در حین تماشای فیلم‌ها و سریال‌های جدید صدا به اندازه تصویر اهمیت دارد و می‌تواند تجربه عمیق‌تری را از تماشای فیلم و سریال برای شما ایجاد کند و قسمت مهم صوتی آن داشتن سیستم سوراند ساند است.

سیستم سوراند ساند چیست؟

سوراند ساند (Surround Sound) به سیستم صوتی گفته می‌شود که صدای آن تنها از جهت جلو و توسط یک یا دو کانال به شما نمی‌رسد؛ بلکه صدا در محیط اطراف شما وجود دارد. سوراند ساند یک فناوری پیجیده است که با تنظیمات پیچیده بسیاری وجود دارد تا شما بتوانید بهترین صدا را از این سیستم دریافت کنید.

ساند بار یا سینمای خانگی

سیستم استریو چیست

سیستم استریو یک سیستم سوراند محسوب نمی‌شود، اما Surround Sound بر پایه Stereo برای سیستم‌های سینمای خانگی بنا شده است.

مانند تمام پستانداران، انسان‌ها دو گوش در دو سمت راست و چپ سر خود دارند که به ما اجازه می‌دهد تا صداها را از جهات مختلف بشنویم و بتوانیم موقعیت منبع صدا را تشخیص دهیم و البته این جهات تنها محدود به سمت راست و چپ نمی‌شود.

گوش‌های انسان قادر اند تا بازه وسیعی از فرکانس‌ها را بشنوند؛ اما علاوه بر آن قادر اند تا با توجه به شنیده شدن این صداها با توجه به شکل لاله گوش و گوش خارجی که باعث می‌شود تا فرکانس‌های مختلف یک صدا از جهات مختلف به شکل‌های مختلف شنیده می‌شوند موقعیت منبع صدا را نیز تشخیص دهد.

استریو چیست

مغز ما با پردازش مدل صدا و نحوه شنیده شدن آن علاوه بر جهت راست و چپ، جهت جلو، عقب و بالا و پایین را نیز به موقعیت صدا اضافه می‌کند.

به صورت کلی گوش‌های ما دو میکروفون هستند که به صورت استریو قرار گرفته‌اند که در کنار فیلترها و پروسسورهای صوتی قابلیت بسیار بیشتری در پردازش صدا دارند.

در سیستم‌های استریو دو کانال صوتی داریم، اسپیکر راست و اسپیکر چپ؛ این مدل سیستم می‌تواند به صدا در جهات راست و چپ موقعیت دهد؛ اما نمی‌تواند شبیه‌سازی صدا را به نحوی انجام دهد که انگار صدا از پشت سر ما به وجود آمده و توسط ما شنیده شده است.

البته در یک هدست گیمینگ یا بازی خود خود بتواند این پردازش را انجام دهد؛ با دادن افکت اکولایزری پردازش شده و بهینه شده برای مدل شنیداری انسان؛ می‌توان از یک هدفون یا هدست استریو صدای سوراند گرفت؛ یکی از این فناوری‌ها، فناوری DTS Headphone:X است که در برخی از هدست های گیمینگ لاجیتک مورد استفاده قرار گرفته است.

اما امکان استفاده از این فناوری در سیستم‌های صوتی که اسپیکرها از شما فاصله دارند وجود ندارد. برای حل این مشکل باید به سیستم صوتی خود کانال خروجی صدا اضافه کنید.

سیستم سوراند 5.1 و 7.1 چیست

قدیمی‌ترین و توسعه یافته ترین نوع سیستم سوراند ساند با افزایش کانال صوتی انجام شده است و این سیستم‌های سوراند در دو دسته سیستم‌های 5.1 و سیستم‌های 7.1 قرار می‌گیرند.

برای این که صدای فیلم یا سریال در یک سیستم سوراند 5.1 به درستی پخش شود؛ فایل صوتی فیلم در 6 کانال میکس می‌شود و هر صدایی که در فیلم وجود دارد با توجه به موقعیتی که انتظار می‌رود از آن شنیده شود برای کانال‌های جلو راست، جلو چپ، مرکز یا سنتر، راست، چپ و ساب ووفر تنظیم می‌شود.

لاجیتک Z607

سیستم سوراند ساند 7.1 نیز مشابه سیستم 5.1 است؛ با این تفاوت که این سیستم 8 کانال صوتی شامل جلو راست، جلو چپ، مرکز یا سنتر، راست، چپ، عقب راست، عقب چپ و ساب ووفر می‌شود.

فیلم‌هایی که با این نوع از تنظیم صوتی ارائه می‌شوند، نوع سوراند ساند استفاده شده برای تنظیم صوتی آن اعلام می‌شود و همانطور که در توضیح بالا دیدید مفهوم سیستم سوراند یاند 5.1 به معنی وجود 5 اسپیکر و یک ساب ووفر است و سیستم سوراند ساند 7.1 به معنی وجود 7 اسپیکر و یک ساب ووفر است.

دلیل وجود یک ساب ووفر در سیستم های سوراند این است که صداهایی که توسط ساب ووفر پخش می‌شوند که صداهای فرکانس پایین و بیس هستند با توجه به نحوه انتشارشان در محیط و شنیده شدنشان توسط ما جزئیات موقعیتی بسیار ندارند و نیازی به وجود بیشتر از یک ساب ووفر در این نوع سیستم‌ها وجود ندارد.

قبل از استفاده از صدای 3 بعدی بیشتر تنظیم صدای سیستم‌های سوراند به شکل بالا انجام می‌شدند؛ اما این نوع از سیستم صوتی امروزه می‌تواند در یک سیستم 3.1 نیز شبیه‌سازی شود که بیشتر در ساندبارها به کار می‌رود تا نیاز به تعداد کانال صوتی بالا نداشته باشند؛ اما همچنان پراستفاده‌ترین سیستم‌های سوراند ساند Dolby Digital 5.1, 7.1 هستند.

بیشتر بخوانید: تفاوت ساندبار و سینمای خانگی

سیستم سوراند 5.1.2، 9.2.4 و دیگر ارقام به چه معنا هستند؟

این سیستم‌های سوراند ساند علاوه بر موقعیت صدا در اطراف شما؛ موقعیت ارتفاع صدا را به سوراند ساند اضافه می‌کنند و به کمک این نوع از سیستم‌های سوراند جهت صدا را از سمت بالا نیز خواهید داشت.

این کانال‌های صوتی توسط اسپیکرهایی که در ارتفاع نصب می‌شوند؛ یک اسپیکرهایی که صدا را به سمت بالا پرتاب می‌کنند تا از طریق بازتاب شدن صدا از سقف به گوش شما برسند.

رقم سوم این عدد نشان دهنده تعداد کانال‌های صوتی است که در ارتفاع قرار می‌گیرند و یا صدای آن‌ها از ارتفاع بالا پخش می‌شود؛ و البته فیلم‌هایی که دارای فرمت صدایی Dolby Pro Logic IIz و DTS Neo:X باشند نیز بسیار کم هستند.

Dolby Atmos و DTS:X چیست

پردازش‌های صوتی صدای فضایی Dolby و DTS یکی از جدیدترین و تاثیرگذارترین فناوری‌های سوراند ساند هستند که می‌توانند موقعیت صدا برای گوش انسان را در یک کره 360 درجه و در تمام جهات شبیه‌سازی کنند و این کار را با افکت دادن به فایل صوتی اصلی و تغییر آن به شکلی که اگر جهت صدا از جهتی که می‌باید پخش می‌شد، بود انجام می‌دهد.

dolby atmos چیست

قطعا نمی‌توانید هزاران اسپیکر ستلایت را در اطراف خود قرار دهید تا صداها را از هر جهتی که باید باشند بشنوید؛ به همین دلیل Spatial Audio طراحی شده است تا با تمام سیستم‌های سوراند ساند کار کند.

برای استفاده از این فناوری داشتن یک سیستم صوتی سوراند ساند 5.1 و بالاتر پیشنهاد می‌شود.

در صورتی که سوالی درباره سیستم‌های صوتی سوراند ساند دارید می‌توانید آن را در بخش نظرات ثبت کنید تا به سوال شما پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *