اگر بخواهید با دوستان خود آنلاین بازی کنید و تجربه خوبی از بازی داشته باشید، باید یک مانیتور گیمینگ تهیه کنید؛ اگر هم قصد بازی به صورت رقابتی را داشته باشید، مانیتور گیمینگ لازمه ستاپ بازی شما چه در PC و چه در PlayStation و Xbox خواهد بود. اما تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی چیست و این نوع مانیتور چه قابلیت‌هایی را به شما ارائه می‌دهد؟

تهیه یک مانیتور گیمینگ مناسب برای بازی (خصوصا امروزه) امر بسیار واجبی است، برخلاف گذشته که مانیتور گیمینگ برای بهبود عملکرد شما در بازی نسبت به دیگران بود، امروزه اگر شما از مانیتور گیمینگ برای بازی استفاده نکنید، نقطه ضعفی برای شما نسبت به رقبایتان محسوب می‌شود.

مانیتور گیمینگ چیست

مانیتور گیمینگ چیست

مانیتور گیمینگ یا مخصوص بازی به مانیتوری گفته می‌شود که دارای قابلیت‌ها و امکاناتی است که به شما امکان استفاده از حداکثر قدرت خروجی کارت گرافیک و CPU تان را در هنگام بازی می‌دهد؛ مانند رفرش ریت بالا (Refresh Rate)، تاخیر کم (Latency)، انواع ورودی‌ها برای پشتیبانی از کارت‌های گرافیک مختلف و موارد دیگر.

از این نوع مانیتورها نیز می‌توان برای انجام کارهای دیگر مانند کارهای روزمره، کارهای اداری و حتی تماشای فیلم استفاده کرد؛ اما این مانیتورها برای نمایش محیط‌های گرافیکی پیچیده بازی با سرعت بالا طراحی و بهینه شده‌اند.

بیشتر بخوانید: تفاوت مانیتور و تلویزیون

تفاوت مانیتور گیمینگ و عادی

مانیتور گیمینگ

تفاوت مانیتور گیمینگ و معمولی تفاوت در قابلیت‌های آن‌ها با توجه به کاربری مورد نظرشان است؛ مانیتور گیمینگ برای ارائه بهترین تجربه گرافیکی با بالاترین سرعت در حین بازی و بدون وجود ایراد در تصویر و بهبود عملکرد شما در بازی ساخته می‌شود درحالی که مانیتورهای عادی و معمولی قابلیت خاصی ندارد و برای کارهار روزمره با هزینه کم طراحی و ساخته شده‌اند و قیمت پایینی دارند.

در ادامه به بررسی تفاوت‌های مانیتور گیمینگ با معمولی در مشخصات مختلف مانیتورها می‌پردازیم.

تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی: اندازه

مانیتورهای عادی در اندازه‌های مختلف و از 17 اینچ به بالا ارائه می‌شوند، اما معمولا اندازه آن‌ها از 24 اینچ بالاتر نخواهد رفت. اما مانیتورهای گیمینگ اندازه‌های بزرگتری دارند و با وجود مانیتورهای گیمینگ 24 اینچ، اکثر مانیتورهای گیمینگ دارای اندازه 27 اینچ و 32 اینچ هستند.

البته در یک مانیتور اولتراواید اندازه اینچ مانیتور بزرگتر خواهد شد، اما در عمل به علت ثابت ماندن ارتفاع تصویر اندازه تصویر شما بزرگتر نخواهد بود، بلکه زاویه دید شما بیشتر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نحوه اندازه گیری مانیتور

XG49VQ

دلیل بزرگتر بودن مانیتورهای گیمینگ نسبت به معمولی صرفا کاربری آن‌ها نیست، بلکه ساخت مانیتورهایی با ابعاد بزرگ گران‌تر خواهد بود و ابعاد بزرگ در مانیتورها، برای مانیتورهایی خواهد بود که دارای کارایی یا قابلیت‌های خاصی هستند، چرا که هزینه بیشتری برای ساخت آن‌ها صرف شود و بهتر است که کاربری ویژه‌ای داشته باشند.

بیشتر بخوانید: مانیتور حرفه ای چیست

تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی: رزولوشن تصویر

این مورد در تفاوت مانیتور گیمینگ و معمولی نیز مانند مورد قبلی است، با توجه به این که مانیتورهای معمولی با هدف مناسب قیمت بودن ساخته می‌شوند، در آن‌ها از پنل‌های گران قیمت با رزولوشن بالا استفاده نمی‌شود.

با این وجود امروزه اکثر مانیتورهای عادی دارای رزولوشن Full-HD یا 1920×1080 هستند. البته این رزولوشن امروزه مقدار استانداردی است و بالا نیست، اما با توجه به بازه اندازه 17 تا 24 اینچی مانیتورهای عادی، این رزولوشن تراکم پیکسلی مناسب و قابل قبولی را برای کاربر ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: تراکم پیکسلی چیست و چگونه محاسبه می‌شود

البته این نکته را نیز به یاد داشته باشید که مانیتورهای گیمینگ با همین رزولوشن هم فراوان هستند، اما پس آیا یک مانیتور عادی و یک مانیتور گیمینگ با اندازه پنل و رزولوشن یکسان از یک پنل استفاده می‌کنند و تفاوت قیمت آن‌ها از این بابت نیست؟

خیر، ممکن است مانیتور گیمینگ رزولوشن Full-HD داشته باشد، اما پنل آن قادر است تا تصاویر را با رفرش ریت و سرعت بالاتر، بدون به وجود آمدن پارگی یا Ghosting در تصویر نمایش دهد که قابلیت اصلی یک مانیتور گیمینگ محسوب می‌شود.

تفاوت مانیتور گیمینگ با عادی: رفرش ریت

امروزه این عنوان فراوان به گوشمان می‌خورد، حتی اگر به دنبال یک مانیتور گیمینگ نباشیم، چرا که فناوری رفرش ریت بالا نمایشگر با توجه به جذابیت خود حتی در کارکرد عادی امروزه در اثر تلفن‌های همراه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رفرش ریت چیست

رفرش ریت (Refresh Rate) به میزان تازه سازی یا بروزرسانی تصویر مانیتور یا نمایشگر در هر ثانیه گفته می‌شود که با واحد هرتز (Hz). یک مانیتور 120 هرتز قادر است تا در هر ثانیه 120 بار تصویر خود را بروزرسانی کند.

بیشتر بخوانید: رفرش ریت چیست

مانیتورهای عادی دارای رفرش ریت 60Hz هستند و اگر بخواهند مقداری هم بالاتر باشند تا تصاویر آن‌ها مقداری روان‌تر شود، دارای رفرش ریت 75Hz یا 90Hz خواهد بود.

اما در مانیتورهای گیمینگ رفرش ریت‌ها از 120Hz آغاز شده و اعدادی مانند 144Hz، 165Hz، 240Hz، 360Hz و… به چشم می‌خورد. هرچه مانیتور گیمینگ حرفه‌ای‌تر و بهتر، رفرش ریت شتیبانی شده در آن نیز بالاتر، البته قیمت آن نیز به همین شکل افزایش می‌یابد.

بازی با رفرش ریت بالا علاوه بر روان‌تر بودن تصویر و سرعت بالاتر آن مزیت‌های فراوانی از نظر رقابتی برای افراد دارد و باعث بهبود عملکرد شما در بازی می‌شود. با تماشای ویدئو زیر می‌توانید متوجه این مزیت‌ها شوید و آن‌ها را به چشم ببینید تا از اهمیت استفاده و تفاوت مانیتور گیمینگ و معمولی مطلع شوید.

رفرش ریت بالا در بازی به اندازه‌ای اهمیت دارد که امروه کنسول‌های نسل 9 نیز از این قابلیت برای ارائه تجربه بازی بهتر، روان‌تر و رقابتی‌تر در PlayStation 5 و Xbox Series X استفاده می‌کنند.

در گذشته این کنسول‌ها برای استفاده خانگی به همراه تلویزیون طراحی و بهینه می‌شدند، اما امروزه اگر آن‌ها را به یک مانیتور گیمینگ متصل نکنید، نمی‌توانید از تمام قابلیت‌های آن‌ها بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: تفاوت تلویزیون و مانیتور | بهترین تجهیزات جانبی برای PS5 | بهترین تجهیزات جانبی برای Xbox

تفاوت مانیتور گیمینگ و عادی: لگ ورودی

لگ ورودی چیست؟ لگ ورودی به زمانی گفته می‌شود که از انجام یک عملیت و یک دستور توسط شما آغاز شده و زمان نمایش اجرا شدن آن در کامپیوتر به پایان می‌رسد.

به طور خلاصه تاثیر لگ ورودی بالا را همان زمانی می‌بینید که می‌توانید قسم بخورید که در بازی زودتر از فرد مقابل شلیک کردید، اما شما مرده‌اید. برای برطرف کردن این مشکل باید با تجهیزات مناسب بازی Input Lag خود را در هر مرحله از آن کاهش دهید.

این زمان می‌تواند توسط چند قطعه مختلف در مسیر ایجاد شود:

  • زمان ورود دستور از ماوس، کیبورد،… به کامپیوتر
  • زمان پردازش این دستور توسط پردازنده
  • در بازی‌های آنلاین زمان ارسال شدن اطلاعات به سرور بازی، پردازی در این سرور و بازگشت اطلاعات به کامپیوتر شما
  • زمان ارسال شدن دستور به مانیتور تا نمایش داده شدن آن در مانیتور

برای رفع و کاهش زمان اول نیاز به تهیه ماوس گیمینگ و کیبورد گیمینگ (به صورت ایده‌آل با نرخ ارسال اطلاعات 1000Hz یا زمان 1ms) دارید. برای زمان دوم نیاز به پردازنده‌ای قدرتمند و مناسب برای گیمینگ، برای مورد سوم اتصال اینترنت با پینگ کم (به صورت ایده‌آل نزدیک 100ms) و برای مورد چهارم به یک مانیتور گیمینگ با Input Lag کم (زیر 10ms) دارید.

دقت کنید که امروزه اکثر مانیتورهای گیمینگ زمان Input Lag خود را به کمتر 20ms رسنده‌اند، اما در تلویزیون‌ها این عدد می‌تواند از 40-50ms تا 200-300ms نیز باشد که به هیچ عنوان مناسب نیست و به این دلیل است که می‌گوییم برای بازی و گیمینگ حتما باید از یک مانیتور استفاده شود، چرا که در مانیتورهای عادی نیز این عدد به این اندازه بالا نخواهد بود.

تفاوت g sync و freesync

تفاوت FreeSync و G-Sync چیست؟

تفاوت اصلی این دو فناوری در شرکت‌های تولید کننده آن‌هاست، به طوری که فناوری FreeSync تنها در کارت‌های گرافیک شرکت AMD و G-Sync تنها در کارت‌های گرافیک شرکت Nvidia یافت می‌شوند؛ اما علاوه بر آن تفاوت‌های دیگری در نحوه کار این دو فناوری نیز وجود دارد.

فناوری FreeSync توانایی کار از طریق پورت‌های HDMI و پورت Display Port و پورت‌های Type-C پشتیبانی کننده از پروتکل HDMI مانند پورت تاندربولت را داراست؛ درحالی که فناوری G-Sync تنها قابلیت کار با پورت Display Port کار می‌کند.

بیشتر بخوانید: تفاوت دیسپلی پورت و HDMI 

Nvidia اعلام کرده است که قصد تغییر این رویه و اضافه کردن قابلیت کار فناوری G-Sync خود با پورت HDMI را دارد.

علاوه بر آن با توجه به این که این دو فناوری بر پایه Adaptive Syncronization یا فریم ریت پویا کار می‌کنند مانیتور شما نیاز به داشتن چیپست مخصوصی برای قابلیت پشتیبانی از این فناوری‌ها در زمان اتصال خود به کارت گرافیکی با این فناوری را داشته باشد؛ به همین دلیل است که برخی از مانیتورهای گیمینگ پشتیبانی از G-Sync و برخی دیگر پشتیبانی از FreeSync را جزو قابلیت‌های مانیتور خود معرفی می‌کنند و این قضیه مربوط به برند خاصی از مانیتورهای گیمینگ نمی‌شود.

بنابراین اگر قصد تهیه مانیتور گیمینگ دارید بهتر است تا مدل کارت گرافیک خود را بررسی کنید و با توجه به آن مانیتور جدیدی برای خود تهیه کنید.

سوالات متداول

آیا می‌توان از یک مانیتور معمولی برای گیمینگ استفاده کرد؟

استفاده از مانیتور معمولی برای گیمینگ کار ایده‌آلی نیست، اما بله، شما حتی می‌توانید با اورکلاک کردن مانیتور خود رفرش ریت آن را بالاتر ببرید و تا حدودی از قابلیت‌های یک مانیتور گیمینگ بهره‌مند شوید.

آبا می‌توان از مانیتور گیمینگ برای کارهای عادی استفاده کرد؟

بله، اما در کارهای روزمره و عادی از قابلیت‌ها و امکانات مانیتور گیمینگ استفاده نخواهید کرد و تنها هزینه اضافی برای تهیه این مانیتور پرداخته‌اید. همچنین با توجه به نوع پنل مانیتور گیمینگ ممکن است کیفیت رنگ تصاویر مانیتور گیمینگ نیز به خوبی یک مانیتور عادی به عنوان مثال برای تماشای فیلم و سریال نباشد.

کدام برای گیمینگ بهتر است؟ مانیتور خمیده یا تخت

استفاده از مانیتورهای خمیده یا Curved در هنگام بازی مزایا و معایب خاص خود را دارد. مطلب مزایا و معایب مانیتور خمیده را مطالعه کنید تا به صورت کامل متوجه این موارد شوید.

نظرات (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *