با پیشرفت فناوری‌های تلویزیون‌های خانگی، این دستگاه‌ها در حال باریک و باریک‌تر شدن هستند و در یک بدنه باریک نمی‌توان اسپیکرها و درایورهایی را قرار داد تا بتوانند صدایی قدرتمند با رنج دینامیکی بالا تولید کنند؛ در عین حال صدای یک محتوای رسانه‌ای مانند یک فیلم سینمایی چیزی بیشتر از یک سری دیالوگ است و کیفیت صوتی آن به اندازه کیفیت تصویری که مشاهده می‌کنید، اهمیت دارد و ارتقا دادن سیستم صوتی به کمک یک ساندبار یا سینمای خانگی امری واجب به نظر می‌رسد؛ اما کدام یک مناسب‌تر‌ هستند؟

در ادامه این مطلب با هر یک از این دستگاه‌های ارتقا سیستم صوتی آشنا می‌شویم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی می‌کنیم.

ساندبار یا سینمای خانگی

اسپیکرهای خانگی می‌توانند تغییر زیادی را در تجربه صوتی ما از محتوا ایجاد کنند؛ این تجربه می‌تواند در گوش دادن به موسیقی یا غرق شدن در افکت‌های صوتی یک فیلم سینمایی باشد. دو مورد از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای ارتقا سیستم صوتی تلویزیون در حال حاضر استفاده از ساندبار و سینمای خانگی است. اما کدام یک گزینۀ بهتری است؟ در این مطلب به پاسخ این سوال می‌پردازیم.

ساندبار چیست

ساندبار یا سینمای خانگی

ساندبار یک سیستم صوتی جمع و جور و کوچک است که به راحتی می‌توانید آن را در جلوی تلویزیون خود قرار دهید و به تلویزیون متصل کنید؛ ساندبارها در دو حالت و به صورت یک بار تنها و یا به همراه یک ساب ووفر ارائه می‌شوند و صدای آنچه در تصویر دیده می‌شود را به صورت استریو برای شما پخش می‌کند؛ البته این نکته نیز قابل ذکر است که برخی از ساندبارهای جدید قابلیت شبیه‌سازی افکت سینمای خانگی را نیز دارند.

مزایا ساندبار

ساندبارها قیمت پایین‌تری دارند

منظور این نیست که در مقایسه ساندبار یا سینمای خانگی، ساندبارها محصولات ارزان قیمتی هستند؛ بلکه بسته به برند، مدل، قابلیت‌ها، جنس مواد بکار رفته و دیگر موارد می‌توانند بسیار گران‌قیمت نیز باشند. اما در مقایسه با یک سیستم سینمای خانگی با ویژگی‌های مشابه، قیمت پایین‌تری دارند.

نصب ساندبار ساده‌تر است

زمانی که می‌خواهید یک ساندبار تهیه کنید نیازی به توجه به ابعاد و نوع چیدمان اتاقی که می‌خواهید از ساندبار در آن استفاده کنید ندارید؛ زیرا ساندبارها به حالت‌های مختلفی می‌توانند نصب شوند.

ساندبار را می‌توانید روی میز تلویزیون و در جلوی تلویزیون خود قرار دهید یا آن را بر روی دیوار در سمت بالا یا پایین تلویزیون خود نصب کنید.

ساندبارها گزینه‌ی بهتری برای آپارتمان‌های کوچک هستند

ساندبارها مجموعه‌ی کوچکتری نسبت به سیستم‌های سینمای خانگی هستند. همچنین ساندبارها از تعداد قطعه کمتری نیز تشکیل شده‌اند و یک ساندبار ماکسیموم 3 جزء جداگانه دارد درحالی که یک سیستم سینمای خانگی دارای حداقل 6 قطعه (5 اسپیکر + ساب‌ووفر) هستند.

به همین دلیل نیز برای استفاده در آپارتمان‌های کوچک (کمتر از 50 متر مربع) در انتخاب ساندبار یا سینمای خانگی استفاده از ساندبار به دلیل اشغال فضای کمتر آن پیشنهاد می‌شود.

سینمای خانگی چیست

اسپیکر خانگی

سینمای خانگی برخلاف ساندبارها در ست‌های چند قطعه جدا از هم ارائه می‌شوند که هر قطعه موقعیت نصب مشخصی دارد و باعث می‌شود تا شما صدای محیط فیلم را از جهات مختلف بشنوید و شبیه سازی این امر صورت بگیرد که شما در میان محیط فیلم هستید و صداها با توجه به موقعیتی که زاویه دید شما نسبت به تصویر است شنیده می‌شود.

اما این قابلیت فوق‌العاده هزینه‌های خود را نیز دارد، جاگیرتر بودن سینما‌های خانگی نسبت به ساندبارها و هزینه بالا‌تر آنها و نصب سخت‌تر آن‌ها از این هزینه‌ها هستند.

همچنین ست‌های سینمای خانگی با توجه به میزان تفکیک موقعیت صدا در ست‌های 2.1، 3.1، 5.1، 7.1 و 7.2.1 ارائه می‌شوند.

مزایای سینمای خانگی

کیفیت بالاتر صدای سینمای خانگی

همانطور که گفتیم ساندبارها مجموعه‌ی کوچکی هستند و تولید کنندگان ساندبار تلاش می‌کنند تا ماکسیموم تعداد اسپیکر را در کوچکترین بسته موجود جای دهند تا بهتری کیفیت صدا و بهترین تجربه صوتی را به شما ارائه دهند و این روش بهترین روش ممکن برای داشتن واضح‌ترین صدا با عمیق‌ترین بیس و بلندترین وکال‌ها و ریز ترین میزان تربل نیست.

ساندبار یا سینمای خانگی

سیستم‌های سینمای خانگی مانند لاجیتک Z906 و لاجیتک Z623 دارای ساب‌‌‌ووفرهای بزرگ جداگانه‌ای هستند که می‌توانند کل فضای خانه شما را با بیسی قدرتمند پر کنند. در زمینه، صداهایی با فرکانس پایین این تجهیزات به میزانی دقیق هستند که این صداها را نه تنها می‌توانید بشنوید، بلکه احساس کنید! به عنوان مثال می‌توانید تست صدای سیستم خانگی لاجیتک Z906 را در ویدئوی زیر مشاهده کنید.

همچنین به این دلیل که توسط اسپیکرهای این مجموعه احاطه شده‌اید، تمام صداها را به نحوی می‌شوید که انگار در میان هر صحنه، هر صحبت و هر موسیقی در حال پخش حضور دارید.

مناسب آپارتمان‌های بزرگتر

اتاق‌های بزرگتر نیاز به اسپیکرهای بزرگتری نیز دارند تا فضای آن‌ها با صدا پر شود و ساندبارها قابلیت این کار را ندارند.

به همین دلیل بهتر است برای اتاق‌های و آپارتمان‌های بزرگ (90 متر مربع و بالاتر)، یک سیستم سینمای خانگی تهیه کنید.

سیستم سینمای خانگی جایگزین سینما رفتن می‌شود

سیستم سینمای خانگی شما را غرق محتوا می‌کند و شما را در قلب ماجرا قرار می‌دهد. با شبیه‌سازی شدن صدا از جهت‌های مختلف و نه تنها سمت راست و چپ، بلکه از جلو، عقب، بالا و پایین حس بسیار طبیعی‌تری نسبت به فیلمی که در حال تماشای آن هستید پیدا می‌کنید.

این قابلیت برای گیمینگ نیز مناسب است به طوری که در محیط بازی‌های آنلاین و جنگی، این نکته که بتوانید موقعیت دشمنان خود را از طریق صدای آن‌ها در بازی تشخیص دهید اهمیت زیادی دارد و حتی تکنولوژی DTS Headphone:X فناوری‌ای است که برای استفاده در یک هدست گیمینگ حرفه‌ای مانند هدست لاجیتک G935 طراحی شده‌ و اجازه می‌دهد تا این شبیه‌سازی موقعیتی صدا به صورت 3 بعدی را تنها به وسیلۀ یک هدست استریو انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *