کنسول سونی PlayStation 5 در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین کنسول‌های بازی است و یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های جدید این کنسول نسبت به PlayStation 4 پشتیبانی از فریم‌ریت بالای 60 فریم بر ثانیه است. استفاده از این قابلیت در تلویزیون‌ها امکان پذیر نیست و باید برای آن یک مانیتور گیمینگ تهیه کنید. در این مطلب به معرفی مشخصات مناسب برای یک مانیتور گیمینگ مناسب PS5 و معرفی بهترین مانیتور برای PS5 می‌پردازیم.

مشخصات بهترین مانیتور برای PS5

مانیتور مخصوص PS5

بهترین مانیتور گیمینگ برای PS5 مانیتوری است که بتواند از تمام قابلیت‌ها و امکانات این کنسول به طور کامل استفاده کند و نه بیشتر.

مانیتور با رفرش ریت 120 هرتز

در کامپیوترهای گیمینگ فریم‌ریت نهایی شما مقداری است که کارت گرافیک شما بتواند آن مقدار را خروجی دهد و این عدد دائما در حال تغییر است؛ اما در کنسول‌‌های بازی این عدد ثابت خواهد بود و کمتر یا بیشتر نخواهد شد.

به عنوان مثال در کامپیوتر ممکن است یک لحظه فریم‌ریت شما 180 فریم بر ثانیه و لحظه‌ای 90 فریم بر ثانیه باشد، اما در PS5 (در حالت رفرش ریت بالا) همیشه تصویر شما 120 فریم بر ثانیه خواهد بود.

به همین دلیل تهیه مانیتوری که دارای رفرش ریت 240 هرتز باشد بیهوده است، چراکه هیچوقت از این رفرش ریت بالا استفاده نخواهید کرد و باید برای تهیه این مانیتور هزینه بیشتری نیز بپردازید.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا با توجه به فاکتورهای دیگر و گزینه‌‌های موجودتان مانیتوری که رفرش ریت بالاتر از 144 هرتز داشته باشد را تهیه نکنید.

مطلب مرتبط: مزایا رفرش ریت بالا

مانیتور اولتراواید (Ultrawide)

یکی از انواع مانیتورهایی که برای نه تنها PS5، بلکه تمام کنسول‌‌های بازی، نباید به سراغ آن بروید، مانیتور اولتراواید یا مانیتوری که دارای نسبت تصویر عریض‌تری از 16:9 هست، است.

استفاده از مانیتور اولتراواید برای گیمینگ برای افزایش زاویه دید فرد در بازی است.

اما تصویر تمام کنسول‌های بازی دارای نسبت تصویر 16:9 است و با اتصال آن‌ها به مانیتورهای عریض تصویر 16:9 خروجی کنسول به همراه دو ستون مشکی رنگ عمودی در دو طرف تصویر نمایش داده خواهد شد.

اگر که قصد دارید تا مانیتور خود را علاوه بر کنسول بازی به کامپیوتر یا لپتاپ نیز متصل کنید، می‌توانید از این قابلیت بهره ببرید، اما در زمان کار با PS5 مجبور به تماشای تصویر 16:9 کنسول در مانیتور 21:9 خود خواهید بود.

مانیتور خمیده

خمیده یا Curved بودن یا نبودن پنل مانیتور بر عملکرد آن در هنگام استفاده با کنسول‌های بازی تاثیری بر بازی شما ندارند؛ اما استفاده از یک مانیتور خمیده در هنگام بازی می‌تواند به تصویر مانیتور شما عمق بیشتری بدهد.

اما انتخاب یا عدم انتخاب یک مانیتور خمیده برای استفاده به همراه PS5 با شماست.

نوع پنل مانیتور

مانیتورهای گیمینگ از پنل‌های مختلفی استفاده می‌کنند که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارند.

عموما مانیتورها از 3 نوع پنل LCD که TFT، VA و IPS هستند استفاده می‌کنند.

با توجه به قابلیت‌های مورد انتظار و مشخصات تصویر مانیتورها توصیه می‌کنیم تا مانیتوری که برای PS5 تهیه می‌کنید دارای پنل IPS یا VA باشد.

دلیل این مورد کیفیت پایین و کدری رنگ و زاویه دید مانیتورهای TFT است؛ از طرفی این پنل‌ها در برخی از حرفه‌ای‌ترین مانیتورهای گیمینگ برای دست یافتن به بالاترین رفرش ریت ممکن با کمترین میزان Ghosting و پارگی تصویر استفاده می‌شود، اما تصویر آن‌ها از نظر زیبایی جذابیت زیادی ندارند.

مطالعه بیشتر: انواع پنل مانیتور

رزولوشن

PS5 قادر است تا محیط بازی را با کیفیت 4K به شما نمایش دهد؛ اما با فعال کردن حالت رفرش ریت بالا و 120 هرتز رزولوشن تصویر PS5 به Full-HD کاهش پیدا می‌کند و Ray Tracing نیز غیر فعال می‌شود.

اگر هدف شما بازی با رزولوشن 4K است بهتر است مانیتور 4K غیر گیمینگ با رفرش ریت 60 هرتز تهیه کنید تا بهترین کیفیت تصویر را داشته باشید.

اما اگر می‌خواهید به صورت رقابتی بازی کنید و کیفیت تصویر برای شما اهمیت زیادی ندارد پیشنهاد می‌کنیم تا یک مانیتور گیمینگ Full-HD با رفرش ریت 120 تا 144 هرتز تهیه کنید.

البته مانیتورهای گیمینگ که دارای رزولوشن 4K و رفرش ریت 120 هرتز یا بالاتر هم قابل تهیه هستند؛ اما قیمت آن‌ها بسیار بالاتر از دیگر مانیتورهاست.

اندازه مانیتور

در این مورد باید توجه کنید که در اصل کاربری کنسول‌های بازی به همراه تلویزیون‌ها تصور شده‌است؛ به همین دلیل از نظر اندازه توصیه ما برای شما برای بهترین مانیتور برای PS5 این است که هرچه بزرگتر، بهتر و حداقل اندازه مانیتور مناسب برای PS5 از نظر ما 24 اینچ است.

بیشتر بخوانید: تفاوت مانیتور وتلویزیون

بهترین مانیتورها برای PS5

در ادامه برخی از بهترین مانیتورها برای PS5 را به شما معرفی می‌کنیم.

مانیتور ایسوس ROG Strix XG27VQ

این مانیتور با توجه به مشخصاتش یک مانیتور گیمینگ مناسب برای PS5 محسوب می‌شود.

ایسوس ROG Strix XG27VQ دارای یک پنل 27 اینچی از نوع VA است که با وجود کمتر بودن دقت رنگ آن نسبت به پنل‌های IPS، دارای نسبت کنتراست بسیار بالاتری است و می‌تواند قسمت‌های تیره تصویر را بسیار تاریک نمایش دهد و نه به رنگ خاکستری.

همچنین این مانیتور دارای رفرش ریت 144 هرتز است که بدون هیچ مشکلی قادر خواهد بود تا تصویر 120 فریم بر ثانیه PS5 شما را نمایش دهد. به علاوه پنل این مانیتور خمیده است که آن را برای افرادی که به دنبال یک مانیتور خمیده مناسب PS5 می‌گردند نیز مناسب می‌کند.

آشنایی بیشتر با این مانیتور: ایسوس ROG Strix XG27VQ

مانیتور ایسوس ROG Strix XG32VQR

این مانیتور گیمینگ یکی از بهترین مانیتورها برای PS5 محسوب می‌شود.

این مانیتور دارای اندازه 32 اینچی است که مانیتور بزرگ و خوبی برای استفاده به همراه کنسول است؛ اما از طرفی برای استفاده با کامپیوتر نیز بیش از اندازه بزرگ نیست.

پنل VA این مانیتور علاوه بر داشتن نسبت کنتراست بالا و رفرش ریت 144 هرتز از HDR 400 نیز پشتیبانی می‌کند که تصاویر و محیط‌های بازی که اختلاف رنگ‌ها و روشنایی زیادی در تصویر وجود داشته باشد را بدون مشکل و به زیبایی نمایش می‌‌دهد.

همچنین رزولوشن این مانیتور Full-HD نیست و WQHD است که 4K نیست؛ اما اگر PS5 خود را روی حالت 4K آن تنظیم کنید رزولوشنی که می‌بینید بیشتر از FHD خواهد بود.

آشنایی بیشتر با این مانیتور: ایسوس ROG Strix XG32VQR

مانیتور گیمینگ AOC C32G2E

این مانیتور یک گزینه اقتصادی‌تر و مناسب برای PS5 تلقی می‌شود که تمام قابلیت‌های مورد نیاز برای استفاده حداکثری را از PS5 را دارد.

این یک مانیتور با پنل VA با اندازه 32 اینچ و رزولوشن Full-HD است که تا رفرش ریت 165 هرتز را پشتیبانی می‌کند که برای استفاده با PS5 مناسب است.

همچنین این مانیتور نیز یک مانیتور خمیده با شعاع 1500R است که آن را به گزینه‌ای مناسب برای افرادی که به دنبال مانیتورهای خمیده هستند نیز تبدیل می‌کند.

آشنایی بیشتر با این مانیتور: مانیتور AOC C32G2E

البته دنیای مانیتورهای گیمینگ به این چند مدل محدود نمی‌شود و حالا که شما با مطالعه این راهنمای خرید مانیتور، اطلاعات خوبی از نحوه انتخاب بهترین مانیتور برای PS5 و قابلیت‌های مورد نیاز آن دارید می‌توانید با بررسی مانیتورهای گیمینگ ارائه شده توسط شرکت اسپیرو مانیتور مناسب را برای خودتان انتخاب کنید.

مانیتور مناسب PS5 چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

مانیتور مناسب برای PS5 باید بتواند از تمام امکانات آن استفاده کند و به این دلیل باید دارای رفرش ریت 120 هرتز یا بالاتر باشد، نسبت تصویر 16:9 داشته باشد، حداقل دارای رزولوشن FHD باشد و اندازه آن هرچه بزرگتر باشد بهتر است.

آیا PS5 تصاویر را با رزولوشن 4K نمایش می‌دهد؟

PS5 دارای دو حالت است که یکی تصاویر 4K را با 60 فریم بر ثانیه و دیگری تصاویر Full-HD را با 120 فریم بر ثانیه نشان می‌دهد. با توجه به حالت مورد انتخاب شما، مانیتور مناسب شما متفاوت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *