این نکته که 3 سال از ارائه PS5 می‌گذرد ممکن است خیلی بدیهی به نظر نیاید، اما نه تنها 3 سال از ارائه PS5 می‌گذرد، بلکه PS5 Slim نیز به تازگی معرفی شده و جایگزین PS5 شده و به زودی ارائه خواهد شد. اگر به تازگی PS5 تهیه کرده‌اید و یا بعد از مدت‌ها قصد دارید تا تجربه خود با PS5 را بهبود دهید؛ در این مظلب با بهترین تجهیزات جانبی برای PS5 در 2023 آشنا می‌شویم.

بهترین لوازم جانبی PS5

لوازم جانبی، لوازمی هستند که برای استفاده در کنار PS5 خود به آن‌ها نیاز دارید، یا لوازمی هستند که جایگزین لوازم اصلی که به همراه کنسول به شما ارائه شده‌است می‌شوند تا عملکرد بهتری را به شما ارائه دهند.

متاسفانه در کنسول‌های بازی، برخلاف کیس‌های گیمینگ، لوازم جانبی که بتوانید تهیه کنید زیاد نیستند، اما به این معنا نیست که هیچ لوازمی هم وجود نداشته باشند.

با توجه به مشخصات و قابلیت‌های این کنسول، بهترین تجهیزات جانبی برای PS5 و PS5 Slim شامل:

ممکن است تصور کنید که بهترین لوازم جانبی برای PS5 لوازمی است که توسط خود شرکت Sony برای این کنسول ارائه شده‌است، این تصور غلطی نیست، اما در برخی موارد می‌توان با هزینه کمتر لوازمی با قابلیت‌ها و عملکرد مشابه یا بهتر تهیه کنید. در ادامه با هر یک از آن‌ها و بهترین نمونه شان آشنا می‌شویم.

بیشتر بخوانید: تفاوت PS5 و PS5 Slim

بهترین هدست گیمینگ برای PS5

بهترین هدست گیمینگ برای PS5

یکی از بهترین تجهیزات جانبی برای PS5 و هر کنسول و دستگاه بازی دیگر، یک هدست گیمینگ است.

استفاده از یک هدست گیمینگ در حین بازی نه تنها کیفیت صدای بازی شما را بهبود می‌دهد، بلکه عمق بیشتری به بازی شما می‌دهد و حتی در بازی‌های آنلاین با شبیه سازی یک سیستم سوراند ساند و به عنوان مثال ردیابی صوتی صدای پای دشمنان به شما در عملکرد بهتر در بازی نیز کمک می‌کند.

یکی از بهترین هدست‌های گیمینگ که می‌توانید برای PS5 تهیه کنید، هدست Logitech G PRO X Wireless است. این هدست گیمینگ با کمک گیمرهای حرفه‌ای طراحی شده و توسط بسیاری از آن‌ها در حین بازی و در زمان شرکت در تورنومنت‌های گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این هدست گیمینگ کیفیت صدای بالاتری را نسبت به اکثر هدست‌های گیمینگ که تنها بیس کوبشی قوی‌تری دارند، دارد. دارای درایورهای 50 میلی‌متری قدرتمند و با صدایی نسبتا فلت و نزدیک به رفرنسی است (البته همچنان مید بیس قوی‌تری دارد) و با تنظیم درست اکولایزر علاوه بر گیمینگ برای گوش دادن به موسیقی نیز بسیار مناسب است.

این هدست گیمینگ به کمک یک گیرنده USB به کنسول متصل می‌شود و اتصال وایرلس LIGHTSPEED بدون لگ صدا را دارد که برای بازی نیاز است. ویدئوی زیر ویدئو بررسی هدست لاجیتک G PRO X Wireless است که می‌توانید مشاهده کنید.

بهترین مانیتور گیمینگ برای PS5

بهترین مانیتور گیمینگ برای PS5

با پشتیبانی کنسول‌های نسل 9 از تصاویر با فریم ریت بالا و تا 120 فریم بر ثانیه، بهترین تجربه بازی با کنسول‌های خانگی با یک مانیتور گیمینگ امکان پذیر است.

البته دقت کنید که همچنان پشتیبانی از تصاویر کشیده و قابل مشاهده در یک مانیتور اولتراواید یا فریم‌های‌های خارق‌العاده بالا مانند 240 فریم بر ثانیه و بالاتر پشتیبانی نمی‌شوند. به همین دلیل بهترین مانیتورهای گیمینگ را نمی‌توان برای کنسول‌هایی مانند PS5 و حتی Xbox Series X مناسب دانست.

مانیتور گیمینگی که می‌توان آن را به عنوان یکی از بهترین تجهیزات جانبی برای PS5 معرفی کرد، مانیتوری است که از تمام قابلیت‌های این کنسول بهره ببرد و نه بیشتر.

به همین دلیل یکی از بهترین مانیتورهای گیمینگ که می‌توانید برای PS5 و PS5 Slim تهیه کنید، مانیتور گیمینگ AOC C27G2 است. این مانیتور دارای پنل 27 اینچ خمیده VA که Ghosting کمی دارد و با رزولوشن Full-HD و رفرش ریت 165 هرتز است.

از نظر مشخصات و هزینه این مانیتور بهترین و به صرفه‌ترین مانیتور گیمینگی است که از تمام امکانات PS5 با کمترین هزینه، بهره ببرد.

اگر هم علاوه به داشتن صفحه‌ای بزرگتر از 27 اینچ را دارید، مانیتور AOC C32G2E را می‌توانید تهیه کنید که دارای مشخصات مشابه، اما با اندازه صفحه 31.5 اینچ است. البته این نکته را نیز باید یادآوری کنیم که با وجود تصویر بزرگتر و رزولوشن ثابت، تراکم پیکسلی نمایشگر کاهش پیدا می‌کند و برای رزولوشن Full-HD بزرگترین اندازه صفحه‌ای که توصیه می‌کنیم حدود 27 اینچ است.

بیشتر بخوانید: بهترین مانیتور برای PS5

حافظه NVMe SSD

در هنگام خرید PS5 ممکن است فروشنده به شما بگوید این دستگاه‌ها حافظه یک ترابایت دارند (مانند کنسول‌های یک ترابایت PS4) اما بدانید که حافظه کنسول‌های PS5 تنها 825 گیگابایت است و برخلاف گذشته که می‌توانیتسد کنسول را با دو مقدار حافظه تهیه کنید. PS5 تنها با این مقدار حافظه ارائه می‌شود.

نکته اینجاست که این حافظه 825 گیگابایتی نیز به صورت کامل در دسترس شما قرار ندارد و در عمل کنسول شما تنها 667 گیگابایت حافظه دارد.

بیشتر بخوانید: حافظه PS5 چقدر است

این مقدار حافظه، خصوصا اگر بخواهید به صورت دیجیتال بازی‌ها را تهیه کنید که باید آن‌ها را دانلود کرده و نصب کنید، اصلا مقدار زیادی نیست.

به صورت متوسط هر بازی PS5 بین 40 تا 50 گیگابایت حجم می‌گیرد. اما شما به صورت متوسط بازی نمی‌ریزید، بلکه بیشتر بازی‌های خوب و با کیفیت را می‌ریزید که هرکدام 100 گیگابایت حجم دارند و با این حساب شما بیشتر از 5 بازی خوب نمی‌توانید روی کنسول خود بریزید.

خوشبختانه سونی خود جایگاهی قابل دسترس را برای نصب ساده حافظه‌های SSD از نوع NVMe و اتصال M.2 را در کنسول خود قرار داده است و با این حافظه‌ها می‌توانید تا 4 ترابایت را به کنسول خود اضافه کنید.

البته این کارت‌های حافظه قیمت ارزانی ندارند و پیشنهاد ما به طور کلی تهیه حافظه 1 ترابایتی و اگر از نظر هزینه‌ای مشکلی ندارید 2 ترابایتی است.

نصب SSD در PS5 نیز بسیار ساده است و کافیست تا مطلب مربوط به این موضوع را مطالعه کنید. تنها کافیست تا کارت را در جای خود قرار داده، کنسول را روشن کرده و حافظه جدید تشخیص داده شده را فرمت کنید.

همچنین دقت کنید که از هر کارت حافظه‌ای نمی‌توانید استفاده کنید و باید قبل از تهیه مشخصات فیزیکی آن مانند ابعاد آن را بررسی کنید. در جدول زیر می‌توانید مشخصات یک کارت حافظه SSD مناسب برای PS5 را مشاهده کنید

InterfacePCI-Express Gen4x4 supported M.2 NVMe SSD (Key M)
Storage space250 GB – 8 TB
Form factor2230, 2242, 2260, 2280, 22110
Size including heat-dissipation mechanismWidth: up to 25 mm
Length: 30/40/60/80/110 mm
Thickness: up to 11.25 mm (up to 8.0 mm from above the board, up to 2.45 mm from below the board)
Sequential read speed5,500MB/s or faster is recommended
Socket typeSocket 3 (Key M)

پس اگر قصد افزایش حافظه PS5 خود را دارید، باید طبق جدول بالا حافظه SSD جدید خود را تهیه کنید.

سرویس PlayStation Plus Extra

اگر قصد ریختن بازی به صورت کپی خود را روی کنسول خود ندارید، یکی از بهترین روش‌ها برای دسترسی به بازی‌های فراوان تهیه سرویس PlayStation Plus است. نسخه Extra این سرویس بیشترین ارزش را نسبت به خدماتی که به شما ارائه می‌دهد، دارد.

هزینه آن ماهانه $15 یا سالانه $135 و به شما دسترسی حدود 400 بازی قابل دانلود را در PS4 و PS5 می‌دهد و علاوه بر آن هر ماه چندین بازی در این سرویس با تخفیف به فروش می‌رسند که شما در صورت استفاده از این سرویس از این تخفیف‌ها برخوردار خواهید شد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره سرویس PS Plus

هدست واقعیت مجازی PSVR2

هدست واقعیت مجازی PlayStation VR2 جزء بهترین لوازم جانبی برای PS5 است، اما تجهیزاتی نیست که حتما نیاز به تهیه آن داشته باشید.

امروزه علاوه بر این که تعداد بازی‌های بیشتری نسبت به گذشته توانایی کار در محیط VR را دارند، بازی‌های جذاب‌تری به این لیست اضافه شده‌اند. بازی‌هایی مانند Gran Turismo 7 که یکی از بهترین بازی‌ها برای فرمان بازی است را در صورتی که فرمان‌های بازی مخصوص PlayStation، مانند فرمان بازی لاجیتک G29 را نیز داشته باشید؛ یک ترکیب بسیار جذاب برای این بازی اتوموبیلرانی که در واقع یک شبیه ساز رانندگی است، دارید.

بازی های vr ps5

به علاوه اتوموبیلرانی، بازی‌های محبوب دیگری مانند No Man’s Sky, Resident Evil Village, The Walking Dead و… که با کلیک اینجا می‌توانید ببینید نیز از PSVR2 پشتیبانی می‌کنند؛ البته قیمت این هدست VR مقداری بالاست و متأسفانه تنها هدست VR است که با کنسول PS5 کار می‌کند.

کیف PS5

اگر زیاد به خانه دوستان و آشنایان می‌روید و می‌خواهید تا در دورهمی‌های خود PS5 هم بازی کنید؛ حتما توصیه می‌کنیم تا یک کیف PS5 برای خود تهیه کنید.

جابه‌‌جا کردن PS4 با توجه به ابعاد و شکل مکعبی ساده‌اش، خصوصا PS4 Slim هیچ دشواری نداشت. اما PS5 و حتی PS5 Slim هم بزرگ هستند و هم سنگین وزن و شکل آن‌ها به نحوی نیست که اگر فشاری به آن‌ها وارد شود نگران آسیب دیدن آن‌ها نباشید.

کیف‌های زیادی با مدل‌های فراوانی در بازار برای کنسول PS5 وجود دارند و اگر قصد دارید کنسول خود را با خود به مکان‌های مختلف ببرید، یک کیف PS5 یکی از مهمترین و بهترین لوازم جانبی PS5 محسوب می‌شود.

کیف را به سلیقه خود انتخاب کنید، اما از مقدار مناسب فوم داخل کیف اطمینان برقرار کنید.

بهترین تجهیزات جانبی PS5 چه هستند؟

بهترین تجهیزات و لوازم جانبی که می‌توانید برای PS5 تهیه کنید، لوازمی هستند که امکان استفاده از تمام قابلیت‌های کنسول را به شما بدهند. این لوازم شامل هدست گیمینگ، مانیتور گیمینگ، حافظه SSD از نوع NVMe، سرویس PS Plus و لوازم جانبی دیگری که در این مطلب معرفی کرده‌ایم می‌شود.

PS5 را به تلویزیون متصل کنیم یا به مانیتور گیمینگ؟

با توجه به این که خروجی تصویر کنسول PS5 یا رزولوشن 4K و 60 فریم بر ثانیه است یا رزولوشن Full-HD و 120 فریم بر ثانیه، اگر FPS بالاتر را می‌خواهید به مانیتور گیمینگ مناسب برای PS5 و اگر کیفیت تصویر بهتری را می‌خواهید، یک تلویزیون 4K با کیفیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *