بگیرند مفید باشد. این قابلیت به رفتن از نرم‌افزاری به نرم‌افزار دیگر با سرعت بالا کمک می‌کند و باعث افزایش سرعت انجام کارهای شما می‌شود. همچنین با استفاده از یک مانیتور اولتراواید مکان بیشتری برای قرار دادن فایل‌های مختلف بر روی صفحه نمایشتان نیز خواهید داشت.

حذف ستون بین چند مانیتور

افرادی که از چند مانیتور استفاده می‌کنند تلاش می‌کنند تا مانیتورهایی را تهیه کنند که حاشیه تصویر بسیار کمی داشته باشد تا میزان مزاحمت توسط ستون‌های بین دو مانیتور را به حداقل برسانند. با تهیه یک مانیتور اولتراواید می‌توان این ستون را به صورت کامل از بین برد.

برخی از این افرادی که از دو مانیتور استفاده می‌کنند بر این باورند که استفاده از دو مانیتور با نسبت تصویر 16:9 فضای بیشتری در مقایسه با استفاده از یک مانیتور اولتراواید با نسبت تصویر 32:9 را در دسترس آن‌ها قرار می‌دهد. اما مانیتورهایی مانند مانیتور ایسوس XG49VQ وجود دارند که تصویر آن‌ها به قدری عریض و بزرگ است که انگار دو مانیتور با سایز 27 اینچ را در کنار یک دیگر قرار داده باشید.

مانیتور عریض

معایب استفاده از مانیتور اولتراواید

مانیتور عریض چیست

معایب استفاده از مانیتور های اولتراواید تنها به زمینه گیمینگ محدود می‌شود.

این نکته قابل توجه است که همه‌ی بازی‌ها نسبت تصویر 21:9 را ساپورت نمی‌کنند. مانند برخی از بازی‌های قدیمی‌تر که در حال حاضر نسبت تصویر 16:9 را ساپورت نمی‌کنند.

اما برخی از بازی‌های جدیدتر مانند Overwatch از قصد اجرای بازی با این نسبت تصویر را ساپورت نمی‌کنند تا بازیکنان را در یک سطح قرار دهند و به برخی به دلیل استفاده از مانیتور گیمینگ عریض زاویه دید بیشتری نسبت به کسانی که از مانیتورهای عادی استفاده می‌کنند نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: تفاوت مانیتور گیمینگ و عادی

از معایب دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که مانیتورهای عریض به دلیل داشتن عرض یکسان در رزولوشن اما طول بیشتر، تعداد پیکسل‌های بیشتری نیز دارند.

به عنوان مثال یک مانیتور 16:9 با رزولوشن Full-HD دارای رزولوشن 1920×1080 است؛ اما مانیتور اولتراواید Full-HD دارای رزولوشن 2560×1080 است و تعداد پیکسل‌های آن از حدود 700,000 عدد بیشتر است.

بیشتر بخوانید: نحوه اورکلاک کردن مانیتور

برای تغذیه این پیکسل‌ها علاوه بر انرژی بیشتر نیاز به قدرت پردازش گرافیکی بیشتر و کارت‌های گرافیک قوی‌تری نیز خواهید داشت.

البته این مورد در صورتی ایراد محسوب می‌شود که بخواهید با مانیتور اولتراواید خود به بازی بپردازید اما برای انجام کارهای عادی نیازی به کارت‌های گرافیکی قدرتمندی نخواهید داشت.

این نکته نیز قابل ذکر است که مانیتور اولتراواید به دلیل بزرگ‌تر بودن پنل تصویر آن قیمت بالاتری نسبت به مانیتور‌های 16:9 خواهد داشت. پس اگر قصد تهیه مانیتور عریضی را دارید از کاربردی بودن این ویژگی برای شما اطمینان برقرار کنید.

بیشتر بخوانید: انواع پنل مانیتور

جمع‌بندی

مانیتور عریض

اگر فضای خالی بر روی میز کار خود دارید و می‌خواهید آن را با مانیتوری با زاویه دید بیشتر پر کنید؛ تهیه یک مانیتور اولتراواید می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای شما باشد. اما اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی بپردازید و مانیتورهای عریض برای شما کاربرد بسیاری ندارد، می‌توانید به تهیه مانیتورهای 16:9 عادی مانند ایسوس VC239H یا مانیتورهای 16:9 دیگری مانند ایسوس PG258Q که دارای فریم ریت بالای 240Hz است بپردازید.

بیشتر بخوانید: فریم ریت چیست

سؤالات متداول درباره مانیتور اولترا واید

تصاویر در مانیتور اولتراواید چگونه نمایش داده می‌شوند؟

زمانی که یک مانیتور از نوع اولترا واید را به کامپیوتر متصل می‌کنید مانیتور هویت خود را به کامپیوتر شما معرفی می‌کند و به صورت طبیعی تصویر دسکتاپ شما به صورت کامل مانیتور شما را فرا می‌گیرد؛ به همین دلیل تمامی نرم‌افزارها که در کامپیوتر با آن‌ها کار می‌کنید به صورت کامل در مانیتور نمایش داده می‌شوند.
نمایش تصاویر ثابت و ویدئو نیز در صورتی که نسبت تصویر یکسانی با مانیتور شما داشته باشند به همین شکل نمایش داده می‌شوند، اما اگر تصویر بلندتر از نسبت تصویر مشخص مانیتور شما داشته باشد این تصویر با دو ستون سیاه رنگ در دو طرف آن که در مانیتور خالی باقی می‌مانند نمایش داده می‌شود.

تهیه مانیتور اولتراواید بهتر است یا دو مانیتور عادی؟

پاسخ این سؤال وابسته از استفاده‌ای که از کامپیوتر می‌کنید دارد. اگر شما با دو نرم‌افزار به صورت همزمان کار می‌کنید داشتن دو مانیتور جداگانه نسبت به یک مانیتور اولتراواید می‌تواند بهتر باشد و اگر به ادیت ویدئو یا تصویر یا مدیریت فایل‌های اکسل با ابعاد بزرگ می‌پردازید و پهنای زیادی برای دسترسی راحت‌تر به برخی از قسمت‌های نرم‌افزار دارید تهیه یک مانیتور عریض برای شما بهتر خواهد بود.

مانیتور اولتراواید تصویر بزرگتری دارد یا مانیتور عادی؟

اگر دو مانیتور 30 اینچی، یکی از نوع عادی و دیگری از نوع عریض را داشته باشید و با هر یک جداگانه کار کنید متوجه می‌شوید که به علت کمتر بودن ارتفاع مانیتور اولتراواید متون و برخی از دکمه‌ها کوچکتر بوده و تصویر کوچکتری را به شما نسبت به مانیتور با نسبت تصویر 16:9 نمایش می‌دهد؛ اما از طرفی می‌توانید تا محتوای بیشتری را در صفحه مانیتور خود به صورت همزمان به نمایش دربیاورید.
انتخاب بین فضای بیشتر و محتوای کوچکتر یا فضای کمتر و محتوای بزرگتر با شماست.

مانیتور 16:9 برای گیمینگ بهتر است یا مانیتور 21:9؟

اگر قصد شما داشتن 2 یا 3 مانیتور است، مانیتورهای 16:9 اصلح هستند؛ اما اگر می‌خواهید تنها از یک مانیتور استفاده کنید داشتن یک مانیتور 21:9 یا 32:9 برای استفاده از زاویه دید بیشتر در بازی‌هایی که اجازه این کار را به شما می‌دهند، بهتر خواهد بود.

همچنین اگر به دنبال مانیتور مناسبی برای خود هستید پیشنهاد می‌کنیم تا راهنمای خرید مانیتور را مطالعه نمایید.

در صورتی که سؤالی درباره انواع مانیتور یا مانیتورهای اولتراواید دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات ثبت کنید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

شرکت اسپیرو  نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

نظرات (5)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *