پورت‌هایی که در کناره لپتاپ خود مشاهده می‌کنید اهمیت زیادی دارند و مشحص می‌کنند که چه کارهایی را با چه سرعتی می‌توانید انجام دهید. در سال 2016 اپل با معرفی سری Macbook Proهای جدید خود تمام پورت‌های پرطرفدارترین لپتاپ خود را با پورت‌های تاندربولت 3 عوض کرد.

بسیاری از کامپیوترها نیز بعد از اپل به ادامه این روند ادامه دادند، اما چرا؟ در این مطلب می‌خواهیم تا با برتری Thunderbolt 3 نسبت به دیگر ورودی‌ها و تفاوت آن با پورت USB Type-C را توضیح دهیم.

تاندربولت 3 (Thunderbolt 3) چیست

تاندربولت 3

فناوری تاندربولت اولین بار در سال 2011 و در زمانی که USB 3.0 به تازگی وارد بازار شده بود و همه تحت تأثیر سرعت 5 Gbps آن بودند معرفی شد و توانایی انتقال اطلاعات با سرعت دو برابر USB 3.0 را داشت. همچنین فناوری تاندربولت توانایی انتقال انواع مختلف اطلاعات و نه تنها انتقال دیتای سریالی به دستگاه‌های ذخیره اطلاعات را داشت.

به عنوان مثال به کمک این کانکتور می‌توانید صفحات نمایش را به کامپیوتر خود متصل کنید و حتی اگر مانیتور شما از این فناوری پشتیبانی می‌کند می‌توانید مانیتور خود را به کامپیوتر و هارد خود را به مانیتور متصل نمایید.

در گذشته این فناوری از پورت Mini Display Port استفاده می‌کرد و استفاده اصلی این پورت اتصال صفحات نمایش به کامپیوتر بود و به دلیل کم کاربرد بودن این پورت تنها شرکت بزرگی که از این فناوری در کامپیوترهای خود استفاده می‌کرد شرکت اپل بود.

تاندربولت 3 جدیدترین نسخه از این فناوری این که از پورت USB تایپ سی برای اتصال استفاده می‌کند و دلیل این امر سادگی و یونیورسال بودن این پورت، به معنای استفاده شدن آن در همه‌ی دستگاه‌هی الکترونیکی از جمله کامپیوتر‌ها، تلفن‌های همراه و حتی شارژر بسیاری از هندزفری‌های بی‌سیم امروزی است.

تاندربولت 3 دارای سرعت انتقال اطلاعاتی برابر با 40 گیگابیت بر ثانیه است و به کمک آن شما می‌توانید دو مانیتور 4K با سرعت 60Hz را تنها به کمک یک پورت را به کامپیوتر خود متصل نمایید. تاندربولت 3 دارای سرعتی دو برابر تاندربولت 2 است و حتی به کمک آن می‌توانید به اتصال کارت گرافیک اکسترنال به کامپیوترهای بدون کارت گرافیک خود مانند مینی پی سی هایی که از این فناوری پشتیبانی می‌کنند بپردازید.

امروزه حتی به وجود ارائه شدن نسخه جدید USB، یعنی USB 4، اعلام شده‌است که این نسخه از USB بر پایه Thunderbolt 3 است و قابلیت‌های مشابهی با آن دارد.

بیشتر بخوانید: USB 4 چیست

همچنین این فناوری از ِDisplay Port 1.2، HDMI 2.0 و اتصال اینترنت پر سرعت 10GbE پشتیبانی می‌کند و می‌توانید به کمک یک پورت Thunderbolt 3.0 و تبدیل تایپ سی مناسب مانند تبدیل تایپ سی بیاند تقریباً هر کانکتوری را به کامپیوتر خود متصل نمایید.

USB تایپ سی چیست

تایپ سی

USB Type-C کانکتوری است که جایگزین Micro-USB و USB Type-A شده است. یکی از مزایای استفاده از USB Type-C دو طرفه بودن جهت اتصال آن است که به کمک آن دیگر جهت درستی برای اتصال USB وجود ندارد.

قابل ذکر است که USB Type C کانکتور فیزیکی پورت است و پروتوکل استفاده شده در آن در میزان قابلیت‌های آن تأثیر فراوانی دارد؛ اکثر پورت‌های USB Type C دارای پروتوکل USB 3.1 هستند، برخی از آن‌ها دارای پروتوکل تاندربولت 3 و برخی دارای پروتوکل USB 3.0 هستند.

همچنین USB Type-C قابلیت انتقال 15w را دارد و می‌تواند دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه شما را با سرعت بیشتری شارژ کند و قابلیت دریافت انرژی 100w را دارد که به این معناست که شما می‌توانید لپتاپ خود را به کمک این کانکتور شارژ نمایید.

برای مطالعه کامل‌تر پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب “USB Type C چیست” را مطالعه نمایید.

مزایای استفاده از تاندربولت 3 چیست

تاندربولت 3

استفاده از فناوری تاندربولت مزایای بسیاری دارد و با توجه به استفاده از پورت پرکاربرد USB Type C مورد توجه بسیاری از تولید کنندگان لپتاپ قرار گرفته است.

به کمک یک پورت تاندربولت 3 شما می‌توانید تمام تجهیزات تاندربولت، هر نوع صغحه نمایش و به کمک تبدیلUSB Type C مناسب می‌توانید میلیاردها دستگاه USB را به کامپیوتر خود متصل کنید، همچنین این فناوری سرعتی 4 برابر از USB 3.1 برای انتقال اطلاعات و پهنای باند تصویری 2 برابر آن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

یادتان باشد که همه پورت‌های USB Type C از فناوری تاندربولت پشتیبانی نمی‌کنند و با توجه به این که تلفن همراه شما دارای این پورت است، باید بدانید که این فناوری تنها بر روی دستگاه‌هایی که دارای پردازنده‌های Intel هستند موجود است.

پس با توجه به این که تمام دستگاه‌های USB Type C را به یک پورت تاندربولت 3 متصل نمایید، برعکس این عمر قابل انجام نیست.

همچنین شما با توجه به پشتیبانی کردن Thunderbolt از PCIe و پهنای باند بالای آن می‌توانید به کمک این پورت به اتصال کارت گرافیک اکسترنال برای تقویت کارت گرافیک لپ تاپ خود بپردازید و از یک لپ تاپ معمولی یک سیستم گیمینگ حرفه‌ای بسازید.

شرکت اسپیرو نماینده رسمی و انحصاری عرضه و خدمات لاجیتک در ایران.

تفاوت تاندربولت با تایپ سی چیست؟

تاندربولت یک پروتکل اتصال است که از پورت USB Type-C استفاده می‌کند. تایپ سی تنها یک پورت فیزیکی اتصال است و می‌تواند دارای پروتکل اتصال USB 4، USB 3.2، USB 3.1، USB 3 و حتی USB 2.0 باشد.

تاندربولت در چه کامپیوترهایی وجود دارد؟

در گذشته این اتصال را تنها در لپتاپ‌های برند اپل می‌دیدیم و فناوری آن تنها توسط Intel و Apple مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما امروزه در اکثر دستگاه‌های جدید و قوی پورت Thunderbolt دیده می‌شود.

آیا اتصال دو دستگاه Thunderbolt با هر کابل تایپ سی ممکن است؟

خیر، کابل تایپ سی شما خود باید از تاندربولت پشتیبانی کند؛ به این معنا که باید پهنای باند کافی برای انتقال حجم بالای دیتا در حال انتقال از پورت تاندربولت را داشته باشد.

نظرات (1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *