آیا بهتر است تا یک مانیتور 4K تهیه کنید یا یک مانیتور Full-HD؟ این سؤال در صورتی برای شما مطرح می‌شود که قصد تهیه مانیتور خوب و با کیفیتی را برای خود تهیه کنید. شاید می‌خواهید تا یک مانیتور با تصویر بزرگی را در کنار صفحه کوچک لپتاپ خود داشته باشید و یا بخواهید تا مانیتور جدیدی را برای خود تهیه کنید. در این مطلب به بررسی ویژگی‌های مانیتور 4K، مقایسه آن با مانیتورهای Full-HD و معرفی مانیتورهای 4K ایسوس می‌پردازیم.

مانیتور 4K چیست

مانیتور 4k

مانیتور 4K به مانیتوری گفته می‌شود که تصویر آن در حالت استاندارد دارای رزولوشن تصویر 3840×2160 پیکسل باشد. Full-HD یک عدد رزولوشن دیگر است که 1920×1080 است و تعداد پیکسل‌های رزولوشن 4K چهار برابر Full HD است.

رزولوشن 4K را در حالت استاندارد معرفی کردیم، به معنی نسبت تصویر 16:9؛ اکثر مانیتورها دارای نسبت تصویر 16:9 هستند اما مانیتورهایی که نسبت تصویرشان متفاوت از این مقدار است و پهنای بیشتری دارند که با نام مانتیور اولترا واید یا عریض شناخته می‌شوند عموما دارای نسبت تصویر 21:9 و حتی در گزینه‌های خاصی مانند ایسوس XG49VQ دارای نسبت تصویر 32:9 هستند.

در این مانیتورها عدد رزولوشن با عدد 16:9 متفاوت است؛ در واقع میزان ارتفاع 2160 پیکسل آن‌ها ثابت است، اما پهنای تصویر متناسب با نسبت تصویر تغییر می‌کند.

مانیتور 4K در ابعاد و اندازه‌های فراوانی از 24 اینچ تا 49 اینچ قابل تهیه هستند و اندازه مناسب مانیتور را شما باید با توجه به فضایی که روی میز کاری خود دارید انتخاب کنید.

چرا مانیتور 4K بخریم

رزولوشن بالای مانیتور 4K به معنی امکان نمایش تصاویر با جزئیات بسیار بالاتر به شماست.

اگر از مانیتور خود برای کار استفاده می‌کنید و به عنوان مثال به طراحی گرافیک، ادیت ویدئو و کارهای مشابه می‌پردازید استفاده از این قابلیت برای شما کاربردی خواهد بود.

رزولوشن 4k یا full hd

همچنین بیشتر مانیتورهای 4K از فناوری HDR نیز پشتیبانی می‌کنند که می‌توانند تا تصاویری که دارای نقاط بسیار روشن در بسیار تاریک در کنار یکدیگر هستند را به صورت درست به شما نمایش دهد.

بیشتر بخوانید: HDR چیست

همچنین تماشای فیلم سینمایی و سریال‌ها در یک نمایشگر با رزولوشن 4K، چه مانیتور و چه تلویزیون، خصوصا اگر فایل شما نیز با همین رزولوشن باشد، تجربه بسیار جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تری را برای شما به وجود خواهد آورد.

بیشتر بخوانید: تفاوت مانیتور و تلویزیون چیست؟ کدام یک مناسب‌تر است

هرچه رزولوشن مانیتور شما بیشتر باشد، قادر خواهید بود تا جزئیات تصویر بیشتری را مشاهده کنید. به همین دلیل است که اکثر مانیتورهای مخصوص طراحی گرافیک و حرفه‌ای دارای رزولوشن 4K هستند.

چرا مانتیور 4K نخریم

مانیتورهای 4K بسیار گران‌قیمت‌تر از مانیتورهای FHD هستند و تنها دلیل برای گذشتن از این مانیتورها همین دلیل است؛ شما حتی می‌توانید تا با هزینه یک مانیتور 4K، دو مانیتور FHD متوسط را تهیه کنید.

مانیتور 4K مزیت‌های بسیاری نسبت به Full HD دارد؛ درست است که اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها در میزان رزولوشن است؛ اما مانیتورهای 4K از پنل‌های با کیفیت‌تری استفاده می‌کنند و دارای شفافیت رنگی بهتر و خرابی و مشکلات کمتری هستند.

بیشتر بخوانید: انواع پنل مانیتور

همچنین این مانیتور به واسطه قیمت بالاترشان علاوه بر رزولوشن بالاتر، کیفیت ساخت و طراحی بهتر و امکاناتی مانند قابلیت تنظیم مانیتور به صورت عمودی را به کاربران ارائه می‌دهد که اکثر مانیتورهای Full HD چنین قابلیتی را ندارند.

اگر این قابلیت‌ها را در یک مانیتور Full HD انتظار دارید باید تا به سراغ یک مانیتور گیمینگ بروید که امکانات دیگری را به شما ارائه می‌‍دهند که برای فضای درون بازی بهینه شده‌اند و اگر با مانیتور خود بازی نمی‌کنید تهیه این دسته از مانیتورها را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.

بیشتر بخوانید: تفاوت مانیتور گیمینگ و عادی

مانیتور 4K ایسوس

مانیتور 4k ایسوس

مانیتور PA32UCK مانیتور فوق حرفه‌ای ایسوس است که دارای رزولوشن 4K است و برای طراحان ساخته شده است. ملنیتور ایسوس PA32UC-K دقت نمایش تصاوی و واقعی جلوه دادن آن‌ها را  متحول کرده است. پنل IPS این مانیتور دارای رزولوشن 4K است و توانایی تولید روشنایی 1000 Nits و توانایی نمایش رنگ‌های sRGB را دارد. همچنین این مانیتور توانایی نمایش تصاویر HDR را دارد.

این مانیتور کالیبره شده است و دارای تنظیمات کالیبریشن ProArt است که برای تولید و ادیت محتوای تصویری و ویدئویی بسیار مناسب است و برای همین امر طراحی شده است.

مانیتور ایسوس PA32UC-K ProArt دارای کیفیت تصویر Ultra-HD Premium است. همچنین قابلیت HDR بدین معناست که می‌تواند روشن‌ترین نقاط را در کنار تیره‌ترین آن‌ها نمایش دهد.

همچنین این مانیتور دارای فناوری ASUS Smart HDR است و فرمت‌های HDR-10 و HLG را ساپورت می‌کند.

بازه رنگی تولید شده توسط مانیتور ایسوس PA32UC-K ProArt بازه‌ی %85 از Rec. 2020، بازه %99.5 از Adobe RGB، بازه %95 از DCI-P3 و %100 از sRGB را پوشش می‌دهد. همچنین با گرافیک رنگ bit-14 توانایی تولید بیش از 1.07 میلیارد رنگ را دارد.

مانیتور ایسوس PA32UC-K ProArt دارای دو پورت USB-C است که از فناوری Thunderbolt™ 3 برای انتقال اطلاعات تا سرعت Gbps 40 پشتیبانی می‌کند. همچنین این مانیتور دارای یک پورت DisplayPort و یک USB 3.1 نیز هست که توانایی انتقال قدرت تا 60 وات را دارد.

پورت‌های Thunderbolt™ 3 این مانیتور می‌توانند برای اتصال چندین مانیتور به یک دستگاه و از طریق یک پورت استفاده شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال مانیتور به کامپیوتر | تاندربولت 3 چیست

سوالات متداول

یک مانیتور 4K بهتر است یا دو مانیتور Full HD

همانطور که گفتیم مانیتورهای 4K قیمت بالایی دارند و حتی با قیمت یک مانیتور 4K می‌توان دو مانیتور Full HD متوسط تهیه کرد. اگر کاربری ساده‌تری را انتظار دارید یا با چندین فایل و پنجره به صورت همزمان کار می‌کنید بهتر است تا دو مانیتور تهیه کنید. اما اگر به طراحی مشغولید استفاده از مانیتور 4K برای شما بهتر است.

آیا برای فیلم 4K مانیتور با همین رزولوشن نیاز است؟

خیر، شما می‌توانید تا یک فیلم 4K را در یک نمایشگر Full HD تماشا کنید، اما آن را با رزولوشن نمایشگر خود خواهید دید و اگر از یک نمایشگر 4K برای تماشای آن فیلم استفاده کنید جزئیات تصویر کامل‌تری را خواهید دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *