زمانی که قصد تهیه یک مانیتور جدید را دارید باید مانیتوری را تهیه نمایید که ویژگی‌های مناسب مورد استفاده شما را داشته باشد. یکی از این ویژگی‌ها نوع پنل مانیتور شماست. در این مطلب با انواع مختلف پنل مانیتور و قابلیت‌های هرکدام آشنا می‌شویم.

انواع پنل مانیتور

پنل مانیتور

زمانی که در حال بررسی مانیتورهای مختلف می‌پردازید به 3 نوع پنل مانیتور بر خواهید خورد.

  • TN (Twisted Nematic) : قدیمی‌ترین نوع پنل LCD
  • IPS (In-Plane Switching) : این نام توسط برند LG بر این نوع پنل مانیتور گذاشته شده و ممکن است برند‌های مختلف به نام‌های مختلفی از این نوع پنل یاد کنند. به عنوان مثال Samsung به این نوع پنل “Plane-to-line Switching” یا PLS می‌گوید در حالی که برند AU Optronics عنوان “Advanced Hyper Viewing Angle” یا AHVA را برای این مانیتور به کار می‌برد.
  • VA (Vertical Alignment) : سامسونگ این نوع پنل مانیتور را “Super Vertical Alignment” یا SVA و AU Optronics آن را “Advanced Multi-domain Vertical Alignment” یا AMVA می‌نامد.

این نام‌ها به نحوه جابه‌جایی و مولکول‌های استفاده شده در پنل LCD مربوط می‌شود که می‌توانند نوع تصویر خروجی و فریم ریت مانیتور تأثیر زیادی داشته باشند.

هر نوع پنل مانیتور مزایا و معایب خود را دارد و باید نوع پنلی را انتخاب کنید که بیشترین قابلیت‌ها را برای استفاده شما خواهد داشت و این استفاده به کاری که با کامپیوتر انجام می‌دهید انجام می‌شود و نه هزینه‌ای که می‌خواهید بکنید.

اگر هم کامپیوتر خود را برای کارهای مختلفی مانند استفاده از Office، برنامه نویسی،ادیت ویدئو یا تصویر و میزانی بازی استفاده می‌کنید انتخاب شما میزانی پیچیده خواهد شد.

(TN (Twisted Nematic

پنل‌های TN اولین پنل تخت LCD بود که به تولید انبوه خود باعث از بین رفتن بازار مانیتورهای زمخت CRT شدند و امروزه نیز همچنان استفاده از این نوع پنل موارد استفاده خود را دارد.

با توجه به این که نسخه‌های جدیدتر یک تکنولوژی نسبت به مدل‌های قدیمی خود برتری دارند، اما همچنان برخی از نقاط ضعف مانیتورهای TN همچنان برطرف نشده‌اند. محدودیت اول این نوع از پنل‌ها زاویه دید بسیار محدود آن‌هاست، به طوری که با نگاه با این نوع پنل مانیتور از زاویه‌های بالا می‌تواند باعث تغییر پیدا کردن کامل رنگ‌های تصویر شود.

دقت رنگ این پنل‌ها نیز جزء مزایای آن‌ها محسوب نمی‌شوند، به طوری که یشتر مانیتورهای TN توانایی نمایش رنگ با استاندارد 24-bit True Color را نیز ندارد. این موضوع می‌تواند باعث رنگ مرده دیده شدن تصاویر این مانیتورها نسبت به مانیتورهای VA و IPS شود.

ایسوس VS197DEاما پس چرا همچنان از این مانیتورها استفاده می‌شود؟ در مرحله اول پروسه تولید این مانیتوره بسیار ارزان قیمت است و مانیتورهای TN مانند مانیتور ایسوس VS197DE ارزان قیمت‌ترین مانیتورهای بازار محسوب می‌شوند و اگر دقت رنگ و زاویه دید برای شما اهمیت زیادی ندارد و از مانیتور خود برای انجام کارهای روزمره استفاده می‌کنید این دسته از مانیتورها می‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند.

ایسوس XG258Qالبته مزیتی که این دسته از مانیتورها دارند زمان واکنش‌دهی کمتر آن‌ها نسبت به دیگر مانیتورها و توانایی پشتیبانی از رفرش ریت بالاتر آن‌هاست. به همین دلیل در مانیتورهای گیمینگ که بر این قابلیت تمرکز می‌شود مانند مانیتور گیمینگ ایسوس XG258Q استفاده از پنل TN باعث قادر بودن این مانیتور به نمایش تصاویر با سرعت بسیار بالای 240Hz می‌شود.

(IPS (In-Plane Switching

پنل مانیتور IPS با این هدف تولید شد تا محدودیت‌های اصلی مانیتورهای TN که زاویه دید و کیفیت رنگ تولیدی این مانیتورهاست را از بین ببرد.

زاویه دید پنل IPS برتری بسیاری به پنل‌های TN دارد، به نحوی که با تماشای این پنل از زاویه‌های بسیار بالا نیز دقت رنگ بالایی را دریافت می‌کنید.

همچنین پنل‌های IPS از پنل‌های LCD با کیفیت رنگ مشکی تولید شده خود شناخته می‌شوند که برای تماشای محتوای تصویری مانند فیلم و عکس بسیار مناسب است، اما نسبت کنتراست این پنل مانیتور به خوبی پنل‌های VA نیست.

ایسوس Pa32UC-Kاین نوع پنل در مانیتورهای حرفه‌ای مانند مانیتور ایسوس PA32UC-K که یک مانیتور حرفه ای با رزولوشن 4K Ultra-HD است که از فناوری HDR نیز پشتیبانی می‌کند و برای ادیت تصاویر و ویدئو با بالاترین دقت رنگ طراحی شده است مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طوری که این مانیتور دستگاهی مخصوص را دارد که می‌توانید به کمک آن به کالیبره کردن رنگ‌های تصویر مانیتور با توجه به نور محیط بپردازید تا رنگ‌ها را به شکلی که واقعاً هستند ببینید.

اما مانیتورهای ارزان قیمت‌تر که از این پنل استفاده می‌کنند برای استفاده مولتی مدیا بسیار مناسب‌اند.

(VA (Vertical Alignment

پنل مانیتور VA از لحاظ قابلیت‌ها و ویژگی‌ها بین پنل‌های IPS و TN قرار می‌گیرند. ویژگی اصلی این پنل‌ها نسبت کنتراست بالای آن‌هاست؛ به طوری که یک پنل IPS دارای نسبت کنتراست 1000:1 است دیدن پنل‌های VA با نسبت کنتراست 3000:1 و 6000:1 غیر عادی نیست.

در زاویه دید، این پنل‌ها قدرت نمایش رنگ با دقت بالا در زاویه دید بالای 40 درجه را با دقت پنل‌های IPS ندارند، اما زاویه دید آن‌ها از پنل TN برتری بسیاری دارد.

ایسوس XG35VQمانیتورهای گیمینگ بسیاری مانند مانیتور عریض ایسوس XG35VQ با پنل VA وجود دارند که به شما رفرش ریت بالا را ارائه دهند. اما در مانیتورهای VA که دارای رفرش ریت بالاتر از 144Hz هستند اما تصاویر آن‌ها در مقایسه با پنل مانیتور TN دارای Ghosting است.

دقت رنگ تولید شده توسط این مانیتورها به خوبی پنل IPS نیست، اما بسیار بهتر از پنل‌های TN است و بازه رنگی آن‌ها بازه sRGB را پوشش می‌دهد.

به همین دلیل برای بسیاری از افراد تهیه مانیتوری که دارای پنل VA باشد بهترین گزینه خواهد بود. این مانیتورها قابلیت انجام کارهای روزانه را دارند و به شما امکان استفاده از قابلیت‌هایی که مانیتورهای IPS و TN برا آن‌ها طراحی شده‌اند مانند گیمینگ و تماشای فیلم را نیز می‌دهد.

اگر قصد تهیه مانیتوری جدید را برای خود دارید پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب راهنمای خرید مانیتور را برای تهیه مناسب‌ترین مانیتور برای خود مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *